گروه بورس کالا - سحر نمایشی: مدتی است که فلزات پایه نوسات قیمتی شدیدی را تجربه می‌کنند؛ به طوری که حتی احتمال افزایش بیشتر قیمت‌ها نیز وجود دارد، اما این در حالی است که شرایط پیچیده اقتصادی فعلی و فشارهایی که از سوی سازمان حمایت و وزارت صنایع روی بازار است، احتمال کاهش قیمت‌ها را نیز نوید می‌دهد.

درست است که مهم‌ترین عامل در افزایش قیمت فلزات پایه، رشد نرخ این فلزات در بورس لندن یا شانگهای یا حتی عرضه برخی از محصولات در بورس کالا بوده است اما رشد پله‌ای دلار نیز در این صعود، بی‌تاثیر نبوده است. به این ترتیب روز گذشته نیز معاملات فلزات پایه در بازار آزاد نسبت به آخرین معاملات در هفته اخیر با افت و خیز قیمت‌ها رو به رو شد، به طوری که قیمت فلزات وارداتی همچون قلع، نیکل و سرب با توجه به رشد نرخ ارز افزایش پیدا کرد و قیمت آلومینیوم، مس و روی در این روز ثابت باقی ماند. البته ناگفته نماند که قیمت فلزاتی همچون آلومینیوم و مس نیز امروز با عرضه در بورس مشخص خواهد شد.
حدودا بین 4 تا 6 ماه می‌شود که قیمت فلزات پایه در مسیر صعودی قرار گرفته است، اما طی هفته گذشته نوسان‌ها بیشتر خود نمایی می‌کرد، به گونه‌ای که گویی بازار را به بازی گرفته؛ چرا که قیمت‌ها به آرامی در حال افزایش است. در این چند ماه اخیر اتفاقات زیادی از جمله شرایط بد اقتصادی، رشد ناگهانی نرخ ارز، افزایش قیمت تمام شده، شرایط تورمی، افزایش مصرف و ... پیش آمد که به افزایش قیمت‌ها انجامید. با توجه به مشکلات اقتصادی و سیاسی و همچنین افزایش قیمت نفت احتمال بازگشت قیمت‌ها ذهن بسیاری از فعالان بازار را درگیر خود کرده تا جایی که حجم خرید توسط فعالان بازار کاهش چشمگیر یافته و بسیاری از فعالیت‌ها تقریبا متوقف شده است. این مطلب در خصوص فلزات پایه وارداتی بالاخص نیکل و قلع بیشتر خودنمایی می‌کند. بازار مس و آلومینیوم نیز شدیدا نوسانی بوده و برای سرب و روی نیز روزگار به سختی سپری می‌شود. در این بین سوال اصلی اینجا است که با توجه به این شرایط آیا باز هم شاهد افت قیمت‌ها خواهیم بود یا خیر؟ از آنجا که فلزات پایه بخشی از مهم‌ترین مواد اولیه فلزی در جهان هستند که به صورت روزانه قیمت‌گذاری می‌شوند و عرف معاملات این فلزات به گونه‌ای است که قیمت پایه نهایتا با اعمال هزینه پریمیوم به عنوان تسویه نهایی و تحویل فیزیکی این کالاها تعیین می‌شوند.
تقریبا تمامی تحلیلگران بازار داخلی و موسسات مطالعاتی در جهان سال آینده را سالی برای افزایش تقاضای موثر در بازار فلزات پایه لقب داده‌اند. این در حالی است که پیش‌بینی می‌شود افزایش تقاضا از افزایش عرضه پیشی گرفته و این موضوع، مهم‌ترین دلیل افزایش قیمت برخی فلزات پایه در چند ماه گذشته بوده است. به این ترتیب با توجه به شرایط فعلی بازارها، برای سال آینده افزایش تقاضا منطقی به نظر می‌رسد. به عبارت دیگر، سال ۹۲ سالی برای پیشی گرفتن تقاضا از عرضه بوده، اما این در حالی است که این فاصله بین عرضه و تقاضا توسط موجودی‌های فعلی در انبارها بالاخص انبارهای رسمی بورس لندن، نیویورک و... قابل تامین است، اما باز هم با توجه به شرایط موجود به جرات می‌توان گفت این نوسانات قدرت پیش‌بینی را از کارشناسان گرفته و کسی نمی‌داند در آینده چه رخ خواهد داد.