گروه بورس کالا- بر اساس آخرین گزارش BMI ، آثار کسادی در بازار مسکن و بازار تولید خودرو بر بازده صنعت پتروشیمی آمریکا در سال ۲۰۰۹ مشهود بوده و موجب زیان فعالان این صنعت شده است. صنعت پتروشیمی آمریکا در نتیجه عرضه بیش از حد در بازار جهانی دچار لطماتی شده است؛ در واقع وضعیتی پیش آمده که ظهور ظرفیت‌های تولیدی جدید و افت تقاضا را با هم در بازار کنونی داریم. از این رو شرکت‌ها مخصوصا آنهایی که اهرم مالی زیادی در ساختار سرمایه خود دارند، تلاش می‌کنند تا به هر نحوی بر مشکلات ناشی از بحران اقتصادی کنونی فائق آیند. در این میان وضعیت بازار پلی‌اتیلن نسبت به بقیه وخیم‌تر بوده است؛ به طوری که ظرفیت مازاد برنامه‌ریزی شده آن که می‌توانست ۱۸درصد تقاضا در سال ۲۰۰۹ و ۱۵درصد تقاضای سال ۲۰۱۰ را پوشش دهد، نسبت به قبل از رکود چرخشی در صنعت پتروشیمی بیش از دو برابر شده است.

تقاضا از سوی مصرف‌کنندگان نهایی مهم مثل صنایع ساختمان و خودرو ضعیف بوده است و همان‌طور که انتظار می‌رفت کاهش تقاضا و حاشیه سود، اثر منفی بر درآمد و سودآوری فعالان در این صنعت داشته است. تنها جنبه مثبت بحران کاهش قیمت انرژی بود که بهای تمام شده مواد خام تولیدکنندگان محصولات پتروشیمی را کاهش داد؛ اما با این حال این مساله هم نتوانست روند نزولی تقاضا در بازار را جبران کند.

کاهش حاشیه سود منجر به تعطیل شدن موقتی و دائمی کارخانجات شده است. لیندول باسل نیز قرار است به طور موقت کارخانه تولید HDPE خود با ظرفیتtpaا ۲۱۸۰۰۰ را در چاکلت بایو تگزاس تا پایان ماه جولای سال‌جاری تعطیل کند. البته انتظار نمی‌رود که این کاهش در ظرفیت اثری بر بازار داشته باشد. کرکری که مواد خام سنگین این کارخانه را تولید می‌کرد نیز تعطیل شده است.

بنا به پیش‌بینی BMI، این بحران همچنان بر صنایع تاثیر گذاشته و موجب کاهش ۴درصدی بازده در سال ۲۰۰۹ و ۶/۱درصدی در سال ۲۰۱۰ خواهد شد؛ البته این روند با رشد فقط ۳/۰درصد در سال ۲۰۱۱ ادامه خواهد یافت. این مساله بر این نکته اشاره دارد که بحران بر بازارهای مصرف نهایی صنعت پتروشیمی اثرگذار خواهد بود. حتی با اینکه در سال ۲۰۱۱ وضعیت این صنعت در آمریکا تا حدودی بهتر خواهد شد و با بحران کنار خواهد آمد؛ ‌اما به پیش‌بینی BMI تولید‌کنندگان تا سال ۲۰۱۳ با مشکلات عدیده‌ای مواجه خواهند بود. برآورد می‌شود تا آن زمان ظرفیت اتیلن کاهش یافته و به mntpa ا۸/۲۷برسد.