در هفته گذشته قیمت نقدی مس با افزایش 9/1‌درصدی به 8810‌دلار رسید. موجودی‌های لندن در سطح 115200‌تن ثابت و موجودی‌های شانگهای با 695‌تن افزایش به 58890‌تن رسیدند.

موجودی‌های لندن در‌حال‌حاضر فقط برابر با مصرف ۵/۲ روز جهان و موجودی‌های شانگهای، لندن و نیویورک در حدود ۱۸۵۰۰۰‌تن و برابر با مصرف ۶/۳ روز جهان است. در روز پنج‌شنبه قیمت مس در نیویورک به ۰۳۹/۴‌دلار برای هر پوند هم افزایش یافت که نزدیک به رکورد تاریخی قیمت ۸۹۶۸‌دلار است که در ماه می سال گذشته در نیویورک ثبت شد. ضعف‌دلار یکی از مهمترین عوامل رشد قیمت مس می‌باشد و برخی از معامله‌گران که اقدام به خرید کرده‌اند، معتقدند که با کاهش احتمالی بهره در آمریکا در اواخر ماه آوریل، ‌دلار با کاهش ارزش مواجه خواهد بود و قیمت مس افزایش خواهد یافت.
در هفته گذشته کنفرانس‌های CRU در شانگهای و ISIR در نوادا تیترهای خبری مثبتی در مورد تقاضای مناسب جهانی و مشکلات مربوط به دست آوردن منابع جدید مس انتشار دادند، که به افزایش قیمت مس کمک کرد.
واردات مس به چین در ماه مارس ۲۴۰هزار و ۶۳۴‌تن بود که ۶‌درصد بیشتر از واردات در ماه گذشته است، برخی از تحلیل‌گران این روند افزایشی کوتاه‌مدت را مخصوصا با توجه به قیمت بالای مس مثبت ارزیابی نمودند، اما واردات در ماه مارس ۲۲‌درصد کمتر از مارس سال گذشته بود و واردات چین در ۳‌ماهه اول سال ۹/۸‌درصد کمتر از واردات در مدت مشابه سال قبل است. شرکت مشاوره‌ای معتبر antaike انتظار دارد که مصرف مس در چین در سال ۲۰۰۸ حدود ۷‌درصد افزایش یابد. معمولا مصرف در چین در ۳‌ماهه دوم افزایش می‌یابد، اما برخی از تحلیل‌گران به دلیل قیمت بالای مس، کنترل بازار وام و سیاست‌های انقباضی دولت، در مورد مصرف در طی سال جاری نگرانند. همچنین نسبت قیمت مس در چین (به یوان) و قیمت LME (به‌دلار) در حال کاهش است. کاهش این نسبت که به price ratio موسوم است و از ۵/۹ در سال قبل به ۵/۷ کاهش یافته است، جذابیت واردات به منظور استفاده از تفاوت قیمت را کاهش می‌دهد.
مدیران شرکت Trafigura Beheer (بزرگ‌ترین فروشنده کنسانتره به چین با فروش 51‌میلیارد ‌دلار که 3/11‌میلیارد آن مربوط به مواد معدنی است) انتظار دارند که واردات کنسانتره مس به چین در سال‌جاری 20‌درصد افزایش یابد و از 5/4‌میلیون‌تن در‌ سال 2007 به 4/5‌میلیون‌تن برسد. کمبود کنسانتره در چین ممکن است حق ذوب را کاهش دهد. در 2 ماه اول سال جاری چین 951860‌تن کنسانتره وارد کرد که 32‌درصد بیشتر از واردات 721850‌تنی سال قبل طی این دوره می‌باشد. مدیران شرکت Trafigura انتظار دارند که مصرف در چین در 2 دهه آینده به دلیل انتقال جمعیت از روستاها به شهرهای کوچک و نیاز بالا به ساخت‌و‌ساز با افزایش قابل توجه مواجه باشد. مدیران شرکت Free Port- Mc Moran و Rio Tinto نیز معتقدند که به دلیل کمبود موجودی‌ها، توازن عرضه و تقاضا ممکن است شکننده باشد و احتمال دارد که در سال 2008 بازار با کمبود مواجه باشد، اما تحلیل‌گران، خریدهای سنگین توسط صندوق‌های سرمایه‌گذاری را که منتظر ضعف بیشتر‌ دلار و افزایش قیمت کالاها هستند در روند صعودی قیمت مس حائز اهمیت تلقی می‌کنند.
برخی از تحلیل‌گران معتقدند که کمبود انرژی در شیلی ممکن است قیمت مس را به رکورد‌های جدید برساند. کاهش گاز وارداتی از آرژانتین (سوخت مورد استفاده در معادن شمال شیلی) و خشکسالی و کمبود برق هیدرو‌الکتریک (مورد استفاده در معادن جنوب شیلی) ممکن است شیلی را به سهمیه‌بندی الکتریسیته برای معادن مجبور کند. برخی از تحلیل‌گران افزایش قیمت مس به بیش از ۱۰هزار ‌دلار برای هر‌تن را امکان‌پذیر ارزیابی می‌کنند (تحلیل‌گر بانک Credit Suisse افزایش قیمت به ۱۲۰۰۰‌دلار برای هر‌تن را ممکن می‌بیند). برخی دیگر از تحلیل‌گران می‌گویند که شدت خرید توسط صندوق‌ها ریسک سقوط را نیز افزایش می‌دهد. میانگین پیش‌بینی بانک‌ها برای قیمت مس در سال ۲۰۰۹ حدود ۶۶۰۰‌دلار می‌باشد.
شیلی تا 5 سال آینده 22‌میلیارد‌دلار در پروژه‌های جدید مس و طلا سرمایه‌گذاری خواهد کرد. شرکت دولتی Codelco 50‌درصد مبلغ فوق را هزینه خواهد کرد. انتظار می‌رود که تولید مس در شیلی در سال 2015 به 7/6‌میلیون‌تن برسد که 7/18‌درصد بیشتر از تولید 64/5‌میلیون‌تن در سال گذشته است.
آلومینیوم
در هفته گذشته قیمت نقدی آلومینیوم با 5/6‌درصد افزایش به 3031‌دلار رسید. موجودی‌های لندن با 7/0‌درصد کاهش به 03/1‌میلیون‌تن و موجودی‌های شانگهای با 3873‌تن افزایش به 181320‌تن رسیدند.
با وجود کاهش رشد اقتصاد کشورهای OECD، تقاضا از سوی کشورهای در حال توسعه مناسب ارزیابی می‌شود و Deutsche Bank و UBS قیمت آلومینیوم را مستحکم ارزیابی می‌کنند. UBS قیمت آلومینیوم در سال ۲۰۰۸ را ۳۱۹۶‌دلار و قیمت آلومینیوم در سال‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ را ۳۵۳۷‌دلار و ۴۴۱۰‌دلار برای هر‌تن تخمین می‌زند. UBS مشکلات مربوط به کمبود انرژی، رشد کند ظرفیت تولید و رشد مناسب مصرف را از جمله علل رشد قیمت آلومینیوم عنوان می‌کند. انتظار می‌رود که تقاضای آلومینیوم در چین با ۲۴‌درصد افزایش به ۹/۱۴‌میلیون‌تن در سال ۲۰۰۸ برسد. چین در سال ۲۰۰۰ مصرف ۱۳‌درصد آلومینیوم جهان را در اختیار داشت و انتظار می‌رود که در سال ۲۰۲۰ چین ۳۵‌درصد مصرف جهان را به خود اختصاص دهد.
همچنین، در ماه مارس صادرات آلومینیوم و آلیاژهای آلومینیومی از چین به 58459‌تن رسید که 47‌درصد بالاتر از صادرات 39678‌تنی ماه فوریه است. به دلیل قیمت بالای آلومینیوم (در خارج از چین) صادرات 3‌ماهه اول سال با 4/6‌درصد افزایش به 150443‌تن رسیده است. نسبت قیمت در چین (به یوان) به قیمت LME (به‌دلار) از 5/7 در سال گذشته به 4/6 کاهش یافته است. کاهش این نسبت که Price Ratio نام دارد، صادرات را بیشتر مقرون به صرفه می‌سازد.
انتظار می‌رود که تولید آلومینا در هند از ۵۸/۱‌میلیون‌تن به ۱/۲‌میلیون‌تن افزایش یابد. بنابراین هند در نظر دارد، تا در کارخانه‌های تولید آلومینیوم در مناطقی که منابع انرژی به میزان کافی وجود دارد (ایران و عربستان) سرمایه‌گذاری کند.
روی
در هفته گذشته قیمت روی با ۴/۰‌درصد افزایش به ۲۲۹۰‌دلار برای هر‌تن رسید. موجودی‌های لندن نیز با ۲‌درصد افزایش به ۱۲۹۳۰۰‌تن رسیدند. موجودی‌های روی در شانگهای با ۱۹۳۶‌تن کاهش به ۶۹۱۳۳‌تن رسید. وفور کنسانتره روی باعث شده است تا حق ذوب تولید کنسانتره به روی افزایش یابد. در سال گذشته حق ذوب در قیمت ۳۵۰۰‌دلار برای هر‌تن، در حدود ۳۰۰‌دلار بود، در حالی که در سال‌جاری در قیمت ۲۰۰۰‌دلار برای هر‌تن روی، حق ذوب در حدود ۳۰۰‌دلار است. در بازار روی در‌حال‌حاضر کمبودی مشاهده نمی‌شود و روند قیمت روی، با وجود ضعف‌دلار و هجوم صندوق‌های سرمایه‌گذاری به سمت کالا نسبتا ضعیف بوده است. برخی از تحلیل‌گران انتظار دارند که بازار روی در سال جاری برای اولین‌بار پس از سال ۲۰۰۳ با مازاد مواجه باشد.همچنین ممکن است در سال‌جاری ظرفیت ذوب چین ۵۰۰‌هزار ‌تن افزایش یابد. بنابراین در صورت کاهش قیمت روی در چین، ممکن است صادرات روی از چین با افزایش مواجه شود.
سرب
در هفته گذشته قیمت سرب با ۴/۱‌درصد افزایش به ۲۹۴۸‌دلار افزایش یافت و موجودی‌های لندن با یک‌‌درصد افزایش به ۵۰۷۰۰‌تن رسید. تقاضای بالا از سوی کشورهای در‌حال‌توسعه و کاهش موجودی‌ها پایه مناسبی برای قیمت سرب به وجود آورده است. همچنین معدن بزرگ Magellan در استرالیا به دلیل تحقیق در مورد آلودگی سرب هنوز صادرات (مجدد) خود را آغاز نکرده است.
منبع: شرکت کارگزاری فلزات مفید