مرکز خدمات فولاد ایران - برخلاف انتظار همه که فکر می‌کردند در هفته گذشته نشانه‌های آرامش در بازارها پیدا شود، برعکس رقابت قیمت‌ها شتاب گرفت. قیمت بیلت که به‌علت رکود تقاضای میلگرد آرام شده بود، با افزایش قیمت قراضه محکم شد. قیمت مقاطع بر خلاف انتظار کمی افزایش یافت؛ به‌طوری‌که در چین قیمت میلگرد به ۷۴۰‌دلار با ۱۷‌درصد مالیات ارزش افزوده هم رسید؛ اما بازار میلگرد و مقاطع در ایران بر خلاف دنیا روند رو به نزول داشت. معاملات هفته گذشته در بورس فلزات بسیار محدود بود. واردات میلگرد در ماه‌های اخیر به‌خصوص تیرماه کاهش زیادی نسبت به ماه‌های قبل نشان می‌دهد که دلایل متعددی دارد.

بازار آرام بیلت

قیمت بیلت که به‌علت رکود تقاضای میلگرد آرام شده بود، با افزایش قیمت قراضه محکم شد. روس‌ها بیلت خود را کمتر از ۴۱۰‌دلار فوب بنادر دریای سیاه عرضه نکردند. بعضی خریداران در خاور دور بیلت روسی را تا ۴۴۵‌دلار سی اف آر هم خریداری می‌کنند. قیمت بیلت تولیدی چین در بازار داخلی این کشور با ۱۷‌درصد عوارض به ۵۲۰‌دلار رسید. واردات بیلت در خاور میانه به‌علت فصل گرما، تعطیلات و به‌دنبال آن ماه رمضان کند شده؛ ولی قیمت‌ها از ۴۴۰‌دلار هر تن سی اند اف پایین‌تر نیامده. بعضی کارخانجات در اوکراین صحبت ۳۹۰ تا ۴۰۰‌دلار فوب بنادر دریای سیاه را دارند؛ ولی خریداران حرف از ۳۷۰‌دلار می‌زنند. بازار بیلت امکان نوسان دارد؛ ولی فضای آن محدود است؛ چون قیمت قراضه رو به بالا است. در ایران قیمت بیلت به‌علت کاهش تقاضای میلگرد آرام شد و در بعضی معاملات سایز ۱۵۰ به زیر ۴۵۰‌تومان هم رسید. واردات بیلت در ماه تیر نسبت به ماه قبل نزدیک به ۴۰‌هزار تن کاهش نشان می‌دهد. در واقع به‌رغم محدود شدن عرضه بیلت باز هم قیمت آن استحکام ندارد، در حال حاضر معاملات بیلت در حجم‌های محدود‌هزار تن انجام می‌شود؛ ولی بعضی تجار تمایل به خرید بیلت در انبارهای انزلی نشان داده‌اند احتمالا بیلت در ماه‌های آینده با رشد قیمت خوبی روبه‌رو خواهد شد.

افزایش نرخ میلگرد و مقاطع

قیمت مقاطع بر خلاف انتظار کمی افزایش یافت. در چین قیمت میلگرد به ۷۴۰‌دلار با ۱۷‌درصد مالیات ارزش افزوده هم رسید. در ایتالیا سفارش‌های افزایش یافته و به ۳۴۰ یورو بدون در نظر گرفتن مالیات ارزش افزوده رسیده است. در ترکیه با توجه به افزایش قیمت قراضه، عرضه میلگرد زیر ۵۰۰‌دلار سخت به نظر می‌رسد.

در ایران بازار میلگرد و مقاطع بر خلاف دنیا روند رو به نزول داشت. معاملات هفته گذشته در بورس فلزات بسیار محدود بود. واردات میلگرد در ماه‌های اخیر به‌خصوص تیرماه کاهش زیادی نسبت به ماه‌های قبل نشان می‌دهد که دلایل متعددی دارد. مهم ترین آن روند صعودی قیمت این کالا در دو ماه اخیر در خارج از کشور و روند معکوس آن در ایران است که هر روز پایین آمده است، شایعه تقاضای ۴۰۰‌هزار تن میلگرد در هفته قبل ممکن است در هفته‌های آینده باعث تقویت بازار گردد؛ ولی باید در انتظار تثبیت دولت ماند تا تقاضای واقعی میلگرد به بازار برگردد بعضی از دست اندرکاران پیش‌بینی افزایش تا صد‌تومان هر کیلو را در قیمت این کالا دارند، مقاطع به‌خصوص نبشی هم در هفته گذشته بین ۵ تا ۱۵‌تومان کاهش قیمت داشت.

رشد قیمت ورق

ورق در بازار جهانی به روند صعودی خود ادامه داد. کاهش تولید کارخانجات همراه با افزایش قیمت مواد اولیه و خالی شدن انبارها به افزایش قیمت این کالا کمک کرده است. در ترکیه قیمت ورق افزایش یافت و قیمت ورق گرم به ۶۰۰‌دلار در هر تن رسید. ژاپن ورق گرم را تحویل بنادر ژاپن فوب در هر تن ۵۲۰‌دلار عرضه نمود. هندی‌ها ورق گرم را تا ۳۰‌دلار هر تن افزایش دادند. در برزیل قیمت ورق گرم از مرز ۵۰۰‌دلار هر تن گذشت.

در عربستان کمبود ورق محسوس است و خریداران نمی‌توانند ورق مورد نیاز خود را تامین نمایند. کشورهای سی ای اس ورق را تا هر تن ۵۱۰‌دلار فوب بنادر دریای سیاه پیشنهاد می‌دهند. به‌دنبال ورق گرم، ورق سرد و گالوانیزه هم افزایش قیمت داشته؛ در حالی که کارخانجات تولیدکننده حاضر نیستند ظرفیت تولید خود را بالا ببرند؛ ولی نگرانی‌هایی در مورد موجودی انبارها که در قیمت‌های ارزان‌تر خریداری شده هست که یک عامل حفظ وضع موجود تولید همین است.

در ایران قیمت ورق گرم ضخامت‌های ۱۵ میلی‌متر به بالا تا هر کیلو ۳۰‌تومان کاهش یافت. در بقیه ضخامت‌ها ثابت ماند یا ۵‌تومان پایین آمد. در مورد ورق سرد قیمت افزایش یافت که ناشی از افزایش قیمت مبارکه در بورس کالا است؛ ولی تاخیر تحویل توسط مبارکه خریداران را به واردات کشانده است؛ در حالی که قزاق‌ها در تناژ محدود در پایه ۶۶۰‌دلار سی اند اف بنادر شمالی ورق سرد را عرضه می‌کنند محموله‌های ۴‌هزار تن در قیمت ۶۴۰‌دلار به بازار عرضه می‌شود؛ این در شرایطی است که مبارکه هنوز در بازار غایب است. کالاهای خرید قبل ورق گرم در راه ایران است، همین‌طور ورق سرد. این به ثبات بازار کمک می‌کند؛ ولی عرضه مبارکه است که نقش تعیین‌کننده دارد. در هر حال ورق گرم ضخامت ۲ میلی‌متر و ورق سرد به سقف خود رسیده‌اند؛ در حالی‌که ضخامت‌های دیگر ورق گرم هنوز در کف قیمت خود می‌باشند؛ علت آن رکود فعالیت‌های ساختمان‌سازی است.

تحرک در بازار سنگ‌آهن

در مورد سنگ‌آهن قیمت سنگ‌آهن هندی تحویل در بازار نقدی به ۱۰۰‌دلار هر تن تحویل بنادر چین رسید. قیمت سنگ‌آهن تولیدی چین در بازارهای داخلی این کشور هم افزایش یافت و به مرز ۱۱۵‌دلار هر تن در بعضی مناطق هم رسید؛ البته رشد قیمت سنگ‌آهن تولیدی چین مثل نوع وارداتی آن نیست؛ علت آن این است که کارخانجات چینی تمایلی به انبار کردن سنگ‌آهن داخلی ندارند.

این در حالی است که تقاضای سنگ‌آهن در هند کاهش یافته است. علت آن مشکل تامین اعتبار از یک طرف و فصل باران‌های موسمی از طرف دیگر است. این دومساله یک فضای راکد در بازار هند ایجاد کرده است. از سوی دیگر به‌علت کاهش قیمت پایه سنگ‌آهن و زغال سنگ قیمت متوسط آهن‌آلات در سپتامبر ۳ تا ۵‌درصد کاهش نشان خواهد داد. با این حال صادرات سنگ‌آهن به کمک این کالا آمده است؛ در غیر این‌صورت قیمت در بازار هند به شدت کاهش می‌یافت، د ر اروپا نشانه‌ای از رونق سنگ‌آهن نیست. صنایع فولاد اروپا هنوز در ضعف ناشی از بحران اقتصادی هستند. آنها بعضا با ۴۰‌درصد کاهش در تولید روبه‌رو می‌باشند. افزایش تولید نیاز به تقاضا و اعتبارات بانکی دارد که در اروپا فعلا نشانی از اینها نیست.

اما چینی‌ها که از سال‌های قبل به‌دنبال افزایش منابع خرید سنگ‌آهن بوده‌اند، خبرهای خوبی داده‌اند آنها از آفریقای جنوبی ۴۸‌درصد، از اوکراین ۱۷‌درصد و از روسیه ۱۳‌درصد سنگ‌آهن بیشتر نسبت به سال قبل وارد کرده اند. آنها دنبال خرید سنگ‌آهن از ایران هم هستند. از طرف دیگر بعضی گزارش‌ها نشان از تلاش چین برای خوداتکایی بیشتر به سنگ‌آهن را نشان می‌دهد. احتمالا در نیمه دوم سال ۲۰۰۹،حجم واردات سنگ‌آهن نسبت به نیمه اول تا ۲۱‌درصد کاهش خواهد یافت. قیمت سنگ‌آهن در پایه ۹۰‌دلار تحویل در بازار نقدی مشوق خوبی برای برداشت از منابع داخلی در چین است.

روند صعودی تقاضا برای قراضه

کارخانجات فولاد سازی آمریکا با زیر ۵۰‌درصد ظرفیت خود در حال تولید هستند، از سوی دیگر یکی از بزرگ‌ترین منابع تامین قراضه دنیا آمریکاست که از محل تولید اتومبیل قراضه‌ها را عرضه می‌نماید؛ ولی کارخانجات اتومبیل سازی آمریکا چند ماه است که به دلیل بحران اقتصادی تولید خود را پایین آورده‌اند و قراضه‌ای برای عرضه کردن ندارند.

حال اگر کارخانجات فولاد سازی آمریکا با توجه به رونق بازار فولاد بخواهند تولید خود را به مرز ۶۵ تا ۷۰‌درصد ظرفیت شان برسانند، قراضه در آمریکا بسیار کمیاب خواهد شد. در واقع علت اصلی افزایش قیمت قراضه در ماه اخیر در دنیا همین بوده است. در هفته گذشته همه خریدار قراضه بودند؛ همین امر به افزایش قیمت آن منجر شد. پاکستانی‌ها به‌علت فصل بارندگی قیمت قراضه داخلی‌شان بالا رفته در نتیجه به واردات روآوردند، در اروپا قراضه تا ۱۲یور هر تن بالا رفت. قراضه آمریکا تا ۳۰‌دلار در هر شورت تن افزایش

یافت.

تقاضای قراضه ترکیه این هفته زیاد نبود؛ ولی قیمت به ۳۰۰‌دلار هر تن سی اف آر رسید. همین امر تولید میلگرد را تحت تاثیر قرار داده است. در برزیل پیش‌بینی شده که نیمه دوم سال با کمبود قراضه روبه‌رو باشیم. قیمت قراضه تحویل بنادر خاور دور برای بعضی کیفیت‌ها از مرز ۳۲۰‌دلار هم گذشته است. بازار قراضه عملا جای خود را در دنیای فولاد باز کرده و در ماه‌های اخیر خود را نشان داده است. تجار قراضه سعی دارند کالای خود را به بورس لندن روانه کنند؛ ولی در هر حال روزانه قیمت بیلت در بورس لندن را زیر نظر دارند، بعید است که با روند فعلی افزایش قیمت سنگ‌آهن و تقاضای فولاد، قیمت قراضه کاهش یابد؛ به‌خصوص که جمع آوری آن در کوتاه‌مدت آسان نیست.