ارز مبادله‌ای جایگزین مرجع!
گروه بورس کالا- کتایون دارابی: در حالی روز گذشته قیمت جدید فرآورده‌های نفتی برای عرضه در بورس کالا از سوی شرکت ملی پخش و پالایش اعلام شد که پیش تر تنها تغییر قیمت محصولات پتروشیمی به ارز مبادله‌ای در دستور کار قرار داشت.

اما گویا با آزادسازی قیمت برخی از کالاها که در راس آنها خودرو بیش از کالاهای دیگر به چشم می‌خورد، شرکت پخش و پالایش هم ارز مبادله‌ای را جایگزین ارز دولتی کرده است و به این ترتیب گر چه بسیاری از مصرف‌کنندگان این کالاها به دو برابر شدن قیمت‌ها معترض هستند، اما نهایتا این افزایش قیمت‌ها می‌تواند محصول نهایی را هم با رشد قیمت مواجه کرده و در نتیجه هزینه‌های تولید را بالا ببرد.
از سوی دیگر بسیاری از واحدهای تولیدی در حال حاضر و با وجود افزایش قیمت‌ها در ماه‌های اخیر با حداقل ظرفیت خود مشغول به کار هستند و این افزایش دوباره قیمت می‌تواند حاشیه سود آنها را به شدت کاهش داده و احتمال ورشکستگی این واحدها را افزایش دهد. اتفاقی که به گمان بسیاری از کارشناسان بازار می‌تواند بیکاری و تورم را در کالاهای نهایی افزایش دهد.
این در حالی است که براساس اعلام شرکت ملی پخش و پالایش فرآورده‌های نفتی نرخ وکیوم باتوم نسبت به آخرین عرضه در بورس کالا، رشد ۶۱ درصدی را تجربه کرده و از قیمت ۶۲۱ تومان به یک هزار و ۳ تومان و وکیوم باتوم مرغوب هم به یک‌هزار و ۵۳ تومان برای عرضه در هفته جاری رسیده است. همچنین نرخ قیر هم از ۷۵۰ تومان در هر کیلو به یک هزار و ۲۰۰ تومان رسیده است. همچنین نرخ لوب کات سبک و سنگین، آیزوریسایکل، حلال‌ها، گوگرد گرانول و کلوخه و آیزوفید نیز با ارز مبادله‌ای برای عرضه از این پس محاسبه شده‌اند. این در حالی است که صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی موظف شده‌اند، ارز حاصل از صادرات این کالاها را به اتاق مبادلات ارزی بیاورند.
البته در بازار محصولات پتروشیمی با توجه به اینکه تعدادی از مجتمع‌های پتروشیمی خصوصی و تعدادی دیگر هم شبه دولتی یا دولتی هستند، پیش‌تر میانگین ارز آزاد و دولتی جایگزین ارز مرجع شده بود و به این ترتیب با تغییر تعیین قیمت‌ها به ارز مبادله‌ای شاهد افزایش دو برابری قیمت‌ها به یک باره نبودیم. حال آنکه بیشتر مصرف‌کنندگان انتظار تغییر قیمت‌ها را در شرکت پخش و پالایش فرآورده‌های نفتی به ارز مبادله‌ای نداشتند؛ چرا که بیشتر موضوع تغییر قیمت‌ها در پتروشیمی‌ها مطرح بود و خبری از تغییر قیمت‌ها در این شرکت نبود، تا اینکه در برهه‌ای از زمان پالایشگاه‌ها از عرضه وکیوم باتوم در بورس کالا خودداری کردند و زمزمه هایی در خصوص تغییر ارز مرجع به مبادله‌ای مطرح شد و جالب اینجاست که این اتفاق در شرکت پخش‌و‌پالایش فرآورده‌های نفتی که دولتی است، با سرعت بیشتری انجام شد.
در همین حال روز گذشته بازار محصولات پتروشیمی در ثبات و آرامش به سر برد و قیمت‌ها تغییر محسوسی نسبت به هفته گذشته نداشت. با این حال شایعه افزایش ۵ درصدی قیمت‌های پایه برای عرضه در هفته جاری در بازار وجود داشت، گرچه این شایعه قدرت تغییر نرخ‌ها را نداشت، اما برخی از آگاهان بازار می‌گویند: با توجه به اینکه بازارهای جهانی شاهد رشد‌اندک قیمت محصولات پلیمری و شیمیایی بوده‌اند، احتمال تغییر قیمت‌های پایه در هفته جاری وجود دارد.
با این حال روز گذشته اعلام بار پلی اتیلن سبک فیلم 209، قیمت این کالا را در بخشی از روز به مرز 4 هزار و 60 تومان رساند، اما تقاضا از عرضه پیشی گرفت و دوباره نرخ این کالا به 4 هزار و 250‌تومان رسید، در آخرین روز مبادلاتی هفته گذشته نرخ این کالا 4 هزار و 340 بود.