گروه بورس کالا - منیژه حیاتی: روند متغیر قیمت‌ها در بازار ارز روز گذشته بازار فولاد را تحت تاثیر قرار داد و باعث شد تا بازارسازی برخی معامله‌گران میانگین قیمت‌ها را افزایش دهد.

علاوه بر رشد ۱۰ تا ۱۵ تومانی میلگرد، قیمت شمش هم دیروز افزایش داشت به طوری که در بندر امام شمش از ۱۵۰۵ تا ۱۵۱۰ تومان پیشنهاد شد و شمش بندر انزلی هم با نرخ ۱۵۵۰ تا ۱۵۶۰ تومان عرضه شد. به گفته معامله‌گران با توجه به اینکه برخی از دارندگان کالا طی این مدت که قیمت‌ها روند نزولی داشته دچار ضررو زیان شده‌اند از هر حرکتی در بازار ارز استفاده می‌کنند تا بازار را از چاله رکود درآورند حتی به صورت ظاهری و صوری. در نتیجه این تلاش‌ها در زمان‌هایی تبدیل به بازارسازی‌های غیر‌طبیعی شده و باعث گمراهی دیگر معامله‌گران می‌شود. در همین راستا گفته می‌شود دیروز هم پیشنهاد خرید برخی محموله‌های شمش از سوی خریداران با قیمت‌های بالاتر از روز قبل و همزمان با این موضوع رشد قیمت ارز در ساعات ابتدایی روز باعث شد تا بازار فولاد با شوک رشد قیمت مواجه شود، البته از آنجا که این شوک واقعی نبود و تنها به دنبال بازارسازی رخ داده بود در نهایت آرام شد و نوسان‌ها محدود شد. بر این اساس برخی از محموله‌های شمش که پیشنهاد ۱۶۰۰ داشتند دوباره برگشت داده شدند.

فروشنده‌ها و اقدام به عرضه کالا

به گفته معامله‌گران یکی از دلایلی که باعث شد تا قیمت محصولات فولادی طی دو روز متوالی و برخلاف جریان تقاضا، با افزایش روبه‌رو شود این است که برخی از فروشنده‌ها به خصوص فروشنده‌های شمش دست از عرضه کالا برداشته‌اند. این افراد با این امید که روند ارز بخشی از ضررو زیان‌های آنها را جبران کند در انتظار این نوسان‌ها نشسته و کالاهای خود را عرضه نمی‌کنند در نتیجه قیمت‌ها با رشد روبه‌رو شده است. اما واقعیت امر این است که برای تعداد زیادی از واردکننده‌ها، در حال حاضر واردات شمش صرفه اقتصادی ندارد به خصوص که میزان تولید شمش داخلی و میزان مصرف آن در بازار داخلی به تعادل رسیده و طی این مدت بیشتر تقاضای بازار را شمش داخلی پاسخ داده است.

یکی از تجار بازار در این خصوص می‌گوید: در حال حاضر واردات شمش با توجه به قیمت مقاطع به صرفه نیست و از سوی دیگر با توجه به ظرفیت تولید نوردی‌ها، شمش تولید داخل کفاف نیاز بازار را می‌دهد در نتیجه بعید نیست که در ماه آینده با کاهش واردات حجم شمش ترخیص شده در بنادر روبه‌رو شویم.

پیش‌بینی آینده

در همین حال آنچه از اظهارات فعالان بازار برمی‌آید این است که این معامله‌گران فولادی همچنان در تعیین یک آینده مشخص برای بازار دچار تردید هستند.

برای مثال برخی معتقد هستند که با توجه به اینکه در حال حاضر بازارهای جهانی هم متاثر از تعطیلات سال جدید میلادی و نقدینگی محدود و در نهایت تغییر دستمزدها دچار رکود است، بنابراین فعلا تغییری در روند قیمت‌ها نخواهیم دید، اما برخی نیز معتقد هستند از آنجا که یکی از فاکتورهای تاثیرگذار بر بازار فولاد، قیمت‌های جهانی است و پس از دوره تعطیلات میلادی بازارها دوباره با تغییراتی جدید در پیشنهاد قیمت از سوی کارخانه‌ها مواجه می‌شوند در نتیجه موج این قیمت‌های جدید به بازار ایران نیز خواهد رسید و باید در انتظار تغییر قیمت تمام شده باشیم.

از سوی دیگر نگاه بدبینانه به تقاضا هم همچنان وجود دارد و معامله‌گران معتقد هستند که تا پایان سال تغییر خاصی در تقاضا به وجود نخواهد آمد.

عرضه‌ها روی تابلوی بورس باقی ماند

با وجود نوسان مثبت بازار آزاد، دیروز معاملات بورس هم بدون رونق برگزار شد و هیچ یک از کالاهای عرضه شده معامله نشد. این معاملات که شامل عرضه بخش خصوصی بود بدون حضور دولتی‌ها انجام گرفت.

بر اساس این گزارش دیروز تیرآهن ۱۴ جهان فولاد غرب با قیمت ۱۶۷۰ تومان، میلگرد آریا ذوب با قیمت ۱۶۲۰ تومان، میلگرد گیلان ۱۶۲۰ تومان، فولاد خراسان ۱۶۵۰ تومان و میلگرد کلاف نطنز با قیمت ۱۶۲۰ تومان عرضه شد، اما معامله‌ای صورت نگرفت و خریداران وارد رینگ نشدند.

به گفته معامله‌گران رشد قیمت‌ها در بازار آزاد هم با توجه به محدود بودن تقاضا رخ داده است و اصولا در این شرایط تنها عوامل روانی هستند که بر بازار اثر می‌گذارند و دیروز هم جو روانی ناشی از نوسان قیمت ارز بود که بازار را تحت تاثیر قرار داد.

از این رو دلیلی وجود ندارد که شرایط بورس و بازار را جدا از هم تصور و تعبیر کنیم.

البته برخی از معامله‌گران و کارگزاران بورس با اشاره به اینکه برخی از فروشنده‌ها و دارندگان کالا به دلیل رکود بازار حاضرند محصولات را با قیمت‌های پایین‌تری عرضه کنند در نتیجه نرخ بازاری برخی کالاها از قیمت تمام شده بورسی آن بالاتر است یا حتی یکسان است.

در نتیجه با در نظر گرفتن نوع معاملات بورس که سلف است و باید ۱۰۰ درصد وجه نه در زمان عرضه و معامله بلکه حتی باشد ۲۴ ساعت قبل واریز شود برای خریداران به صرفه نیست و منطق ندارد. در نتیجه همین کالاها ممکن است خارج از بورس معامله شوند، اما دلیلی برای معامله در بورس ندارد.

گفتنی است؛ از بین کالاهایی که دیروز عرضه شد همه کالا به جز تیرآهن جهان فولاد غرب و میلگرد نطنز به صورت نقدی عرضه شده بودند.