گروه بورس کالا- بازارهای جهانی هفته گذشته با کاهش قیمت بیلت روبه‌رو شد که موجب سردرگمی معامله‌گران شده و با توجه به کاهش قیمت قراضه، برخی احتمال می‌دهند قیمت‌ها همچنان روند نزولی خود را ادامه دهند. بیلت بدون تقاضا ماند

قیمت بیلت هفته گذشته در بازارهای جهانی روند نزولی داشت.برای مثال حدود دو هفته قبل ترک‌ها بیلت را ۶۵۰ دلار فوب خریده بودند، ولی این هفته ۵۶۰ دلار هم خریدار نداشت.

گفته می‌شود بازار بیلت تحت تاثیر سیاست «صبر کن و ببین» خریدارها قرار دارد. بیلت سی‌آی اس اول هفته ۶۰۰ دلار فوب پیشنهاد شد، ولی خریدار کم است و در خاوردور بیلت با ۱۰ دلار کاهش ۶۵۰ دلار هر تن سی اف آر پیشنهاد شد، اما باز هم تقاضا نبود. فروشنده‌ها می‌دانند به‌دلیل کاهش قیمت قراضه، بیلت هم باید پایین بیاید، ولی آنها با توجه به سفارشاتشان امیدوارند بیلت به زیر ۶۰۰ دلار فوب هر تن نرسد.

در بورس لندن نیز قیمت بیلت نقدی ۴۷۱ تا ۴۷۵ دلار هر تن پیشنهاد شد، در حالی که هفته قبل قیمت آن ۵۳۰ دلار هر تن بود که ۵۵ دلار کاهش قیمت داشت. از سوی دیگر فروشنده‌ها انتظار دارند که ماه مه قیمت‌ها باز هم کاهش یابد، بنابراین به عرضه خود در بورس لندن ادامه می‌دهند، روند نزولی قراضه هم دیدگاه آنها را تقویت می‌کند. اکثر دست‌اندرکاران به امید خرید قراضه توسط ترک‌ها هستند تا قیمت قراضه ثابت شود و روند نزولی بیلت آرام شود، ولی نباید فراموش کرد که بسیاری از معامله گران بیلت‌های خریداری شده در قیمت ۵۵۰ دلار را از کارخانه‌ها تحویل می‌گیرند، آنها کالاهای خود را در بازار عرضه می‌کنند و اجازه نمی‌دهند قیمت بیلت ثابت شود.

مبادله شمش در ایران محدود شد

قیمت بیلت در هفته گذشته روند نزولی شدیدی را طی کرد. اوایل هفته بیلت سایز ۱۵۰ در قیمت ۶۷۰ تومان هم گفته شد، ولی خریداری نداشت با توجه به آنکه تقاضای مقاطع بسیار کم است و تولید آنها با زیان روبه‌رو است تمایل به خرید بیلت بسیار محدود بود. در اواسط هفته بیلت به شدت تنزل کرد، بعضی پارتی‌ها با پول پیش در قیمت ۶۲۵ تومان هر کیلو در انزلی هم صحبت شد، ولی معامله بسته به سایز در قیمت ۶۳۰ تا ۶۴۰ تومان انجام می‌شد که در تناژهای محدود بود. کارخانه‌ها با توجه به روند نزولی قیمت بیلت سعی دارند مصرف روزانه خود را خرید کنند، از سوی دیگر قیمت‌های پیشنهادی برای فروش بیلت هم به شدت کاهش یافته، یک محموله سایز۱۵۰ تحویل فوری بیلت قزاق در قیمت ۶۲۰ دلار سی اف آر انزلی پیشنهاد شد. روز ۵ شنبه فروشنده‌ها تمام سایزهای بیلت حمل دو تا سه ماهه را تحویل بنادر شمالی در ۴۹۰ یورو (حدود ۶۳۰ دلار) هر تن پیشنهاد دادند، ولی از لحن کلامشان پیدا است که تا ۲۰ دلار ارزان‌تر را قبول می‌کنند.

با توجه به روند قیمت میلگرد در ایران قیمت بیلت در بازار ایران باید به زیر ۶۰۰ تومان هر کیلو برسد تا تولید برای کارخانه‌ها مقرون به صرفه باشد، با توجه به روند نزولی قیمت بیلت بورس لندن، پیشنهادهای تریدرها برای فروش بیلت‌های آماده به حمل، افت تقاضای میلگرد و موجودی بیلت در بنادر ایران، رسیدن بیلت به قیمت زیر ۶۰۰ تومان بعید نیست، این یعنی نزدیک شدن به قیمت‌های اسفند ماه سال قبل.

تنزل ۳۵ دلاری قیمت مقاطع

در هفته گذشته قیمت مقاطع در دنیا رو به تنزل بود. قیمت میلگرد سی آی اس تا ۳۰ دلار کاهش نشان داد. تولیدکننده‌ها سفارشات لازم را برای ماه مه گرفته‌اند، ولی معلوم نیست در ماه مه ‌برای تولید ژوئن تخفیف ندهند، چون خریدار کم است. در شیخ نشین امارات قیمت میلگرد وارداتی ۳۰ دلار پایین آمد، ولی تقاضا کم است بقیه مقاطع تا ۵۰ دلار کاهش قیمت هم داشته اند، در تایوان میلگرد ۱۵ دلار کاهش قیمت داشت. ترک‌ها میلگرد را ۲۰ دلار ارزان‌تر کردند و در ۶۴۰ دلار فوب پیشنهاد دادند. بازار مقاطع بسیار حساس شده است. همه ماه مه‌ را ماه تعیین‌کننده برای مقاطع می‌دانند، چرا که با شروع فصل گرما، جریان ساخت و ساز باید فعال شود، اگر تقاضای مقاطع افزایش نیابد، قیمت این کالاها در ماه مه باید به کف خود برسد.

رکود بازار مقاطع در ایران

بازار مقاطع در ایران هفته بسیار ساکتی را پشت سر گذاشت، عرضه ذوب‌آهن با کاهش قیمت نسبت به هفته قبل روبه‌رو بود، با این حال حجم تقاضا بسیار پایین بود. اکثر تجار امید دارند کالاهایی را که زیر ۷۰۰ تومان خریده‌اند و تحویل آنها بهمن و اسفند سال قبل بوده به فروش برسانند، به همین علت انتظار افزایش قیمت منطقی نیست، از سوی دیگر روند نزولی قیمت بیلت و مقاطع در خارج از ایران باعث شده تا سیاست عرضه در قبال پول نقد در بازار حاکم باشد، هر چند که با توجه به قیمت‌های امروز دنیا و سطح قیمت‌ها در داخل واردات مقرون به صرفه نیست. میلگرد از اول هفته هر روز با کاهش قیمت روبه‌رو بود. تیرآهن و نبشی و ناودانی هم در سرازیری قیمت بودند میلگرد و تیرآهن (سایز ۱۴ تا ۱۸) که روز شنبه در اصفهان ۷۴۵ تومان معامله می‌شد در آخر هفته به ۷۲۰ تومان رسید. در حال حاضر کسی به آینده بازار امیدوار نیست، روزمره گی کار اکثر تجار است و در این میان کارخانه‌های بزرگی هستند که باید مشکل نقدینگی خود را حل کنند.

ورق ثابت ماند

بازار ورق همچنان با ثبات باقی مانده است، ولی افزایش قیمت هنوز به مصرف‌کننده نهایی منتقل نشده، بنابراین باید در انتظار کاهش آن طی هفته آینده بود. مهم‌ترین مساله در مورد ورق سرد است که عرضه آن به شدت محدود شده است. روس‌ها ورق گرم کویل را ۷۰۰ دلار سی اف آر به ترک‌ها عرضه کردند، ولی خریدار کم بود، البته هفته قبل قیمت روس‌ها ۷۲۰ دلار بود.

عرضه انبوه ورق در بازار ایران

ورق گرم ضخامت ۲ میلیمتر این هفته کاهش زیادی داشت، اول هفته این کالا ۶۵۵ تومان هر کیلو روی تریلی در انزلی معامله می‌شد، ولی بازار آن راکد بود. روزهای سه شنبه و چهارشنبه این کالا بازار توفانی را پشت سر گذاشت و به قیمت ۶۱۵ تومان هر کیلو در انزلی روی تریلی رسید. عرضه این کالا فعلا بیشتر از تقاضا است. خریدارها فقط به اندازه نیاز وارد بازار می‌شوند، بعضی از تریدرها کالاهای آماده به حمل را تا قیمت ۶۳۰ دلار هر تن سی اف آر انزلی هم عرضه کرده اند. در حالی که پیشنهاد حمل ژوئن و جولای این کالا ۵۳۰ یورو قیمت دارد. در واقع خریدهای قبلی که در قیمت ارزان بوده هنوز در بازار جذب نشده. با اینحال قیمت ۶۱۵ تومان در انزلی با کسر ۵/۹ درصد حقوق گمرکی و مالیات ارزش افزوده به معنای قیمت ۵۵۵ دلار هر تن سی اف آر انزلی است که قیمت اکتبر سال گذشته است، البته بسیار بعید است که قیمت‌ها به سطح سال قبل برسد. در مورد ورق گرم ضخامت بالای ۲‌میلیمتر، با کاهش قیمت مبارکه قیمت بازار هم افت کرد. ورق محصول مبارکه سایزهای ۶ تا ۱۲ میلیمتر در قیمت ۶۵۰تومان در اصفهان پیشنهاد شد که خریدار نداشت، چون حجم عرضه مبارکه به بازار بسیار زیاد است و شایعات پیرامون این کالاها بیشتر. ورق‌های سایز ۱۵ میلیمتر تا ۴۰ میلیمتر بازار راکدی داشت و تا کیلویی ۱۵ تومان تنزل کرد.