بورس نیوز- از سال ۲۰۰۰ مصرف سنگ آهن افزایش یافت به طوری که در کشورهای غربی رشدی معادل ۶/۱درصدی را نشان می‌دهد. گفتنی است؛ به دلیل استفاده از ذخایر انبار شده تقاضای سنگ آهن ۹/۴درصد بوده‌ است. این روند تا تخلیه کامل انبار سنگ‌آهن ادامه یافت و از سال ۲۰۰۲ مبادلات سنگ‌آهن در جهان با افزایش تولید فولاد به ویژه در کشورهای چین‌، کره‌جنوبی‌، ژاپن و هند به حالت تعادل نزدیک شد و اجازه داد تولیدکنندگان سنگ‌آهن‌، قیمت خود را کمی‌ افزایش دهند. به گزارش بورس نیوز روند افزایش تولید فولاد و در نتیجه افزایش تقاضای سنگ‌آهن ادامه یافت و ‌این روند در سال ۲۰۰۶ منجر به افزایش قیمت به حدود ۳ برابر قیمت‌های دهه ۹۰ شد. بر اساس پیش‌بینی موسسه ABARE استرالیا میزان مصرف سنگ آهن در سال ۲۰۰۷ به ۱۴۰۰‌میلیون تن خواهد رسید که نسبت به اواخر دهه ۹۰ حدود ۳۰‌درصد رشد نشان می‌دهد.

آمار و اطلاعات نشان می‌دهد که برای ‌این مقدار تقاضا با توجه به واحدهای در دست ساخت نیاز به بیش از ۵۰‌میلیون تن ظرفیت جدید است.

این موسسه پیش‌بینی می‌کند که نزدیک به بیش از ۹۰‌درصد‌این مقدار با توجه به برنامه‌های در دست اجرای کشور‌های استرالیا و برزیل توسط‌این دو کشور تامین می‌شود.

بر پایه اطلاعات همین موسسه بیشترین واردات و مصرف سنگ آهن در قاره آسیا رخ خواهد داد و تولید فولاد تا سال ۲۰۱۰ در قاره آسیا به حدود ۴۵۰‌میلیون تن بالغ می‌شود.

به گزارش بورس نیوز و به نقل از کارگزاری بانک ملی کشورهای چین‌، ژاپن‌، کره‌جنوبی و چین تایپه از بزرگترین تولیدکنندگان فولاد و مصرف‌کنندگان سنگ آهن خواهند شد و از عمده ترین واردکنندگان سنگ آهن نیز به شمار خواهند رفت.

همان‌طور که اشاره شد، کشورهای استرالیا و برزیل با برنامه‌های در دست اجرا بخش قابل توجهی از سنگ آهن مورد نیاز جهان و آسیا را تامین خواهد کرد. کشور هند با افزایش ظرفیت تولید تلاش می‌کند سهم مناسبی از تامین تقاضای سنگ آهن را به ویژه در آسیا به عهده داشته باشد‌ایران نیز می‌تواند با برنامه ریزی صحیح و تشویق سرمایه‌گذاران خارجی و خصوصی همراه با رفع تنگناها در‌این مبادلات تجاری‌، سهم عمده‌ای را به خود اختصاص دهد.