گروه بورس کالا- کتایون دارابی: گرچه زمان عرضه فرآورده‌های نفتی هنوز در بورس کالا نامعلوم است، اما انتشار اخباری در خصوص برگزاری جلسه‌ای با حضور نمایندگان کمیسیون انرژی در روز سه‌شنبه برای بررسی مشکل قیمت‌گذاری وکیوم باتوم و صادرات قیر اندکی از نگرانی مصرف‌کنندگان کاست.

گفته می‌شود در این جلسه قرار است، تولیدکنندگان قیر با بیان برخی مشکلات بین‌المللی در جریان صادرات محصول‌شان، به تشریح دلایل توقف عرضه قیر صادراتی در بورس کالا بپردازند. در این جلسه که با حضور مسوولان مرتبط وزارت نفت برگزار خواهد شد، نمایندگان کمیسیون انرژی درباره علل افزایش قیمت خوراک تولید قیر سوالاتی را از مسوولان نفتی خواهند پرسید. با این حال روز گذشته برخی از آگاهان بازار از عرضه اسلاک‌وکس سنگین نفت بهران در روز سه شنبه خبر دادند. البته عرضه‌های پیش‌تر این شرکت در تاریخ پنجم دی ماه با وجود رقابت ۵ درصدی برای خرید این کالاها و انجام معامله ابطال شده بود.
این در حالی است که روز گذشته رییس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی با اشاره به کاهش 70 درصدی صادرات انواع قیر و روغن‌های صنعتی به کشورهای دیگر گفت: افزایش غیر منطقی قیمت خوراک منجر به کاهش شدید صادرات این محصولات نفتی شده است.
از سوی دیگر علیرضا ضیغمی، معاون وزیر نفت پیش‌تر در گفت‌وگو با مهر با اشاره به اینکه شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی مرجع قیمت‌گذاری هیچ یک از فرآورده‌های نفتی همچون خوراک صنایع روغن سازی نیست، گفت: براساس بخشنامه بانک مرکزی، مقرر شده است که خوراک نفتی این واحدها به جای دلار مرجع ۱۲۲۶ تومانی با قیمت دلار مرکز مبادله‌ای (۲۴۶۰ تومان) محاسبه شود.
این درحالی است که یک کارشناس حوزه قیر روز گذشته در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفته است: نامه مدیر بازرگانی شرکت پخش فرآورده‌های نفتی ایران پیرامون تعیین قیمت جدید فرآورده‌های نفتی ویژه از جمله وکیوم باتوم از جهات مختلف وجاهت قانونی ندارد؛ چرا که تفکیک قیمت‌گذاری فرآورده‌های نفتی تحویلی (قیرسازی‌ها و روغن‌سازها) به دو قسمت فرآورده‌های نفتی که با آن محصول صادراتی تولید می‌شود و فرآورده‌های نفتی که با آن محصول مصرف داخل تولید می‌شود، کاملا خلاف مصوبات جاری است.
به گفته وی، طبق بند ۴ صورتجلسه مورخ ۱۳/۴/۸۸ کمیسیون اقتصاد در شورای اقتصاد مبنای قیمت فروش داخلی کلیه فرآورده‌های نفتی میانگین قیمت FOB خلیج فارس در یک هفته با کسر ۵ درصد است و مفهوم این بند مصوبه شورای اقتصاد اشاره به این دارد که اگر وزارت نفت اقدام به فروش فرآورده‌های نفتی به داخل کشور (شرکت‌های داخلی) کرد، موظف است که از این رویه پیروی کند و نمی‌تواند در خوراک تحویلی به شرکت‌های تولید کننده داخلی از این جهت که با خوراک دریافت شده محصول صادراتی تولید شده است یا محصول داخلی، تفاوتی قائل شود.
در همین حال روز گذشته پس از دوره‌ای ثبات در بازار پتروشیمی قیمت اکثر محصولات پلیمری با افت اندک روبه‌رو شد. از این رو برخی از آگاهان بازار احتمال می‌دهند اگر بازار پتروشیمی بر همین منوال ادامه دار شود، انتظار معامله‌گران ورود به رکود در روزهای آتی است. در عین حال روز گذشته برخی از معامله‌گران به کاهش تقاضا در بازار پتروشیمی اشاره کرده و می‌گویند: با توجه به اینکه صادرات اکثر محصولات پتروشیمی متوقف شده، رغبت خریداران هم برای مبادله این کالاها کاهش یافته است.