گروه بورس کالا- بر اساس اطلاعات صندوق بین‌المللی پول شاخص قیمت کالاها در ماه مه برابر 7/9درصد بود که در مقایسه با ماه قبل 1/4درصد رشد داشته است، اما نسبت به سال پیش در همین تاریخ با 40درصد کاهش روبه‌رو بوده است. قیمت کالا با قیمت انرژی حمایت می‌شود.

قیمت کالاهای غیرنفتی با 5درصد افزایش، روند حرکتی آرامی را نسبت به ماه قبل طی کرده است. روند قیمتی کالاها بسیار تحت تاثیر اطلاعات و اخبار کلان اقتصادی و تصمیم سرمایه‌گذاران قرار می‌گیرد، اما این وضعیت در مورد پاره‌ای از کالاها وجود ندارد و تغییرات قیمت آنها تحت تاثیر عوامل بنیادی قرار نمی‌گیرد. تداوم تقاضای ضعیف در کشورهای عضو سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی و امکان کاهش واردات فلز در چین منجر به ریزش قیمت کالا طی این ماه شد. طبق گزارش صندوق بین‌المللی پول برخلاف ماه گذشته، شاخص قیمت کالا با احتساب انرژی (شامل نفت خام، گاز طبیعی و زغال‌سنگ) در ماه مه در پی افزایش 6/15درصدی قیمت نفت خام (میانگین قیمت نقدی نفت) افزایش شدیدی یافت و به 1/13درصد رسید، در ماه آوریل افزایش 1/7درصدی در قیمت نفت خام منجر به رشد 3درصدی در این شاخص شده بود. قیمت گاز در ماه مه با 66درصد کاهش نسبت به دوره زمانی مشابه 6/9درصد بهبود یافت. قیمت کالاهای غیرانرژی رشدی معادل 5درصد (در مقایسه با رشد 6درصدی در ماه قبل) داشت. قیمت مواد غذایی، به ویژه کشاورزی نیز رشد داشتند. هرچند که در صنعت فلزات با کاهش در سرعت رشد مواجه شدیم.نرخ شاخص قیمت فلزات صنعتی در ماه مه با 50درصد کاهش در مقایسه با ماه قبل به 4درصد رسید. این امر به علت کاهش واردات فلز در چین و تقاضای ضعیف جهانی بود. تعدادی از بازارها هنوز موجودی کالای مازاد دارند. افزایش موجودی کل کالای LME در ماه مه به 249.111 تن رسیده است و این در حالی است که تصور می‌شود شیب روند قیمت در نیمه اول سال 2010 با وجود صنایع فلزاتی چون مس و روی تقویت ‌شود.
مس
قیمت مس در ماه مه با افزایش 36درصدی نسبت به ماه قبل به 7/17درصد رسید. کاهش واردات مس از کشور چین در ماه مه به علت عرضه قراضه با کیفیت بهتر و قیمت کمتر در بازار داخلی (به دلیل مازاد موجودی انبار) بود که در نهایت منجر به کاهش فعالیت‌های آربیتراژی در LME گردید. با اینکه تخمین‌زده می‌شد واردات چین در ماه مه بالا باشد، اما افول در بازار سهام LME، تقاضای ضعیف اروپا و پیشرفت مشکلات صنعت خودرو و بخش ساختمان بر بازار مس تاثیرگذار بود.
آلومینیوم
آلومینیوم در ماه مه با 3/2‌درصد رشد مواجه بود. انتظار می‌رفت که واردات چین در ماه مه به علت افزایش موجودی انبارها از ابتدای سال نسبت به زمان مشابه به سال گذشته کاهش داشته باشد.
سرب
مشاهده حاکی از افزایش 4درصدی در قیمت سرب در ماه مه در مقایسه با رشد 6درصدی در ماه قبل بود. در واقع علت رشد بازار سرب به افزایش در تقاضای باتری‌های اسیدی در چین و سایر مناطق مربوط بود.
روی
در ماه آوریل رشد فلز معادل 5/13درصد بود؛ اما در ماه مه به علت نوسان در تقاضا از سوی کشور چین و مشکلات موجود در صنعت خودرو و بخش ساختمان در سایر نقاط این فلز فقط رشدی بالای 5/7‌درصد را تجربه کرد. به نظر می‌رسد کاهش واردات چین به سبب افزایش موجودی‌ها و سهولت‌ در آربیتراژ در بورس فلزات لندن باشد.
نیکل
قیمت این فلز در ماه مه در حدود 6/12‌درصد افزایش داشته است. روند قیمت نیکل نسبت به سایر فلزات به علت ادامه تقاضای بالای چین و واردات زیاد در ماه مه بهتر بود. همچنین تقاضای کارخانجات فولاد ضد زنگ در چین نیز این روند قیمت را حمایت نموده است.
طلا
قیمت طلا بعد از یک سقوط 7/3درصدی در ماه گذشته به علت ضعیف شدن ارزش دلار آمریکا، در ماه مه 3/4‌درصد افزایش داشت.
منبع: شرکت کارگزاری بانک ملی ایران