تداوم رشد قیمت قیر دربازار‌های جهانی

گروه بورس کالا - بازار قیر طی هفته اخیر دو جریان مختلف را در بازار داخلی و بازار صادراتی پشت سر گذاشته است، به طوری که در بازار داخلی به واسطه کاهش نسبی تقاضا با افت حجم خرید و در بازار صادراتی به دلیل رشد قیمت جهانی نفت با افزایش حجم تقاضا مواجه شد.

به گفته فعالان بازار، اگرچه به‌اندازه دیگر بازارها، معاملات قیر چندان تحت تاثیر فضای سیاسی حاکم بر کشور قرار نگرفته، اما با توجه به اینکه عمده معاملات این کالا به خرید‌های دولتی اختصاص دارد تا حدودی بر خرید‌های دولتی تاثیر گذاشته است. به گفته یکی از تجار بازار قیر برخی از خریداران دولتی تا پیش از انتخابات خرید‌های خود را به تعویق‌انداخته بودند، اما پس از آن با این تحلیل که سیاست‌ها مانند قبل ادامه می‌یابد مجددا وارد بازار شده‌اند.

وی در عین حال با اشاره به کاهش ۳۰هزارتنی فروش‌های داخلی قیر در بورس طی اردیبهشت ماه معتقد است، علت اصلی این رویداد کاهش خرید‌های بخش خصوصی در بورس است نه بخش دولتی.

وی در این خصوص می‌گوید: با توجه به اینکه خرید‌های سوبسیددار توسط خریداران دولتی به نوعی ادامه یافته و مازاد این خریدها با نرخ‌های پایین‌تر در خارج از بورس قابل خرید است، مشتری‌های خصوصی ترجیح می‌دهند در خارج از بورس کالای خود را خریداری کنند.

وی با بیان اینکه در برخی موارد قیر در بازار آزاد تا ۲۵‌هزارتومان ارزان‌تر از بورس به خریداران پیشنهاد می‌شود، گفت: اما در همین حال بازار صادراتی طی این مدت به واسطه رشد قیمت نفت و رونق بازار‌های جهانی روند خوبی داشته است.

اما در همین حال یکی از فعالان بازار با اشاره به تغییر شرایط جوی در بازارهای مقصد رشد قیمت‌ها را به صرفه ندانست و معتقد است: در حال حاضر یکی از دلایل رونق بازار صادراتی پایین بودن قیمت‌های ما در مقایسه با دیگر کشور‌ها است و باعث شده با رشد تقاضا روبه‌رو باشیم، اما با توجه به اینکه در برخی از بازارهای هدف همچون هند و عمان با تغییرات جوی همراه هستیم، احتمال کاهش تقاضا در بازار وجود دارد. از این رو بالا بردن قیمت صادراتی منطقی به نظر نمی‌رسد. این در حالی است که اکثر بازارهای جهانی در هفته قبل با رشد قیمت مواجه بوده است.

رشد قیمت قیر صادراتی در روز گذشته

به‌رغم اینکه بسیاری رشد بازار را آماده رشد قیمت قیر صادراتی نمی‌بینند، در معاملات روز گذشته در بورس کالا و در رینگ صادراتی قیمت قیر صادراتی (۶۰-۷۰) قابل عرضه‌ در بندرعباس رشد کرد و با نرخ ۳۲۵‌دلار معامله شد.

دیگر کالاهای عرضه شده در این روز قیر ۸۵۱۰۰ و ۶۰ -۷۰ به ترتیب FCA (تبریز و تهران) با نرخ ۳۰۰‌دلار معامله شد که نسبت به قبل ثابت بود.

بر اساس آخرین گزارش‌ها بحرین هفته گذشته قیمت قیر خود را با ۲۵‌دلار رشد ۳۷۵دلار اعلام کرد. قیر سنگاپور تنها با سه‌دلار رشد ۳۷۰‌دلار معامله شد.

تایوان و چین به ترتیب با ۷ و ۵‌دلار رشد کرد.

کره جنوبی ۳۲۵‌دلار معامله شد که در مقایسه با هفته قبل تغییری نداشت. در بازار اروپا قیمت قیر فرانسه با ۶۵‌دلار رشد قیمت به ۴۷۰‌دلار رسید که این امر باعث شد تا قیمت آن به سطح قیمت‌های انگلیس برسد. گفته می‌شود نوسان قیمت‌ها در دو هفته قبل در اکثر کشورها به گونه‌ای بوده که باعث شده سطح قیمت‌ها به یکدیگر نزدیک شده و فاصله قیمت‌ها کاهش یابد.