معاملات فشرده پتروشیمی‌ها

کتایون دارابی

عکس:‌نگار متین‌نیا

بازرگانی پتروشیمی به منظور تعادل در بازار وعده اصلاح قیمت داد

قیمت محصولات پتروشیمی طی هفته‌های گذشته رشد چشمگیری داشت، تا آنجا که عرضه فوق‌العاده این محصولات در روز یکشنبه و بعد از تعطیلات ناشی از آلودگی هوا، نتوانست بازار محموله‌های پتروشیمی را به ثبات برساند.

در این روز قیمت برخی از محصولات پتروشیمی دستخوش نوسان بسیاری شد و همچنان سیر صعودی را طی کرد.

به گفته فعالان اقتصادی، عرضه فوق‌العاده این محصولات نه تنها مشکل بالا رفتن قیمت پتروشیمی‌ها را مرتفع نکرد، بلکه سبب شد خریداران با ولع بیشتری اقدام به خرید این محموله‌ها کنند؛ چرا که باز هم عرضه قطره چکانی پتروشیمی‌ها مصرف‌کنندگان این محصولات را دچار دردسر کرد، اما بازرگانی پتروشیمی بار دیگر تعمیر کارخانه تبریز و خرابی برخی از کارخانه‌ها را در عرضه کم آنها دخیل دانست و قول عرضه بیشتری را در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه داد.

با این حال ناظر تالار معتقد است که عرضه قطره‌چکانی بازرگانی پتروشیمی و ارائه نرخ غیرواقعی به بورس کالا سبب افزایش قیمت‌ها در هفته‌های گذشته شده است، همچنین دو محصول آرگون و سودکاستیک نیز مشکلات زیادی را برای خریداران در هفته گذشته ایجاد کردند؛ چرا که این دو محصول که باید با آخرین نرخ خریداری شده عرضه می‌شدند، با نرخ هفته‌های گذشته عرضه شدند، به همین دلیل ناظر تالار این دو محصول را از تابلوی خرید حذف کرد.

اصلاح نرخ سود کاستیک در بورس کالا

در روز یکشنبه بازرگانی پتروشیمی قیمت یکی از دو محصول ارائه شده هفته پیش خود را اصلاح کرد و به این ترتیب توانست، سودکاستیک پتروشیمی بندرامام را با قیمت اصلاح شده در بورس کالا عرضه کند، اما آرگون پتروشیمی فجر با همان نرخ عرضه شده هفته پیش در بورس کالا عرضه شد. به گفته کارگزاران نرخ آرگون به این دلیل تغییر نکرد که حجم تقاضا و عرضه فاصله‌اندکی داشت و بازرگانی پتروشیمی در این باره قول داد که در روز سه شنبه و چهارشنبه قیمت آرگون را به حد تعادل برساند تا تنش در بازار پتروشیمی‌ها کمتر از پیش شود. اما مدیر تالارهای بورس دلایل دیگری را عنوان می‌کند؛ او معتقد است نرخ آرگون به این دلیل تغییر نکرده است که میانگین نرخ خریداری شده به دلیل طولانی شدن عرضه‌ها در سیستم موجود نبوده است و همچنین بازه سه برابری برای خرید کالا کافی بوده است و خریداران با نرخ بالاتر آرگون را خریداری نمی‌کردند.

با این حال ناظر تالار از بازرگانی پتروشیمی درخواست کرد، حجم عرضه سود کاستیک خود را از ۲۰۰۰ تن به ۳۰۰۰ تن افزایش دهد، چرا که به دلیل تعطیلی بورس کالا این محصول هفته پیش عرضه نشده بود. هر چند این اتفاق بعد از گذشت دقایقی رخ داد، اما بازرگانی پتروشیمی درباره عرضه کم آرگون ادعا کرد که ظرفیت ذخیره‌سازی این محصول را ندارند.

با این حال بسیاری از فعالان اقتصادی معتقدند بازار محصولات پتروشیمی به ثبات نخواهد رسید؛ چرا که عرضه کم و تقاضای زیاد بازار، همچنین وجود واسطه‌ها، بازار این محصولات را همیشه تحت تاثیر خود قرار داده‌اند و سبب شده‌اند قیمت محموله‌های پتروشیمی نوسان داشته باشد.

فروش محصولات پتروشیمی در رقابت

در این روز آرگون پتروشیمی شیراز با نرخ۶۵۰۰‌ریال و حجم ۳۰۰ تن عرضه شد که در رقابت رشد داشت و به ۱۴۰۰۰‌ریال رسید. سودکاستیک پتروشیمی بندر امام با قیمت ۵۰۰۰‌ریال و با حجم ۳۰۰۰ تن عرضه شد که در رقابت رشد داشت و با نرخ ۵۵۰۰ریال خریداری شد.جوش‌شیرین پتروشیمی شیراز با قیمت ۲۷۰۰‌ریال و حجم ۵۰۰ تن عرضه شد که در رقابت رشد داشت و به قیمت ۵۳۴۷‌ریال رسید. پلی‌اتیلن سنگین تزریقی ۵۲۱۸ با قیمت ۱۰۷۴۷‌ریال و حجم ۷۰۰ تن عرضه شد که در رقابت رشد داشت و با نرخ ۱۱۲۶۲‌ریال خریداری شد.

پلی وینیل کلراید ۶۵۵۸ پتروشیمی بندرامام با قیمت ۸۱۰۴‌ریال و حجم ۲۰۰۰ تن عرضه شد که در رقابت رشد داشت و با نرخ ۱۱۹۰۹‌ریال خریداری شد. الکیل بنزن خطی پتروشیمی بیستون با حجم ۱۰۰۰ تن و قیمت ۱۱۷۹۷‌ریال عرضه و معامله شد.

اوره صنعتی پتروشیمی شیراز با حجم ۵۰۰ تن و قیمت ۲۵۸۶‌ریال عرضه و معامله شد. استایرن بوتادین رابر ۱۷۱۲ پتروشیمی بندر امام با قیمت ۱۲۳۸۶‌ریال و حجم ۸۰۰ تن عرضه شد که در رقابت رشد داشت و با قیمت ۱۳۲۰۰‌ریال خریداری شد.پلی‌اتیلن سبک فیلم ۲۰۰ با قیمت ۱۱۵۸۹‌ریال و حجم

۶۰ تن عرضه شد که در رقابت رشد داشت و با نرخ ۱۲۵۵۰‌ریال خریداری شد.پلی‌اتیلن سبک فیلم ال‌اف ۰۲۰۰ پتروشیمی

بندر امام با قیمت ۱۱۲۸۹‌ریال و حجم ۲۰۰۰ تن عرضه شد و در رقابت رشد داشت و به ۱۲۴۰۰‌ریال رسید. ارتوزایلن پتروشیمی برزویه با قیمت ۷۷۵۷‌ریال و حجم ۱۰۰۰ تن عرضه و معامله شد. آروماتیک سنگین پتروشیمی بوعلی سینا با حجم ۵۰۰ تن و قیمت ۵۰۹۷‌ریال عرضه و۱۱۰ تن آن خریداری شد. متانول پتروشیمی شیراز با قیمت ۱۵۹۳‌ریال و حجم ۳۰۰۰ تن عرضه و ۹۶۰ تن آن خریداری شد.آمونیاک محلول پتروشیمی شیراز نیز با قیمت ۴۵۴‌ریال و حجم ۵۰۰ تن عرضه و ۳۰ تن آن خریداری شد. آمونیاک مایع همین پتروشیمی نیز با قیمت ۱۸۱۶‌ریال و حجم ۵۰۰ تن عرضه و ۳۰ تن آن خریداری شد.

پلی‌اتیلن سبک خطی پتروشیمی جم با قیمت ۱۰۶۹۷‌ریال و حجم ۲۰۰ تن عرضه شد که در رقابت رشد داشت و به ۱۱۷۸۹‌ریال رسید. پلی‌اتیلن سبک فیلم ای‌ایکس ۵ پتروشیمی مارون با قیمت ۱۱۳۴۸‌ریال و حجم ۱۰۰۰ تن عرضه شد که در رقابت به ۱۴۲۱۱‌ریال رسید.پلی‌پروپیلن پتروشیمی مارون با قیمت ۱۰۲۸۷‌ریال و حجم ۲۰۰ تن عرضه شد که در رقابت رشد داشت و به نرخ ۱۰۹۰۰ریال رسید. آمونیاک مایع پتروشیمی خراسان با قیمت ۱۸۱۶‌ریال و حجم ۵۰۰ تن عرضه و معامله شد.

برش سنگین نفتالین دار پتروشیمی بندرامام با نرخ ۳۱۹۴‌ریال و حجم ۲۰۰۰ تن عرضه و معامله شد. پلی‌اتیلن سنگین دورانی پتروشیمی تبریز با نرخ ۱۱۹۰۳‌ریال و حجم ۱۰۰ تن عرضه شد که در رقابت به ۱۳۰۰۰ریال رسید.پلی‌اتیلن سنگین تزریقی ۶۰۵۰۵ پتروشیمی جم با نرخ ۱۰۷۴۷‌ریال و حجم ۲۰۰۰ تن عرضه و ۱۴۰ تن آن خریداری شد. استایرن بوتادین رابر ۱۵۰۲ پتروشیمی بندرامام با قیمت ۱۳۰۹۴‌ریال و حجم ۸۰۰ تن عرضه شد که در رقابت رشد داشت و به ۱۹۰۰۰‌ریال رسید.

محصولاتی که خریدار نداشتند

در این روز برخی از محصولات پتروشیمی با اقبال از سوی خریداران مواجه نشدند. گاز مایع صنعتی پتروشیمی بندر امام با نرخ ۴۸۶۲‌ریال و حجم ۵۰۰ تن عرضه و معامله نشد. گاز بوتان همین پتروشیمی نیز با نرخ ۴۹۳۸‌ریال و حجم ۵۰۰ تن عرضه و معامله نشد. اسید ترفتالیک پتروشیمی تندگویان با نرخ ۷۸۸۰‌ریال و حجم ۲۰۰ تن عرضه و معامله نشد. منو اتیلن گلایکول پتروشیمی مارون با قیمت ۵۶۱۵‌ریال و حجم ۵۰۰ تن عرضه و معامله نشد. ارتوزایلن پتروشیمی بوعلی سینا با نرخ ۷۷۵۷‌ریال و حجم ۱۰۰۰ تن عرضه و معامله نشد. گاز پروپان پتروشیمی بندرامام با نرخ ۴۵۶۰‌ریال و حجم ۵۰۰ تن عرضه و معامله نشد.در این روز همچنین گریدهای متفاوت اپوکسی رزین‌ها و روغن‌های پایه نیز با اقبال از سوی خریداران مواجه نشدند.