گروه بورس کالا - علی غفوری: در حالی که تزلزل تقاضا برای مس در کشور آمریکا به دلیل آغاز بحران مسکن اوج گرفته اشتهای چین این کاهش تقاضا در آمریکا را جبران کرده، در نتیجه قیمت‌‌های این فلز رو به افزایش گذاشته است.

در حقیقت واردات چین از ابتدای سال ۲۰۰۷ حدود ۳۸درصد و از اکتبر تا نوامبر همین سال به تنهایی ۵/۹درصد افزایش داشته است و دلیل آن نیز اختلاف قیمت‌های بورس فلزات چین نسبت به بورس فلزات لندن است. با توجه به اینکه چینی‌ها مجددا به بازار مس روی آورده‌اند این احتمال وجود دارد که سریعا به موجودی مس در بازار شانگهای اضافه شود؛ البته همین وضع در اکتبر نیز رخ داد و ۱۹درصد نسبت به ماه سپتامبر افزایش داشت (اگرچه این موجودی هنوز ۳۷درصد پایین‌تر از ماه ژوئیه است) اما قیمت‌های کنونی باید همچنان موجب جذب خریداران چینی به بازار شود. البته باید خاطرنشان کرد که با وجود علاقه چینی‌ها به خرید، قیمت‌ مس طی هفته‌های اخیر بی‌ثبات بوده و این خطر وجود دارد که در کوتاه مدت قیمت‌های آن کاهش بیشتری پیدا کند. توافقات بر سر قیمت و عرضه مس به سال آینده موکول خواهد شد؛ چون مشتریان با توجه به شرایط متزلزل کنونی در بازار مسکن آمریکا علاقه‌‌ای به خرید مس ندارند.

البته صنعت مس عمدتا وابسته به شرایط در چین است که ببیند آیا در بلندمدت قیمت‌های مس افزایش خواهد داشت یا نه. چون با توجه به بازی‌های المپیک در تابستان امسال (۲۰۰۸) اقتصاد چین همچنان به رشد خود ادامه خواهد داد و در نتیجه در تعیین قیمت‌ها نقش برجسته‌ای خواهد داشت؛ چون از هرگونه ضعفی بهره‌برداری کرده و مانع سقوط قیمت‌ها خواهد شد.

در حقیقت چین تا بلندمدت مشتری عمده مس خواهد بود چون پروژه‌های جدیدی برای توسعه خصوصا در زمینه شبکه ملی برق‌رسانی در دست اجرا دارد.

دست‌اندرکاران بازار می‌گویند: این امکان وجود دارد که قیمت‌های مس به بیش از ۷۰۰۰دلار در هر تن در نیمه اول امسال در بررسی فلزات لندن رسیده و در این سطح متوقف شود؛ چون سرمایه‌گذاران با شک و تردید و احتیاط به بازار چشم دوخته‌اند و قیمت‌ها پس از رسیدن به این سطح احتمالا در همین سطح نیز متوقف شود.

یک کارگزار بورس می‌گوید: مردم دیگر از شنیدن داستان رشد جهانی خسته شده‌اند و در حقیقت احساس خوش‌بینانه آنان نسبت به رونق بازار کالا رنگ و بوی خود را از دست داده است؛ اما این اصلاحات نه تنها درست و مطلوب است بلکه در بازارهای شکوفا نیز ضروری است.

برای ایجاد توازن مجدد در این احساس و دیدگاه می‌بایستی چندان به بازار فلزات پایه خوش‌بین نبوده و تا حدی از این وضع نگران بوده و با ترس بدان نگاه کرد.

تا زمانی که نگرانی در مورد رکود احتمالی در بازار اقتصاد آمریکا وجود دارد دست‌اندرکاران بازار انتظار دارند که سرمایه‌گذاری در آینده با احتیاط صورت پذیرفته و می‌بایستی به دقت به شاخص‌های اقتصادی توجه داشت.

به طور کل هنوز نگرانی درخصوص اقتصاد آمریکا وجود دارد و مشخص نیست که با این بحران چگونه مواجه خواهند شد.

یک شاخص جریان یا روند نقدینگی که مس آن را در سال ۲۰۰۸ جذب خواهد کرد باید از طریق تخصیصات مجدد سبد در شاخص‌های کالایی به دست آید که در ژانویه اتفاق خواهد افتاد.

تجار می‌گویند در ظرف دو سال گذشته بازار مس برای سرمایه‌گذاران بسیار سودمند بوده است و در سال ۲۰۰۸ توجه آنان به سمت نیکل، آلومینیوم و سرب جذب شده است.