گروه بورس کالا- کتایون دارابی: گر چه بازار پتروشیمی روز گذشته را هم در آرامش سپری کرد، اما همچنان عرضه فرآورده‌های نفتی در هفته جاری باز هم در بلاتکلیفی به سر می‌برد. این دومین هفته‌ای است که احتمال می‌رود عرضه فرآورده‌های نفتی متاثر از افزایش دوبرابری قیمت‌ها در اثر جایگزینی ارز مرجع با مبادله‌ای و اختلاف نظر شرکت پالایش و پخش و بورس کالا انجام نشود. انتشار این خبر در شرایط فعلی بازار توانست واکنش‌های بسیاری در پی داشته باشد، به طوری که بسیاری از کارخانه‌های قیرسازی و همچنین پالایشگاه‌های روغن‌سازی را درگیر کرد. پیش‌تر از این هم موضوع فروش خوراک با ارز مبادله‌ای به مجتمع‌های پتروشیمی مطرح بود و در برهه‌ای از زمان هم برای تعدادی از این مجتمع‌ها، صورت حساب‌هایی براساس مصوبه دولت که نشان از تغییر ارز مرجع خوراک با مبادله‌ای داشت فرستاده شد، اما با این حال به طور قطع زمان اجرایی شدن این مصوبه عملا مشخص نشد.

با این حال روز گذشته و پس از اعلام پتروشیمی مارون، نفت پارس و بهران، پتروشیمی خارک هم از محاسبه خوراک دریافتی خود براساس ارز مبادله‌ای خبر داد. در همین حال روز گذشته مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی هم اعلام کرد که از این پس به صنعت پتروشیمی ارز مرجع تعلق نمی‌گیرد و نرخ خوراک گازی هم مسیر هدفمندی یارانه‌هارا طی می‌کند و روی این موضوع مطالعاتی در دستور کار قرار دارد. با این حال روز گذشته بازار محصولات پتروشیمی با قیمت‌هایی ثابت و در سکوت به کار خود ادامه داد، به طوری که مبادلات روندی معمولی داشت.

از سوی دیگر مبادلات رینگ پتروشیمی هم در این روز آرام بود و بخش زیادی از کالاهای عرضه شده وارد زمان مچینگ شد. به گفته معامله‌گران، در این روز بخش زیادی از گریدهای متفاوت پلی پروپیلن وارد زمان مچینگ شد، اما احتمال می‌رود هنگام بازگشایی معاملات مچینگ تمامی گریدهای باقی‌مانده توسط خریداران معامله شود. این در حالی است که نرخ پلی‌اتیلن سبک خطی ۲۰۹ پتروشیمی امیرکبیر که در هفته‌های اخیر با افت و خیز فراوان همراه بوده، در هفته جاری بدون تغییر در محدوده ۴ هزار و ۲۸۰ تا ۲۹۰ تومان داد و ستد می‌شود. از این رو همچنان اختلاف قیمت پلی‌اتیلن سبک خطی ۲۰۹ در بازار و بورس ۳۰۰ تا ۴۰۰ تومان در هر کیلو است و به این ترتیب خرید این کالا از بورس می‌تواند برای تاجران به صرفه باشد.