در هفته گذشته فلزات غیرآهنی با نوسانات قیمت قابل توجه مواجه بودند که وابستگی شدیدی به نوسانات قیمت ارز داشت.

در اواسط هفته با رسیدن یورو به رکورد تاریخی قیمت ۵۹۸۳/۱ دلار، قیمت فلزات با رشد قابل توجه مواجه بود و قیمت مس در نیویورک به بالاترین سطح تاریخی نیز افزایش یافت. معامله‌گران انتظار داشتند که با افت بیشتر دلار پس از کاهش نرخ بهره در پایان آوریل قیمت فلزات با رشد بیشتر مواجه شود.
همچنین گزارش رشد اقتصاد 6/10‌درصدی چین در 3 ماهه اول سال 2008، نیز گمانه‌زنی در مورد افزایش میزان مصرف را قوت بخشید و گزارش مربوط به اعتصابات در شیلی نیز نشان از محدودیت میزان تولید می‌داد.
اما در اواخر هفته پس از انتشار گزارش‌های مثبت سودآوری برخی شرکت‌های بورسی و زیان کمتر از انتظار citibank، گمانه‌زنی در مورد بهبود شرایط شرکت‌های مالی قوت گرفت که باعث رشد قابل توجه دلار و همچنین رشد قیمت سهام در بورس‌های جهان شد.
افت قیمت فلزات در اواخر هفته تا حدی به رشد دلار مربوط می‌شود، اما نکته مهم‌تر این‌که اگر شرایط بورس‌های جهانی و نقدینگی در بازارها بهبود یابد، تصور این‌که بدترین شرایط وام‌های مسکن ریسکی پشت‌سر گذاشته شده است، ممکن است قسمت قابل‌توجهی از نقدینگی صندوق‌های سرمایه‌گذاری که فعلا به دلیل ابهامات شرایط اقتصادی جهان به سمت کالا جریان یافته است، رابه سرمایه‌گذاری‌های دیگر سوق دهد. البته پایداری رشد چند روزه دلار و همچنین خوش‌بینی آخر هفته در مورد شرایط وام‌های مسکن ریسکی آمریکا هنوز با شک و تردید بسیار همراه می‌باشد.
مس
در هفته گذشته قیمت نقدی مس با کاهش 2‌درصدی به 8630 دلار رسید. موجودی‌های لندن با کاهش 9/0‌درصدی به 114200 تن رسید و موجودی‌های شانگهای با 2708تن کاهش به 56182 تن رسیدند. موجودی‌های لندن در حال حاضر فقط برابر با مصرف 5/2 روز جهان و موجودی‌های شانگهای، لندن و نیویورک در حدود مصرف 6/3 روز جهان است.
در روز پنج‌شنبه با کاهش ارزش دلار به پایین‌ترین سطح تاریخی، قیمت مس به رکورد تاریخی ۸۸۲۰ دلار (قیمت LME) دست یافت. اما در روز جمعه با افزایش قابل توجه ارزش دلار، قیمت مس با کاهش ۴‌درصدی قیمت مواجه شد. علاوه بر نوسانات ارز، افزایش قیمت مس در اواسط هفته به مسائل و مشکلات عرضه و تولید نیز مربوط می‌گردد.
شرکت Rio Tinto اعلام کرد که به دلیل کیفیت پایین خاک، تولید مس در سال جاری به نسبت سال قبل 6‌درصد کاهش یافته است. مشکلات کارگری در شیلی نیز ممکن است به کاهش تولید بیانجامد. کار در معدن Adina ، یکی از معادن شرکت Codelco که با تولید 7/1‌میلیون تن، بزرگترین شرکت دولتی تولید مس در شیلی است به دلیل مشکلات کارگری متوقف شده است. به گزارش WMBS بازار مس در 2 ماه اول سال با کمبود 7500 تن مواجه بوده است. کمبود در 2 ماه اول سال گذشته 42500 تن بوده است.
با وجود کاهش ۴۰‌درصدی موجودی‌ها در سال ۲۰۰۸، تصویر رشد تقاضا از سوی چین هنوز با ابهاماتی مواجه است.
رشد مصرف در چین به دلیل سرمایه‌گذاری در زیر ساخت‌های شهری و صنعتی بسیار قابل توجه است. اما همانطور که در گزارش قبل گفتیم، تفاضل قیمت مس در شانگهای و قیمت LME کاهش یافته است که این خود نشان می‌دهد که چینی‌ها بیشتر در زمان نزول قیمت اقدام به خرید کرده و قیمت‌های بالاتر را دنبال نمی‌کنند. بنابراین فعلا تفاضل قیمت در چین و قیمت‌های بین‌الملل واردات به چین را چندان مقرون به صرفه نمی‌سازد (قیمت در چین در حدود 64000 یوان که 6400 یوان از قیمت LME بالاتر است).
همچنین میزان استخراج مجاز شرکت Freeport از معدن Grasberg را به دلایل محیط زیستی با ۸۰‌هزار تن کاهش به ۲۲۰‌هزار تن رسانیده است.
آلومینیوم
در هفته گذشته قیمت نقدی آلومینیوم با ۲/۲‌درصد کاهش به ۲۹۶۵ دلار رسید. موجودی‌های لندن با ۴/۰‌درصد افزایش به ۰۳/۱‌میلیون تن و موجودی‌های شانگهای با ۳۵۹۹ تن افزایش به ۱۸۴۹۱۹ تن رسیدند.
اکثر تحلیل‌گران تقاضا برای آلومینیوم را در میان‌مدت مناسب ارزیابی می‌کنند، اما در کوتاه‌مدت موجودی‌های آلومینیوم روند صعودی داشته است و برای افزایش قیمت آلومینیوم، موجودی‌ها باید کاهش یابند. به گزارش WMBS بازار آلومینیوم در 2 ماه اول سال با مازاد 186000 تن (در 2 ماه اول سال گذشته میزان مازاد 25000 تن بود) مواجه بوده است. موجودی‌های جهانی در حدود 06/3‌میلیون تن معادل مصرف 4 هفته جهان است و رشد تولید در حدود 6/9‌درصد بوده است.
موجودی‌هایی که در انبارهای لندن، شانگهای و توکیو نگهداری می‌شوند از ۰۴۴/۱‌میلیون تن در پایان سال ۲۰۰۷ به ۱۱۹/۱‌میلیون تن در پایان فوریه افزایش یافته‌اند.
تحلیل‌گر Citibank پیش‌بینی خود از قیمت آلومینیوم در سال 2008 را به 2940 دلار افزایش داد. تحلیل‌گر این بانک اظهار داشت که با کند شدن رشد جهان، چین به منظور ادامه یافتن رونق اقتصاد این کشور، سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها و سرمایه‌گذاری‌های ثابت را افزایش خواهد داد.
روی
در هفته گذشته قیمت روی با 2/2‌درصد کاهش به 2241 دلار برای هر تن رسید. موجودی‌های لندن نیز با 7/1‌درصد افزایش به 131500 تن رسیدند. موجودی‌های روی در شانگهای با 1665 تن افزایش به 70798 تن رسید. به گزارش WMBS بازار روی در 2 ماه اول سال میلادی جاری با 71000 تن مازاد مواجه است و میزان تولید معادن 15‌درصد بیشتر از همین دوره درسال قبل است.
سرب
در هفته گذشته قیمت سرب با 5/4‌درصد کاهش به 2815 دلار رسید و موجودی‌های لندن با 5/4‌درصد افزایش به 53000 تن رسیدند. به گزارش WMBS بازار سرب در 2 ماه اول سال با کمبود 12000 تن مواجه بوده است. در طی این دوره در سال گذشته کمبود برابر با 32000 تن بوده است.
منبع: شرکت کارگزاری فلزات مفید