آزاده حسینی
به رغم رکود حاکم بر بازار فولاد، شمش فولاد بیش از تمام محصولاتی که در این ۷ ماهه اخیر یعنی از ابتدای سال‌جاری تا پایان مهرماه وارد کشور شده، وارد شده است.

البته سایر محصولات فولادی نیز به نسبت مدت مشابه سال گذشته با رشد واردات مواجه شدند و تنها میلگرد آن هم به دلیل تولید انبوه در داخل کشور و دارا بودن تعرفه 15‌درصدی واردات با کاهش حجم مواجه بود. البته به دلیل پایین آمدن ارزش فلزات از ابتدای سال جاری نسبت به دوره مشابه سال گذشته در بیشتر موارد با وجود رشد حجم شاهد کاهش ارزش واردات بودیم.
ورود دو میلیون و ۷۰۰هزار تن شمش فولاد
با واردات بیش از دو میلیون و 686‌هزار تن و ارزشی معادل یک میلیارد و 242‌میلیون و900‌هزار‌دلار شمش فولاد باعث بیشترین خروج ارز از کشور شد. رشد 36‌درصدی شمش فولاد به کشور در حالی صورت می‌گیرد که در سال‌جاری به دلیل رکود حاکم بر بازار آهن تولیدکنندگان بخش خصوصی که عمده نیاز خود را از داخل تامین می‌کنند از میزان تولیداتشان کاسته‌اند؛ لذا به نظر می‌رسد ادعای برخی از فعالان در رابطه با ورود شمش فولاد در راستای تامین نقدینگی آن هم در قالب قراردادهای فاینانس گویای همین موضوع باشد.
البته برخی‌ هم معتقدند که سازمان‌های دولتی نیز در این رشد سهیم بوده و خود اقدام به واردات شمش کرده‌اند. به هر حال با توجه به آمارهای اعلام شده از سوی گمرک و مشخص شدن چنین رقمی در واردات شمش امسال شاهد جهش مصرف در این بخش هستیم و این با مواردی که تاکنون از سوی فعالان بازار مطرح شده است، متفاوت است.
ثبت رشد 72‌‌درصدی در واردات تیرآهن
طی ۷ ماه ابتدای سال‌جاری در بخش تیرآهن نیز شاهد ورود بیش از ۲۳۰‌هزار تن تیرآهن با ارزش ۱۵۷‌میلیون و ۵۰۰‌هزار‌دلار به کشور بودیم که به لحاظ وزنی نسبت به مدت مشابه سال گذشته با رشد ۵۹/۷۲‌درصدی مواجه شد، این در حالی است که به لحاظ ارزشی با کاهش ۹۶/۹‌درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل روبه‌رو بود. البته آشفتگی بازار تیرآهن و نوسان شدید قیمت این محصول به نسبت سال‌های قبل خود گویای خارج شدن بازار این محصول از دست تولیدکننده داخلی آن یعنی ذوب‌آهن اصفهان است.
14‌درصد کاهش واردات میلگرد
میلگرد جزو محصولاتی است که از ابتدای سال‌جاری تاکنون به لحاظ دارا بودن بیشترین تعرفه واردات به دلیل وجود تولیدکنندگان بالای خصوصی در این بخش از کاهش حجم ورود به نسبت سایر محصولات فولادی برخوردار بود. این محصول طی مدت مذکور با حجم ۴۷۰‌هزار تن و با ارزشی بالغ ‌بر ۲۲۰‌میلیون‌دلار وارد شد. به لحاظ حجمی میلگرد طی ۷ ماه ابتدای سال با کاهشی معادل ۳۶/۱۴‌درصد مواجه شده و ارزش این واردات نیز از افت ۲۱/۴۶‌درصدی برخوردار شد.
واردات ورق گرم هم افزایش داشت
در ۷ ماه ابتدای سال‌جاری بیش از یک میلیون و ۱۲۸‌هزار تن انواع ورق گرم به کشور وارد شده است. ورق گرم نیز از جمله محصولاتی است که با وجود افزایش حجم واردات از لحاظ ارزشی با کاهش مواجه بوده است.
تعرفه واردات ورق گرم نیز هم‌اکنون تنها 4‌درصد بوده و به دلیل تولید محدود آن در داخل هر ساله حجم عظیمی از این نوع ورق وارد کشور می‌شود.
ورود بی‌رویه ورق سرد
ورق سرد نیز در سال‌جاری با رشد واردات مواجه شده است به طوری که حجم واردات این محصول طی 7 ماه ابتدای سال بیش از 397 تن بوده، اما نکته‌ای که حائز اهمیت است. این است که با وجود رکود بازار و کاهش ارزش‌ها، حجم واردات این ورق نسبت به سال گذشته به حدی بوده که ارزش آن را نیز تحت‌تاثیر قرار داده و مثبت بوده است. البته بسیاری از تولیدکنندگان گالوانیزه در داخل علاوه‌بر فروش این محصول در بازار نیز اقدام به واردات ورق سرد برای خط تولید خودشان می‌کنند.
پروفیل و رشد واردات
در این میان پروفیل نیز با مقطع U با حجم 212‌هزار تن به کشور وارد شده است که به لحاظ ارزشی نیز 93 میلیون‌دلار ارزبری داشته است. میزان واردات این محصول نسبت به مدت مشابه سال قبل 40‌درصد رشد حجمی داشته و در مقابل با کاهش 30‌درصدی به لحاظ ارزشی برخوردار شده است.