بازار آهن در رکود کامل

گروه بورس کالا - طی ۱۰ روز گذشته آهن‌آلات در بازار با نوسان قیمت روزانه روبه‌رو بود.

احتمالا تجار به دلیل انتظار افزایش قیمت از فروش خودداری می‌کنند. در اواسط هفته گذشته، قیمت میلگرد در این بازار تنزل کرد. در همین مدت مشکلاتی که در سیستم ارتباطی منطقه بازار آهن‌آلات تهران پیش آمده بود منجر به رکود معاملات شد. در هفته جاری هم رکود کامل در بازار آهن حاکم بود. حتی در برخی بازارها حجم معاملات آهن به صفر رسیده و بازار به نوعی قفل شده است.

طی هفته گذشته بازار سنتی آهن‌آلات از ثبات و آرامش نسبی برخوردار بود، اما به پیش‌بینی فعالان بازار عواملی همچون کمبود نقدینگی در بازار و فقدان تقاضا، قیمت آهن‌آلات را تا پایان سال با نوسان روزانه همراه خواهد کرد. از طرف دیگر شمش فولاد وارداتی نسبت به دو ماه گذشته ۲۵درصد افزایش داشته است و هزینه‌های حمل و انرژی نیز در سطح بالایی است. در نتیجه فعالان بازار انتظار ندارند قیمت‌ها تا پایان سال کاهش یابد. به علاوه با بهبود شرایط جوی تقاضا نیز افزایش خواهد یافت.

بازار جهانی فولاد چگونه بود؟

براساس برخی پیش‌بینی‌های انجام شده قیمت کلاف و ورق‌های فولادی صادراتی ۲۲درصد، شمش فولاد ۱۱درصد و سنگ‌آهن ۱۱درصد رشد خواهد کرد.

احتمال می‌رود هزینه‌های بالای مواد خام و مشکلات مربوط به طرف تقاضا، تولید کننده فولاد را در سال ۲۰۰۸ با مشکل مواجه کند.

قیمت انواع بیلت و اسلب با رشد همراه شد. بیلت بازارهای جهانی طی دو هفته اخیر ۱۰ تا ۳۰ دلار افزایش قیمت داشته است. هر تن بیلت وارداتی کشورهای CIS به ایران با ۱۰ دلار افزایش قیمت در سطح ۷۰۰ تا ۷۱۰ دلار معامله شد. در همین مدت رشد قیمت اسلب در بازارهای جهانی بیش از بیلت و در دامنه ۲۵ تا ۸۰ دلار بوده است.

همچنین مدیریت مطالعات اقتصادی و برنامه‌ریزی بورس کالا آورده است: انواع مقاطع فولادی در منطقه خاورمیانه با افزایش قیمت مواجه شده است. برای مثال، تقاضای بالا و عدم تولید داخلی منجر به افزایش قیمت تیرآهن وارداتی در امارات شده است.

از سوی دیگر در دو کشور امارات و عربستان در مدت یک ماه قیمت انواع ورق ۴۵ تا ۱۱۰ دلار افزایش داشته است.

با توجه به افزایش قیمت مواد اولیه تولید فولاد به خصوص سنگ‌آهن و کک، فولادسازان هند قیمت محصولات خود را افزایش دادند.

در سوی دیگر بازار جهانی فولاد نیز قیمت انواع محصولات طویل در آمریکا به افزایش خود ادامه می‌دهد.

طی هفته گذشته محصولات طویل و بیلت منطقه CIS نیز افزایش قیمت داشته‌اند.

سطح بالای تقاضای جهانی باعث شده است تولید کنندگان این منطقه به روند افزایش قیمت‌ها ادامه دهند. در بازار فولاد تایلند هم پیش‌بینی می‌شود قیمت کلاف گرم به دلیل افزایش هزینه‌های تولید افزایش یابد.

طی هفته گذشته نرخ حمل‌ونقل در دریای بالتیک تغییر چندانی نداشته است، اما با توجه به کاهش قیمت سوخت کشتی در منطقه بالتیک و بهبود شرایط جوی و تعادل میان مقدار محموله‌ها و تعداد کشتی‌ها احتمال کاهش قیمت‌ها تقویت می‌شود.

با توجه به کاهش عرضه، قیمت‌های قراضه آهنی طی چند هفته گذشته در بندر روتردام و آمریکا به شدت افزایش یافته است. اما از طرف دیگر، قیمت سنگ‌آهن طی دو هفته اخیر کاهش یافته است.

مس

در معاملات هفته گذشته (۴ تا ۸فوریه) بورس فلزات لندن، قیمت نقدی مس با نوسان همراه بود؛ اما در مجموع روندی افزایشی را پشت سر گذاشت. قیمت در معاملات رسمی در ابتدای هفته برابر با ۷۲۹۵دلار به ازای هر تن بود و تا ششم فوریه روندی نزولی داشت، اما پس از این تاریخ شروع به افزایش کرد و تا روز جمعه (۸فوریه) به ۷هزار و ۶۱۲ دلار رسید. میانگین قیمت هفتگی نقدی هر تن مس در هفته گذشته ۷هزار و ۳۲۸ دلار بوده است که نسبت به میانگین هفته پیش از آن ۱۸۰دلار افزایش داشته است. ذخایر انبارهای مس LME در هفته گذشته کاهش یافت و از ۱۷۴۷۷۵تن در ۴فوریه به ۱۶۶۷۵۰تن در ۷فوریه رسید.

آلومینیوم

قیمت نقدی آلومینیوم بورس فلزات لندن طی معاملات رسمی هفته منتهی به ۸فوریه روندی مشابه نوسانات مس داشت، اما در نهایت افزایش یافت. معاملات با قیمت ۲هزار و ۶۲۸ دلار به ازای هر تن در ۴فوریه آغاز شد و در پایان هفته به ۲هزار و ۶۸۰ دلار رسید. میانگین قیمت نقدی آلومینیوم در این هفته بیش از ۲۶۱۹دلار به ازای هر تن بود که نسبت به هفته ماقبل از افزایش برخوردار بوده است. موجودی انبارهای آلومینیوم این بورس در مدت مورد بررسی کاهش داشته و از ۹۵۴۴۵۰ تن در ۴فوریه به ۹۵۳۹۰۰تن در ۷فوریه رسیده است.

روی

قیمت روی در بورس LME در هفته گذشته برخلاف مس و آلومینیوم، روندی کاهشی داشت. معاملات رسمی در ابتدای هفته (۴فوریه) با قیمت ۲۴۶۵دلار به ازای هر تن آغاز شد و تا پایان هفته مورد بررسی به ۲۳۴۵دلار کاهش یافت. میانگین قیمت هفتگی در حدود ۲۳۸۶دلار به ازای هر تن روی بوده است که نسبت به هفته پیش از آن نزدیک به ۴۰دلار افزایش داشته است. ذخایر روی LME نیز برخلاف مس و آلومینیوم در هفته گذشته افزایش داشت و از ۱۱۳ هزار و ۲۵ تن در ابتدای هفته معاملاتی در این بورس به ۱۱۵هزار و ۶۰۰ تن در روز هفتم فوریه رسید.

کالاهای کشاورزی

قیمت نهاده‌های دامی طی هفته گذشته در بورس‌های معتبر جهانی افزایش داشت، به طوری که قیمت هر بوشل ذرت در بورس شیکاگو ۳/۸سنت افزایش یافته و از ۰۱/۵دلار به ۰۹/۵دلار رسید. قیمت هر بوشل سویا نیز در همین مدت در این بورس با ۸/۳۵ سنت افزایش، به ۲۳/۱۳ دلار رسید. همچنین قیمت هر تن کنجاله سویا با ۲/۱۱دلار تغییر، از ۹/۳۴۱دلار به ۱/۳۵۳دلار افزایش یافت.

طبق پیش‌بینی‌ کارشناسان بازار جهانی، طی هفته گذشته قیمت شکر خام و تصفیه شده در بورس‌های معتبر پس از سه هفته افزایش، سرانجام کاهش یافت. قیمت هر پاوند شکر در بورس نیویورک با ۴۸/۰ سنت کاهش به ۸۶/۱۱سنت رسید. از دلایل کاهش قیمت شکر طی هفته گذشته می‌توان به کاهش تقاضای این محصول در بازار به سبب خرید انبوه شکر توسط خریداران سنتی در خلال هفته‌های گذشته اشاره نمود. قیمت هر تن جو دامی طی هفته گذشته در بورس وینیک کانادا، به عنوان معتبرترین بورس معاملات جو در جهان، با ۵دلار کاهش مواجه شد، به طوری که قیمت قرارداد تحویل ماه مارس از ۲۱۵ به ۲۱۰دلار به ازای هر تن کاهش یافت. کارشناسان افزایش برآورد میزان تولید در آمریکا و همچنین کاهش تقاضای جهانی به خصوص از طرف کشور چین را از دلایل کاهش قیمت جو می‌دانند. به گزارش سازمان خوار و بار جهانی(فائو) هدر سال ۱۹۸۷ مجموع تولید حدود ۱۰۰رقم محصول کشاورزی در ایران، بیش از ۲۸میلیون و ۸۰۰هزار تن بوده که این مقدار در پایان سال میلادی گذشته به بیش از ۸۴میلیون و ۱۰۴هزار تن رسیده است. حجم تولید محصولات کشاورزی ایران طی ۳۰سال گذشته با رشد ۱۹۲درصدی مواجه بوده است. براساس این گزارش، تولید غلات در ایران در سال ۱۹۷۸ حدود ۴۷/۸میلیون تن بوده که این رقم در حال حاضر به بیش از ۸/۲۲میلیون تن رسیده است. تولید غلات کشور طی ۳۰ سال گذشته با بیش از ۱۴میلیون تن افزایش و رشدی معادل ۹/۱۶درصد مواجه بوده است. حجم تولید محصولات نیشکر و چغندر قند که مواد اصلی تولیدکننده شکر است، در سال ۱۹۷۸ بیش از ۵۵/۴میلیون تن بوده که این رقم در حال حاضر به بیش از ۵۳/۱۰میلیون تن رسیده است. تولید نیشکر و چغندر قند طی ۳۰سال گذشته بیش از ۶میلیون تن و به عبارتی ۱۳۱درصد رشد داشته است. طبق این گزارش، ایران در سال ۱۹۷۸معادل ۶۶/۵میلیون تن گندم تولید می‌کرد و یکی از بزرگ‌ترین واردکنندگان گندم در جهان بود که با اجرای سیاست‌های مختلف از جمله افزایش سطح زیر کشت، افزایش عملکرد در هکتار و استفاده از ارقام پرمحصول، تولید به بیش از ۵/۱۴میلیون تن افزایش یافت. حجم تولید گندم در ایران طی این سال‌ها با بیش از ۱۵۶درصد رشد، ۹میلیون تن افزایش داشته است؛ به‌طوری‌ که در حال حاضر ایران نه تنها به واردات گندم نیازی ندارد، بلکه به برخی کشورهای همسایه از جمله عراق، گندم صادر می‌کند. در حال حاضر کشور ایران با تولید ۲۳میلیون تن غلات، نهمین تولیدکننده بزرگ غلات در قاره آسیا به شمار می‌رود. همچنین این سازمان پیش‌بینی نمود که تولید غلات در ایران طی سال جاری با نیم‌میلیون تن افزایش نسبت به سال، به رقم ۵/۲۳ میلیون تن رسید.

طبق گزارش مرکز اطلاعات فنی ایران، ارزش صادرات محصولات کشاورزی طی ۹ ماهه ابتدایی سال جاری از مرز ۲/۲میلیارد دلار فراتر رفته و پیش‌بینی می‌شود که این مقدار تا پایان سال به ۶/۲میلیارد دلار برسد. همچنین طی مدت ۹ ماه ابتدای سال کل واردات بخش کشاورزی با احتساب وارداتی که جهت ذخیره‌سازی صورت گرفته به ۹/۳میلیارد دلار رسیده است و بدین ترتیب تراز تجاری بخش کشاورزی منفی ۷/۱ میلیارد دلار بوده است.