«هندی‌ها» خواهان حذف عوارض صادرات سنگ‌آهن شدند

مرکز خدمات فولاد ایران- گزارش‌ها حاکی از آنست که تولیدکنندگان آمریکا در هفته گذشته، تولیدات خود را کمی افزایش داده‌اند‌. طبق گزارش انجمن فولاد آمریکا، میزان تولید فولاد در هفته منتهی به دوم فوریه، ۱۳/۲‌میلیون تن بوده است که نسبت به هفته قبل از آن حدود ۸‌درصد افزایش داشته است‌. تولیدات فولاد در پیتس بورگ، اوهایو ۲۲۱‌هزار تن در هفته منتهی به دوم فوریه بوده است که این میزان در هفته قبل از آن ۲۱۹‌هزار تن بوده است‌. سومین تولید‌کننده چین در جست‌و جوی منابع سنگ‌‌آهن

سومین تولیدکننده چین، ووهان استیل، در پی کشف منابع سنگ آهن و دیگر فلزات در ماداگاسکار آفریقا است، البته این اقدام از طریق سرمایه‌گذاری‌های گروهی انجام خواهد شد‌.

ووهان استیل ۶۰‌درصد و هنگ‌کنگ هلدینگز ۴۰‌درصد از سهام را خواهند داشت‌. این شرکت دفترش در هنگ کنگ است و به اکتشاف و بهره‌برداری از منابع معدنی آهن در ماداگاسکار خواهد پرداخت‌.

حقوق بهره‌برداری و تحقیقاتی این منابع معدنی که مسافتی در حدود ۲۸۷کیلومتر مربع را به خود اختصاص داده است در اواخر سال ۲۰۰۷ خریداری شده است‌. ووهان و شرکایش در پی سرمایه‌گذاری‌های بیشتری هستند تا از این طریق امتیازات بیشتری در ماداگاسکار خریداری کنند.

درخواست هندی‌‌ها برای حذف عوارض صادراتی سنگ آهن

فدراسیون معادن صنعتی هند، درخواست خود برای حذف عوارض صادراتی هند از دولت این کشور را تکرار کرده است‌. عوارض فعلی، ۳۰۰ روپیه برای هر تن است‌. علت این درخواست، ایجاد فضای رقابت سنگ آهن هند با استرالیا و برزیل است‌. این فدراسیون معتقد است که قیمت‌ها در طولانی مدت ثابت خواهد ماند بنابر این هند باید به دنبال سهم بازار خود باشد‌. برزیل در استرالیا، سرمایه‌گذاری‌های سنگینی روی اکتشاف سنگ‌آهن نموده است‌. در حالی که هند در این زمینه نه تنها سرمایه‌گذاری نکرده است، بلکه در زیر ساخت‌های بهره‌برداری از معادن هم نارسایی دارد‌.

در یکی از مناطق هند، صاحبان معادن حتی برای دریافت مجوز حمل و نقل سنگ آهن و عرضه آن به بازار داخلی این کشور دچار مشکل هستند‌.

ارسلورمیتال و ساخت کارخانه آهن اسفنجی

وزارت صنایع مصر اعلام کرد که ارسلورمیتال مجوز ساخت کارخانه آهن اسفنجی و بیلت به ارزش ۲/۶۱‌میلیون دلار را در این کشور به دست آورده است‌. ظرفیت تولید کارخانه آهن اسفنجی سالانه ۶/۱‌میلیون تن و کارخانه بیلت ۴/۱‌میلیون تن خواهد بود‌. این پروژه بین ۸۰۰‌میلیون تا ۱میلیارد دلار هزینه خواهد داشت که بعد از ۴ سال به بهره‌برداری خواهد رسید‌.