کتایون دارابی

سودکاستیک وارداتی در معاملات روز چهارشنبه بورس کالا در حالی روی تابلو رفت که دو هفته پی‌درپی توسط بازرگانی پتروشیمی ‌عرضه نشده بود.

به گفته فعالان اقتصادی بازرگانی پتروشیمی ‌طی یک ماه گذشته حواله‌های سودکاستیک و کربنات سدیم را به خریداران تحویل نداده است. بازرگانی پتروشیمی ‌علت اصلی عدم عرضه سود را پایان یافتن موجودی انبارهای مجتمع‌های پتروشیمی ‌عنوان می‌کند، اما به گفته فعالان اقتصادی فشار دولت برای متعادل نگه داشتن بازار سبب شده است تا بازرگانی پتروشیمی ‌به عرضه‌های بدون پشتوانه روی بیاورد.

در معاملات این روز سود کاستیک شرکت Q.V.C قطر با نرخ ۳۱۵۰ ریال و حجم ۲۴۰۰ تن عرضه شد که در رقابت رشد داشت و با قیمت ۴۵۱۱ ریال خریداری شد.

سود و کربنات سدیم به خریداران نرسید

در این روز برخی از کارگزاران به عدم تحویل سود و کربنات سدیم توسط بازرگانی پتروشیمی ‌اعتراض کردند و ناظر تالار از آنها خواست تا به کمیته شکایت مراجعه کنند.

یکی از آگاهان بازار در این باره معتقد است؛ ضعف بورس کالا و نداشتن ضمانت اجرایی در بورس سبب شده است تا بازرگانی پتروشیمی ‌در این مدت حتی جریمه‌ای برای عدم تحویل این دو کالا به خریداران ندهند.

دیرکرد بدون جریمه، تبعیض در رینگ پتروشیمی‌!

وی با اشاره به اینکه هیچگاه بازرگانی پتروشیمی ‌به خریداران به خاطر عدم تحویل محموله‌ها جریمه‌ای پرداخت نکرده است، می‌گوید: اگر هم بازرگانی پتروشیمی‌حاضر بشود، جریمه‌ای به خریداران تحویل بدهد، مطمئنا زمان بسیار زیادی برای این امر طی خواهد شد، به طوری که خریداران به دلیل افت قیمت‌ها در بازار دچار ضررهای مالی خواهند شد، بنابراین باید قوانین بورس کالا برای فروشندگان محکم باشد.

یکی دیگر از آگاهان بازار در این باره می‌گوید: بورس کالا با بازرگانی پتروشیمی ‌در بسیاری از موارد مدارا می‌کند، همچنین کارگزاران نیز به دلیل اینکه می‌خواهند عرضه‌ها را از دست ندهند به بازرگانی پتروشیمی ‌اعتراض نمی‌کنند.

دردسر عرضه اندک جوش شیرین در بورس کالا

عرضه‌های اندک و نامنظم جوش‌شیرین در معاملات هفته‌های گذشته بورس کالا نیز بازار محصولات شیمیایی را دچار التهاب کرد. اگرچه در معاملات روز چهارشنبه جوش شیرین وارداتی و پتروشیمی‌ شیراز عرضه شد، اما به گفته فعالان اقتصادی کمبود این کالا در بازار سبب شده است تا تقاضا برای خرید جوش شیرین در روزهای گذشته افزایش چشمگیری یابد.

کارگزاران در این روز برای خرید جوش شیرین پتروشیمی‌ شیراز رقابت کردند، اما جوش شیرین وارداتی با استقبال نسبتا خوبی مواجه نشد؛ چرا که تنها ۸۴ تن از آن توسط کارگزاران خریداری شد. با اینکه گفته می‌شود جوش شیرین وارداتی کیفتی مشابه جوش داخلی دارد، اما خریداران تمایل بیشتری برای خرید جوش داخلی نشان می‌دهند.

به گفته آگاهان بازار خریداران اطمینان بیشتری به کالاهای داخلی دارند و ترجیح می‌دهند تنها در مواقع ضرورت کالاهای وارداتی چینی را خریداری کنند. در این روز جوش شیرین پتروشیمی ‌شیراز با نرخ ۲۷۰۰ ریال و حجم ۵۰۰ تن عرضه شد که در رقابت رشد داشت و با قیمت ۵۷۹۹ ریال خریداری شد. همچنین جوش شیرین شرکت INNER INDUSTRIAL چین با نرخ ۴۰۰۰ ریال و حجم ۲۰۰ تن عرضه شد که ۸۴ تن از آن خریداری شد. یکی از تاجران بازار در این‌باره می‌گوید: برای خرید جوش شیرین در فصل‌هایی از سال مانند ماه رمضان و عید نوروز تقاضا بسیار زیاد است، اما مجتمع‌های پتروشیمی ‌قادر به تولید این کالا در حد انبوه نیست، به همین دلیل بازار محصولات شیمیایی با کمبود این کالا مواجه می‌شود.