مرکز خدمات فولاد ایران- تقاضای قراضه در خاور دور‌، روند نزولی یافته است‌. این مساله باعث تنزل قیمت قراضه صادراتی ژاپن شده است‌. علت اصلی کاهش تقاضا‌، موجودی انباشته شده در انبارهای کره‌جنوبی است‌، از سوی دیگر‌، کاهش قیمت قراضه در بازار داخلی ژاپن باعث شده است تا تجار به صادرات روی بیاورند‌.

در این شرایط‌، خریداران قراضه در تایوان و کره به انتظار کاهش بیشتر قیمت‌ها نشسته اند و خرید نمی کنند تا قیمت به حداقل خود برسد‌. هفته گذشته‌، قراضه ژاپن ۵ دلار کاهش یافت و به ۳۲۰ تا ۳۲۵ دلار فوب بنادر ژاپن در هر تن رسید‌. قیمت قراضه صادراتی روسیه از بنادر شرقی این کشور‌، تغییر نیافته است و همچنان در پایه ۳۴۰ تا ۳۴۵ دلار فوب عرضه می‌شود، اما اکثر دست‌اندرکاران انتظار دارند در خلال هفته‌های آینده‌، قیمت روس‌ها هم ۵ تا ۱۰‌دلار هر تن کاهش یابد‌.

قیمت قراضه آمریکا تغییر نیافته و همچنان ۳۷۵ تا ۳۸۰ دلار سی‌اند‌اف بنادر کره و ۳۸۵ تا ۳۹۰ دلار فوب بنادر تایوان پیشنهاد می‌شود‌. از آنجا که این قیمت‌ها برای قراضه کلاس یک بالا است‌، خریداران در آسیای جنوب شرقی تمایلی به واردات از آمریکا نشان نمی‌دهند‌.

فولادسازان ژاپن عرضه ورق را کاهش دادند

فولادسازان مجتمع ژاپن در طی اکتبر تا دسامبر تولید ورق خود را به دلیل روند نزولی بازار داخلی کاهش داده‌اند. به گزارش ایران سینا، در پایان سپتامبر نسبت به ماه آگوست موجودی ورق گرم و سرد و ورق دارای پوشش ژاپن در بازار داخلی با ۲/۱‌درصد یا ۵۲هزار تن کاهش به ۱۹۸/۴‌میلیون تن رسید که در سه ماه گذشته اولین کاهش است و علت آن افت تقاضای ساخت‌و‌ساز است.

کاهش تقاضا برای میلگرد ترکیه

فولادسازان ترکیه قیمت صادرات میلگرد تجاری خود را به دلیل تقاضای کم و افت سفارشات هفته‌های اخیر، ۱۰ دلار در هر تن کاهش داشته‌اند. هم‌اکنون اغلب فولادسازان تلاش می‌کنند فروش داشته باشند زیرا واردات میلگرد تجاری اروپا کاهش یافته است.

این درحالی است که اروپا یکی از واردکنندگان اصلی میلگرد تجاری ترکیه می‌باشد و به گفته منابع اطلاعاتی در اسپانیا، پرتغال و ایتالیا معمولا وارد‌کنندگان اصلی میلگرد تجاری دراین منطقه می‌باشند.

به دلیل اینکه فولادسازان داخلی می‌توانند قیمت‌های پایین‌تری را پیشنهاد کنند از واردات منصرف شده‌اند. درحال‌حاضر رومانی و بلغارستان به دلیل رشد ساخت‌و‌ساز بزرگ‌ترین وارد‌کنندگان میلگرد تجاری در اروپا می‌باشند.

قیمت اخیر سفارش‌های میلگرد تجاری ترکیه ۶۷۰-۶۶۰ دلار در هر تن فوب است که ۱۰ دلار کمتر از ۶۸۰-۶۷۰ دلار در هر تن فوب قبلی می‌باشد.

تجار ترکیه می‌گویند تقاضای آرماتور خاورمیانه و شمال و غرب آفریقا (عمدتا مراکش و الجزایر) همچنان پابرجا است.

کاهش قیمت بیلت ترکیه به دلیل نرخ بالای حمل‌و‌نقل این هفته نیز صادرات بیلت ترکیه راکد ماند.

وارد‌کنندگان اروپایی و وارد‌کنندگان منطقه خلیج فارس می‌گویند نرخ بالای حمل و نقل مانع از خرید بیلت می‌باشد، هم‌اکنون قیمت بیلت ۵۱۰-۵۰۰ دلار در هر تن فوب ترکیه است.

در این رابطه یک تاجر گفت: این هفته با اسپانیا و ایتالیا به قیمت ۵۱۵-۵۰۰ دلار در هر تن فوب داد‌وستد داشتم، اما به سختی می‌توان با این قیمت‌ها معامله‌ای انجام داد.

نرخ حمل‌و‌نقل به ایتالیا نسبت به ۲۰ تا ۳۰دلار قبل ۱۰ دلار در هر تن افزایش یافته است. تجار می‌گویند ایران بازار اصلی بیلت است زیرا تقاضای زیادی دارد.

تاجر دیگر نیز گفت درحال‌حاضر به دلیل نرخ بالای قراضه، قیمت بیلت نمی‌تواند بیشتر از این کاهش پیدا کند.