چینی‌ها علیه اروپایی‌ها

علی غفوری

کارخانه‌های فولادسازی چینی در صدد پاسخگویی به شکایات ضددامپینگ Eurofer (فدراسیون صنایع‌آهن و فولاد اروپا) در خصوص واردات مفتول از چین و ترکیه هستند، از این رو، کارخانه‌های فولادسازی چینی با همکاری انجمن آهن و فولاد چینی (Cisa) اقدام فعالانه‌ای را علیه شکایت ضددامپینگ چین آغاز کرده‌‌اند. فولادسازان چینی می‌گویند هنوز نمی‌دانیم که کدام نوع مفتول فولادی مورد هدف اروفر قرار گرفته است؛ اما اضافه می‌کنند که احتمالا مفتول کم‌کربن باشد. Cisa که یک نهاد دولتی است چندان توضیحی در این خصوص ندارد و کارخانه Beitai نیز که ۴۰۰هزار تن مفتول به اروپا صادر کرده، در این رابطه سکوت اختیار کرده است.

این اقدام اروفر می‌تواند روی آینده تجارت مفتول تاثیر بگذارد؛ چون اروپا بازار عمده‌ای برای آن است. اما کارشناسان چینی می‌گویند تا سال آینده که بازی‌های المپیک ۲۰۰۸ شروع می‌شود، بیشترین تمرکز واحدهای مفتول سازی روی بازارهای داخلی است.

اقدام بالقوه پکن برای افزایش مالیات صادراتی برای محصولات فولادی به میزان ۱۰-۵درصد در سال آینده می‌‌تواند مانع صادرات محصولات فولادی خصوصا مفتول و میلگرد ساختمانی شود.

سال گذشته چین ۳۰تا ۴۰ درصد از واردات مفتول اروپا را به خود اختصاص داده است. اما چینی‌ها می‌گویند اروفر نباید این اقدام را اتخاذ می‌کرد؛ چون صادرات آنان به اروپا شدیدا کاهش نشان می‌دهد.

سرمایه‌گذاری آرسلورمیتال در برزیل

شرکت آرسلور میتال بزرگ‌‌ترین فولادساز در جهان در نظر دارد، ۵میلیارد دلار ظرف پنج‌سال آینده در صنعت فولاد برزیل سرمایه‌گذاری کند. در حال حاضر تولید فولاد برزیل ۵/۱۴میلیون تن است که با این سرمایه‌گذاری به میزان تولید فولاد ۴ تا ۵میلیون تن افزوده خواهد شد.

سرمایه‌گذاری جدید شامل توسعه ظرفیت‌های پایین‌دستی و بالادستی، نگهداری و تعمیرات، احداث یک کوره بلند کوچک جدید در کارخانه محصولات طویل Joao Monlevade و سرمایه‌گذاری در بخش فولاد ضدزنگ برزیل خواهد بود. آقای لاکشمی میتال، اخیرا نیز کوره بلند شماره سه Tubarao آرسلورمیتال را در این کشور افتتاح کرده است.

میتال می‌گوید: صنعت فولاد برزیل با سرعت روبه‌ رشد است که براساس شاخص‌های بلندمدت بالای میانگین است. صنعت فولاد این کشور باید پاسخگوی نیازهای داخلی آن باشد و میتال مصمم است که این صنعت را گسترش دهد.

نصب یک کارخانه یا واحد جدید ۲/۱میلیون تن کوره بلند در Joao بخشی از برنامه‌های آرسلورمیتال است که مورد تایید آقای میتال قرار گرفته است. با راه‌اندازی این کوره بلند ظرفیت این کارخانه به ۴/۲میلیون تن در سال خواهد رسید. میتال در نظر دارد، کارخانه Tubarao خود در برزیل را به پایگاه تولید ورق در آمریکای جنوبی مبدل کند. براساس سرمایه‌گذاری‌های جدید ظرفیت کارخانه مذکور تا سال ۲۰۰۹ به دوبرابر افزایش خواهد یافت. میتال می‌گوید به جای احداث واحدهای جدید بیشتر کارخانه‌های قدیمی برزیل را افزایش ظرفیت خواهد داد و فقط طرح‌های جدید را در هند اجرا خواهد کرد. صنعت فولاد باید همواره نسبت به افزایش ظرفیت یا ظرفیت‌های مازاد توجه داشته باشد و به همین دلیل است که ما در برزیل فقط به طرح توسعه توجه داریم و پروژه‌های جدید را به نفع بازار منطقه نمی‌بینیم.