بر اساس اطلاعات صندوق بین‌المللی پول، شاخص قیمت کالاها در ماه ژوئن با ۴/۱۱درصد افزایش، بیش از ۴۰درصد کمتر از سال گذشته بود. این رشد در مقایسه با ۱۰درصد در ماه مه و ۱/۴درصد ماه آوریل است. قیمت کالاهای غیر نفتی با افزایش ۷/۳درصدی در ماه ژوئن، ۹/۵درصد کمتر از ماه‌های گذشته، بود در حالی که رشد ماهانه قیمت‌های انرژی ۵/۶۱درصد در مقایسه با ۱۳درصد ماه‌های ابتدایی بود. اگر چه تعدادی از نماگرها در چین در طول ماه ژوئن همانند افزایش سرمایه‌گذاری در دارایی‌های ثابت، فروش خانه و ماشین مثبت ثبت گردیدند؛ اما این موارد برای سرعت بخشیدن به پایان بحران جهانی کافی نیست. تداوم تقاضای ضعیف در کشورهای عضو سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی و احتمال اصلاح حرکت پرشتاب واردات فلزات چین در طی ماه‌های پیش‌رو ممکن است، منجر به روند کاهشی قیمت در اقلام کالایی نیز گردد.

سرب

قیمت‌های سرب اکثرا حرکت گاوی در نیمه اول ماه ژوئن قبل از ریزش در نیمه دوم ماه داشت. بنابراین، افزایش ۱/۱۵درصدی m-o-m در ماه ژوئن با ۴درصد ماه‌های ابتدایی مقایسه می‌شود؛ اما نوسانات در بازار این ماه وجود داشت. سود بازار سرب از احیای تعدادی از تقاضاها از سوی بخش‌های باتری‌سازی در چین و سایر نواحی بود؛ اگرچه، این امر برای خنثی کردن افزایش موجودی‌های انبار در LME کافی نبود، در ماه ژوئن افزایش از ۹.۴۶۶تن به ۷۳.۸۹۰تن رسید که بالاترین میزان در این سال است. حرکت رو به بالای قیمت سرب در ژوئن به طور کلی با موج فروش ماشین در چین توضیح داده می‌شود؛ هرچند، بازتاب تقاضای ضعیف جهانی، افزایش موجودی‌های LME از ۱۰.۱۴۸تن به ۸۴.۵۳۶تن در ژوئن بود. گروه مطالعاتی بین‌المللی سرب و روی برآورد کرده است، مازاد ۳۳.۰۰۰تنی بازار سرب در سه ماهه اول این سال نتیجه کاهش تقاضا از سوی بخش باتری‌سازی خودرو بود.

روی

رشد قیمت روی ۳/۴درصد در مقایسه با ۵/۷درصد ماه گذشته است؛ هرچند باید اشاره کرد که پرش سریع قیمت روی در طول نیمه‌ اول ماه ژوئن در نیمه پایانی ماه با افت همراه بود. این فرآیند ممکن است نتیجه تنزل ناگهانی واردات چین در ماه مه و حرکت خرسی تقاضای جهانی که منجر به ایجاد روندی مشکل‌ساز در بخش اتومبیل‌سازی و ساختمان در ترکیب با خروجی بالا در چین و جنبش به وسیله انعکاس در قیمت‌ها در آغاز ماه و ضعف در ازسرگیری مجدد فعالیت‌ها است. افزایش سریع در موجودی انبارهای LME از یک مقیاس ۱۲.۶۱۰تن به ۳۵۳.۳۷۵تن در ماه ژوئن رسید که این افزایش سنگین در موجودی‌ها در ماه ژوئن بعد از یک افت در ماه قبل رخ داد.

نیکل

قیمت نیکل با ۲/۱۷درصد افزایش بیشترین مقدار را در مقایسه با ۶/۱۲درصد ماه‌های ابتدایی داشت. قیمت نیکل با تداوم واردات بالای چین، بهبود تولیدات فولاد ضدزنگ در چین و با سیاست ذخیره‌‌گیری مجدد حمایت می‌شود؛ اگرچه، بازار فولاد ضدزنگ تولیدی چین هنوز تحت‌تاثیر مسائل مربوط به تقاضای ضعیف بخش اتومبیل و ساختمان‌سازی است. موجودی نیکل در انبارهای LME از ۲.۰۹۷تن به ۱۰۸.۷۱۷تن در ماه ژوئن کاهش یافت.

طلا

قیمت طلا رشد ۸/۱درصد در ماه ژوئن که یک روند رشد معنی‌داری نسبت به ۳/۴درصد ماه‌های ابتدایی سال، وقتی بحران اقتصادی شرایط نامناسبی را فراهم آورده بود، داشت. طبق گزارش صندوق بین‌المللی پول، شاخص قیمت کالا با احتساب انرژی (شامل نفت خام، گاز طبیعی و زغال‌سنگ) با ۵/۱۶درصد افزایش در ماه ژوئن نسبت به ۱/۱۳درصد در ماه مه و ۳درصد در ماه آوریل با تحمیل یک کاهش ۱۹درصد در بهای نفت خام (میانگین قیمت نقدی نفت) با ۶/۱۵درصد ماه‌های گذشته مقایسه می‌شود. قیمت گاز طبیعی (هنری هاب HH) در ماه ژوئن نسبت به ماه‌های گذشته بیشترین میزان سود کسبی را از دست داد. افول ۹/۰درصد قیمت گاز HH در ماه ژوئن در پی نوسانات بالا و افول ۸درصد مصارف صنعتی به علت ضعف تولیدات آمریکا و افزایش موجودی‌ها به دست آمد. قیمت کالاهای غیرانرژی با ۷/۳درصد افزایش در ژوئن، کمتر از ۵درصد میزان ثبتی ماه‌های گذشته است. برخلاف مسیر نشان داده شده در ماه مه، این رشد ناشی از قیمت فلزات صنعتی بود.بهبود نرخ رشد شاخص قیمت فلزات صنعتی، در ماه ژوئن ۱/۷درصد بیش از ۴درصد در ماه مه بود. این امر به علت تاثیر مثبت بیان چشم‌انداز چین بر پایه تعدادی از شاخصه‌های مثبتی همانند افزایش فروش خانه و ماشین، سرمایه‌گذاری‌های ثابت و تداوم ثبت سطوح بالایی از واردات به علت برخی سیاست‌های دولت و وجود فضای مناسب برای فعالیت‌های آربیتراژی شانگهای - LME در طول ماه ژوئن بود. با این وجود ممکن است این اندیشه به ذهن خطور کند که تقاضای محکم فلزات مربوط به تاثیر برآورد خیلی ضعیف رشد تحرکات مالی در چین و تقاضای جهانی باشد. علاوه بر این، گمان می‌رود مقدار واردات ثبتی فلزات صنعتی چین پایین‌تر از ماه‌های پیش‌رو باشد. با وجود تعدادی از بازارهای نزدیک به مازاد عرضه، افزایش موجودی LME در ماه ژوئن با ۲۲۷.۰۰۰ تن به ۵.۴۹۵.۳۸۱ تن، با یک رشد ۲/۴درصد در مقایسه ۴/۵درصدی ماه گذشته رسید. به علاوه با وجود موجودی انبار در LME برای تعدادی از فلزات هنوز افزایش در کنار حرکت خرسی در روند تقاضای جهانی وجود دارد. پیشنهاد یک روند رو به بالای استوار در قیمت فلزات صنعتی نیازمند آن است که کشورهای عضو سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی و تقاضای جهانی سیگنال‌های مشخصی از احیا را نشان دهند. پیش‌بینی می‌شود بازسازی (احیای اقتصادی) ضعیف باشد و احتمال یک حرکت رشدی پایدار و صریح در قیمت فلزات صنعتی وجود ندارد. در مقابل، احتمال برگشت در قیمت تعدادی از این بازارها با عوامل بنیادی ضعیف، همانند آلومینیوم محتمل است. علاوه بر این، نگرانی‌هایی درباره این واقعیت وجود دارد که قیمت‌های بالا در این ترکیب می‌تواند تولید در جهت‌های غلط و اعمال نیروهای رو به پایین در بازار را تقویت کند.

مس

صعود ۱/۹درصدی قیمت مس در ماه ژوئن، ۶/۳درصد بیشتر از ماه‌های ابتدایی است که نتیجه یک روند خرسی در نیمه اول ماه ژوئن می‌باشد که این امر اساسا نتیجه تداوم واردات بالای چین است. انفجار واردات مس چین منجر به سهولت در فعالیت‌های آربیتراژی شانگهای- LME و سیاست ذخیره مجدد (SRB) با ۶۹.۷۴۸ تن به ۲۸۵.۳۵۲ تن در ماه ژوئن رسید.

آلومینیوم

قیمت آلومینیوم، پرشی ۳/۸درصدی در مقایسه با ۳/۲درصد ماه‌های ابتدایی داشت، اگرچه ریزش در واردات آلومینیوم گزارش شده در ماه مه متعلق به فعالیت‌های آربیتراژی محدود شانگهای- LME است، به نظر می‌رسد افزایش در قیمت فلزات مربوط به تداوم افزایش واردات چین باشد؛ چراکه ۳۰۹درصد بیش از Y-O-Y است. تجدید رشد بازار ماشین چین به هدف رشد سرمایه‌گذاری در دارایی‌های ثابت و املاک در ماه ژوئن بود. نگرانی تقاضای جهانی، واردات آلومینیوم آمریکا افول دیگری را در ماه مه نشان داد، در ماه ژوئن ۱/۳۲درصد در مقایسه با ماه مشابه سال گذشته کاهش و ریزش ۸۹درصدی صادرات آلومینیوم چین در این ماه نیز دیده شد. ضعف تقاضای جهانی به علت صنعت ماشین‌سازی در آمریکا و انگلستان همچنان تداوم دارد. آلومینیوم یکی از فلزات با عوامل بنیادی ضعیف است و این شرحی است بر اینکه چرا به‌رغم انفجار در واردات چین، موجودی انبار آلومینیوم در LME با افزایش ۲۹۵.۴۳۰ تن به ۴.۳۱۶.۶۳۸ تن، به بیشترین مقدار از آغاز این سال رسید. در طرف عرضه، قیمت بالای آلومینیوم و رشد تقاضای داخلی در چین منجر شد تا تولید‌کنندگان چینی فعالیت‌های خود را از سر بگیرند.

منبع:شرکت کارگزاری بانک ملی