معاملات فولادی‌ها در بورس به کما رفت

منیژه حیاتی

در روز گذشته رکود حاکم بر معاملات بازار آهن و کاهش حجم تقاضا به معاملات بورس کالا نیز کشیده شد و در نتیجه در مجموع تنها یکی از کالاهای عرضه شده معامله شد. این کالا تیرآهن ۱۴ و ۱۶ عربستان بود که با نرخ ۵۹۸۰ ریال عرضه شد که به دلیل وجود تقاضا از سوی کارگزاران نرخ آن به ۶۰۵۷ ریال رشد کرد. به گفته یکی از کارگزاران بورس، انتشار خبر تایید لایحه حمایت از تولید که بر اساس آن ورود کالاهای مشابه به کشور ممنوع خواهد شد، عامل رقابت بر سر این کالا بوده است.

بر اساس این لایحه که به تازگی توسط دولت تایید شده و قرار است جزئیات آن در کارگروهی مورد بررسی قرارگیرد، ورود کالاهایی که نمونه آنها در کشور تولید می‌شود ممنوع خواهد شد. به عقیده کارگزاران، خیل عظیمی‌ از فعالان بازار از این مصوبه اطلاع ندارند و تنها تعداد انگشت‌شماری بر اساس آن، آینده بازار را تحلیل می‌کنند.

یکی از تجار در خصوص این مساله در بازار می‌گوید: بازار آهن با توجه به اینکه هنوز نسبت به اجرای مصوبه افزایش تعرفه به نتیجه نرسیده، از این رو در صورت اطلاع از این مساله نیز نسبت به آن توجه قابل توجهی نمی‌کند. وی با اشاره به اینکه طی هفته اخیر و با تثبیت بازار، خرید‌های زیادی انجام شده، افزود: اما از آنجا که هنوز تغییری در حجم ساخت و ساز در کشور و اجرای پروژه‌های دولتی مشاهده نشده است، تجار اطمینان ندارند که آیا در صورت خرید از بورس می‌توانند کالاها را در بازار به فروش برسانند یاخیر. وی با بیان اینکه در حال حاضر موجودی انبارها زیاد است، انتظار رشد قیمت‌ها را آنطور که در هفته گذشته صورت گرفته، بعید ذکر کرد.

البته در همین حال اکثر تجار نسبت به تثبیت بازارهای جهانی شمش نگاه مثبتی داشتند و پیش‌بینی می‌کنند قیمت آن در چند روز آینده روند رو به رشدی داشته باشد.یکی از کارگزاران در این خصوص معتقد است، تمامی‌ زمینه‌های لازم برای رشد، تثبیت و بهبود بازار داخلی وجود دارد به شرطی که وضعیت ساخت و ساز مشخص شود.

کاهش قیمت‌ها در صورت تداوم رکود

در حالی که در بازار‌های جهانی اثری ازافت قیمت‌ها وجود ندارد، اما برخی از فعالان بازار ایران پیش‌بینی می‌کنند در صورت تداوم رکود، قیمت‌ها مجددا سیر نزولی بگیرد و مقاومت عرضه‌کنندگان کم شود؛ چراکه بازار در حال حاضر کشش کافی برای خرید با نرخ‌های فعلی را ندارد.

یکی از کارگزاران بورس معتقد است، در حال حاضر خریداران نرخ‌های فعلی رابا توجه به قیمت شمش قبول دارند، اما شرایط به گونه‌ای نیست که اطمینان کرده و خرید کنند، از این رو با تردید به بازار نگاه می‌کنند.

به گفته یکی از کارگزاران بورس به همین دلیل است که قیمت‌هایی که در بورس از سوی عرضه‌کنندگان پیشنهاد می‌شود بسیار پایین‌تر است و این شبهه را به وجود آورده که برخی سعی بر برگرداندن قیمت‌ها به سطح قیمت‌های قبل از دوران رشد دارند تا جایی که حتی در برخی عرضه‌ها خریداران وارد رینگ نشده و تقاضایی را ثبت نکرده‌اند.

ذوب‌آهن هم عرضه نکرد

دیروز با توجه به رکود حاکم بر بازار، ذوب‌آهن در بورس عرضه‌ای نداشت. در این روز تنها تیرآهن ۱۴ و ۱۶ عربستان با نرخ ۶۰۵۷ریال، ۱۱۰۰ تن معامله شد.

سبد میلگرد ا۱۰-A۳ تا ۲۵ ترکیه ۵۱۵۰ ریال عرضه شد، اما خریداران ۴۸۰۰ ریال را برای آن پیشنهاد دادند، در نتیجه کالایی فروش نرفت.

سبد میلگرد ۱۶-A۳ ا تا ۲۸ فولاد خراسان با نرخ ۵۷۵۰ ریال عرضه شد، اما هیچ خریداری تقاضا در تابلو ثبت نکرد. سبد میلگرد ا۱۴اA۳- تا ۲۵ فولاد آذربایجان با نرخ ۵۳۱۳ ریال عرضه شد، اما خریداری در رینگ وارد نشد.

سبد میلگرد A۲ وA۳ گروه ملی با نرخ ۵۴۵۰ ریال در بورس عرضه شد که با نرخ ۴۹۰۰ ریال خریدار داشت. به دلیل عدم کاهش قیمت از سوی عرضه‌کننده این کالا نیز فروش نرفت.

بیلت هم خریدار نداشت

در معاملات روز گذشته در بورس کالا آلومینیوم نیز تقاضایی نداشت. بر این اساس بیلت ایرالکو ۶۰۶۳- ۵ با نرخ ۲۰‌هزار و۳۰۰ ریال عرضه شد که خریدار نداشت. بیلت ۶۰۶۳-۷ نیز با نرخ ۲۰‌هزارو۱۰۰ ریال عرضه، اما معامله نشد. بیلت ۶۰۶۳ نیز در این روز با همین نرخ عرضه شد و معامله‌ای نداشت. شمش ۱۰۰۰ پوندی ۷/۹۹ این شرکت نیز با نرخ ۱۸‌هزار و ۱۰۰ ریال عرضه شد، اما فروش نرفت. شمش آلیاژ ۳/۳۸۰ نیز با قیمت ۲۰‌هزارو۲۷۲ ریال بود که خریداری وارد رینگ نشد .

اما در این روز شمش روی ۹۹/۹۹ شرکت پارس اکسید با نرخ ۱۷‌هزارو ۴۰۰ ریال در بورس عرضه شد که با همین نرخ ۲۰ تن معامله شد.