اونس طلای جهان در سال 2013 میلادی 2 هزار دلار می‌شود؟
گروه بورس کالا - روند دادوستد سکه آتی طی هفته گذشته به تاثیر از تغییرات دلار با تحرکات مثبت قابل توجهی روبه‌رو شد، این در شرایطی است که غالبا چنین تحرکاتی نیازمند اخبار و گزارش‌های متفاوتی از پارامترهای سیاسی است.

شروع کریسمس و تعطیلی بازار طلا
مبادلات طلا در بازارهای جهانی در شرایطی به طور غیررسمی تعطیل شده که دادوستدهای این فلز روزهای گذشته روی مرز یک هزار و ۶۶۰ دلار تا یک هزار و ۶۷۰ دلار به ازای هر اونس در تغییر بود. البته برای تحلیلگران رکود بازار در روزهای پایانی سال، قابل درک بود و به نظر می‌رسد در شرایط فعلی نیز همان طور که پیش‌بینی شده معاملات با همین روند ادامه پیدا کند. در حالی برخی با اشاره به مشکلات اقتصادی ایالات متحده در خصوص «صخره مالی» از بازار امن و سطح تقاضای مناسب برای طلا خبر می‌دهند که میزان معاملات در بازار نیویورک طی روزهای اخیر به کمترین میزان رسیده است؛ سرمایه‌گذاران با اشاره به اینکه چند روز به پایان ماه دسامبر باقی مانده و هنوز توافقی درباره موضوعات مالی در نظام سیاست‌گذاری این کشور صورت نگرفته به همین دلیل نمی‌توان از حاشیه امن برخوردار بود و حتی در عصر روز پنج‌شنبه نیز توافقی حاصل نشد. البته دولت اعلام کرده توافقات به روز ۳ ژانویه ۲۰۱۳ موکول شده و اگر این دور آخر مذاکرات به نتیجه مطلوبی نرسد چه بسا ترس و دلهره سرمایه‌گذاران تشدید خواهد شد. این در حالی است که داده های منتشر شده اقتصاد ایالات متحده انگیزه کمی به بازار فلزات گرانبها می‌دهد و به نظر می‌رسد با توصیف شرایط کنونی، ترس و دلهره معامله‌گران مشخص باشد. در این بین علی‌رغم انتشار اخباری در خصوص حراج موفق اوراق قرضه و شاخص تولید مناسب در برخی کشورهای منطقه یورو همچون ایتالیا همچنان ارزش یورو در برابر دلار در ماه دسامبر کاهش یافته است. البته برای چشم‌انداز ۲۰۱۳ میلادی هنوز سیاست‌های انبساطی فدرال رزرو یکی از مهم‌ترین عواملی است که می‌تواند تغییرات بازارها را توجیه کند. در همین حال بالا باقی ماندن نرخ بیکاری و شرایط برای تعیین نرخ تورم طی یک تا دو سال آینده می‌تواند به خریداران در تعیین شرایط نهایی کمک کند. پیش‌بینی‌ها درباره آینده بازار طلا حاکی از آن است که قیمت طلا در سال ۲۰۱۲ میلادی اگر چه با افت و خیز به مرز هزار و۸۰۰ دلار به ازای هر اونس نزدیک شد اما هرگز به سطح ۲ هزار دلار نرسید، این در شرایطی است که تحلیلگران اطمینان دارند در سال جدید قیمت‌ها سطح ۲ هزار دلار به ازای هر اونس را تجربه خواهد کرد.
سکه از دلار فرمان می‌گیرد
بازار داخلی ارز و سکه در شرایطی همچنان با نوسان همراه است که برخی اخبار و گزارش‌های منتشرشده در خصوص مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ می‌تواند تعیین‌کننده اصلی روند قیمت‌ها باشد. بازار در انتظار نتایج گزارش‌ها و نشست درباره انرژی هسته‌ای که به اواخر دی‌ماه موکول شده، است و البته کارشناسان آژانس انرژی اتمی بر این باورند رضایت نسبی در این باره حاصل شده و چه بسا مذاکرات نهایی در اواخر ماه جاری بتواند امیدوارکننده باشد، اما پرسش اصلی همچنان باقی مانده که آیا توافقات نهایی می‌شود یا خیر و به تبع بازار چه پاسخی به این قضیه نشان می‌دهد؟
این در شرایطی است که برخی اعتقاد دارند همچنان نسبت به عدم تغییر قیمت‌ها تاکید و البته در انتظار تصمیمات دولت در خصوص تعیین نرخ ارز در بودجه و برنامه‌ریزی‌های مرکز مبادلات ارزی برای اعطای ارز به متقاضیان و برآورده شدن نیازمندی آنها هستند. در هر حال اگر چه نوسان قیمت‌ها طی هفته گذشته به تناسب دلار قابل توجیه بود اما در هفته جاری باید نسبت به اتفاقات و تصمیم‌گیری‌ها نگاه جدی داشت، زیرا اغلب بازارهای کالایی با ترسیم دورنمای بازار ارز در انتظار شرایط مناسبی برای گرفتن موقعیت‌های خرید هستند.
آتی همچنان در انتظار
بازار قراردادهای آتی نیز در هفته گذشته در انتظار شرایط بهتر بود و البته اگرچه بازار متاثر از بازار نقدی حرکت کرد اما معامله‌گران بیشتر در انتظار بازگشایی نمادهای جدید و رفع محدودیت‌های مربوط به خرید و فروش هستند و بر این باورند تا زمانی که چنین محدودیت‌هایی در بازار باشد، نمی‌توان به رونق دوباره امیدوار بود. البته برای بازار قراردادهای آتی همچنان تحلیل‌ها از صعود قیمت‌ها خبر می‌دهد، این در شرایطی است که مدیریت قراردادهای مشتقه بر طبیعی جلوه دادن شرایط فعلی و بهبود اوضاع در آینده تاکید دارد. در حالی که قرار است از امروز میزان وجه تضمین قراردادهای آتی افزایش یابد که در روز پنج‌شنبه تحرکات رو به پایین قیمت‌ها نیز ادامه داشت. در هر حال تا زمانی که وضعیت بازار نقدی مشخص نشود و تعطیلات بازار جهانی پایان نپذیرد چه بسا افت و خیز بازار همچنان با ابهام رو‌به‌رو شود و به تناسب موقعیت‌های خرید و فروش، سیر صعودی و نزولی تداوم داشته باشد.