آینده بازار فولاد بعد از آزادسازی قیمت سنگ‌آهن

آزاده حسینی

با رشد قیمت سنگ‌آهن در بازارهای جهانی و زمزمه‌های فروش آن با نرخ آزاد به دلیل خصوصی‌شدن عمده شرکت‌های تولیدکننده فولاد، چشم‌انداز قیمت محصول نهایی یا همان فولاد در بازارهای داخلی رو به رشد پیش‌بینی می‌شود. این موضوع یعنی رشد قیمت‌ها در ماه‌های آینده را مدیر فروش شرکت‌های فولادسازی اذعان داشتند. بهمن تجلی‌زاده مدیر فروش فولاد خوزستان که بزرگ‌ترین و تنها تولیدکننده شمش فولادی در کشور و بختیاری مدیر فروش گروه ملی فولاد ایران که تولیدکننده بزرگ تیرآهن و میلگرد است در گفت‌وگویی، پاسخگوی سوالات دنیای اقتصاد بودند. در ابتدا بهمن تجلی‌زاده مدیر فروش فولاد خوزستان درخصوص روند قیمت سنگ‌آهن و شمش آهن اظهار داشت: قیمت سنگ‌آهن در بازارهای جهانی متغیر است و در حال حاضر قیمت سنگ‌آهن که از معادن خارجی تهیه می‌شود، بالاتر است؛ اما عمده سنگ‌آهنی که از سوی فولاد خوزستان خریداری می‌شود از معادن گل‌گهر و چادرملو است.

وی ادامه داد: قیمت نهایی به عوامل مختلفی بستگی دارد و در صورت آزاد شدن نرخ سنگ‌آهن مطمئنا نرخ آن تحت‌تاثیر نوسانات جهانی قرار می‌گیرد.

وی اظهار کرد: در حال حاضر شرکت‌های فولاد مبارکه، ذوب‌آهن اصفهان و فولاد خوزستان عمده خریداران سنگ‌آهن هستند.

تجلی‌زاده تاکید کرد: هر چه قیمت سنگ‌آهن افزایش یابد، قیمت شمش آهن هم تحت‌تاثیر آن رشد می‌یابد؛ اما معیار فروش فولاد خوزستان معمولا قیمت‌های جهانی نیست و بر مبنای قیمت تمام شده محصول محاسبه می‌شود؛ اما با آزاد شدن نرخ سنگ‌آهن، مطمئنا قیمت فروش ما نیز تحت‌تاثیر قرار می‌گیرد.وی ادامه داد: در حال حاضر فولاد خوزستان عمدتا شمش خود را به شرکت‌های زیرمجموعه «ایمیدرو» می‌دهد و نرخ آنها را نیز بر پایه نرخ فروش محصول نهایی آنها قیمت‌گذاری می‌کند که بین ۵۰۰ تا ۶۰۰دلار در هر تن متغیر است.

وی با اشاره به حجم صادرات فولاد خوزستان گفت: به دلیل نیاز بازار داخل به شمش فولادی، در حال حاضر صادرات خود را متوقف کرده‌ایم و تنها یک قرارداد بلندمدت داشتیم که طبق تعهدات قبلی به آن عمل می‌کنیم.

بختیاری مدیرفروش گروه ملی فولاد ایران با اشاره به روند رو به رشد قیمت‌های آهن‌آلات در ماه اخیر گفت: معمولا روند قیمت فولاد در بازارهای داخلی ما حدود سه ماه از بازارهای جهانی عقب‌تر است و زمانی که قیمت‌ها در بازارهای جهانی رشد می‌کند، بازارهای ما

سه ماه دیرتر عکس‌العمل نشان می‌دهند و به همین دلیل نوسان بازارهای داخلی برای تولیدکنندگان دردسر ایجاد می‌کند.

وی ادامه داد: با شروع رشد قیمت‌ها در بازارهای جهانی، تجار از ترس بالارفتن بی‌رویه آن اقدام به ثبت سفارش و واردات محصول می‌کنند که معمولا هم با وسعت یافتن رشد قیمت‌ها در بازار داخل محصولات وارداتی به بازارهای داخلی می‌رسند که حجم بی‌رویه آهن به بازار داخل، مجددا افت قیمت‌ها را به همراه می‌آورد که به همین دلیل سودی متوجه تولیدکنندگان داخلی نمی‌شود.

وی ادامه داد: با اشباع بازار از محصولات وارداتی و افت قیمت‌ها دوباره این شرکت‌های تولیدکننده داخلی هستند که باید بازارسازی کنند و در این میان تولیدکنندگانی که از نظر مالی توانایی خوبی دارند، می‌توانند این شرایط را تحمل کرده و از طریق بازی با اهرم‌هایی نظیر قیمت و حجم عرضه شرایط بازار را به نفع خود تغییر دهند.

بختیاری افزود: اما تولیدکنندگان کوچک و آنهایی توانایی مالی بالایی ندارند، مجبورند برای تامین هزینه‌های خود، اقدام به فروش با هر قیمتی کنند که این موضوع عرصه را بر آنها تنگ می‌کند که گروه ملی فولاد ایران جزو این شرکت‌ها است و با وجود آنکه از قدیمی‌ترین تولیدکنندگان فولاد در ایران است، از نظر مالی توانایی زیادی ندارد و مجبور است، شرایط بازار را بپذیرد که این موضوع باز هم شرایط سخت‌تری برای این شرکت به وجود می‌آورد.

مدیر فروش گروه ملی فولاد ایران در خصوص پیش‌بینی بازار آهن در ماه‌های آتی گفت: به دلیل روند نزولی قیمت‌ها در هفته‌های اخیر و در عین حال رشد قیمت مواداولیه در بازارهای جهانی و خریدهای عمده تجار در شرایط فعلی بازار، پیش‌بینی می‌شود قیمت آهن‌آلات مجددا روند صعودی به خود گیرد.