گروه بورس کالا- کتایون دارابی: گر چه مبادلات محصولات پلیمری متاثر از عدم‌تغییر قیمت‌های پایه در هفته اخیر با آرامش همراه بود، اما نگرانی از تغییر قیمت‌ها در عرضه‌های بعدی همواره در بازار وجود دارد و از این رو بیشتر معامله‌گران در این حوزه همچنان با احتیاط وارد مبادلات کلان می‌شوند. البته روز گذشته به گمان برخی از فعالان بازار، اندکی از احتیاط فروشندگان کاسته شد، تا جایی که حاضر بودند محموله‌های خود را ۱۰ تا ۲۰ تومان ارزان تر از روزهای پیشین به فروش برسانند. به عقیده این گروه اطمینان به جایگزین کردن کالاهای انبار شده پس از فروش با قیمت‌های ثابت و بدون تغییرات عمده از دلایلی است که بر اساس آن، روز گذشته تحرکات در بازار پتروشیمی بیش از روزهای قبل به چشم می‌خورد.

از سوی دیگر، برخی از معامله‌گران هم به افزایش عرضه‌ها در رینگ پتروشیمی اشاره می‌کنند، هر چند گروه زیادی از فعالان بازار با توجه به رشد تقاضا در یکی، دو هفته اخیر، عرضه‌های موجود را در حد تعادل می‌دانند و می‌گویند: اگر سهمیه‌های خرید به یک سوم تقلیل نیافته بود و همچنین در پایان ماه قرار نداشتیم و سهمیه‌ها به انتها نرسیده بود، بسیاری از کالاهای عرضه شده وارد زمان مچینگ نمی‌شد. کما اینکه در حال حاضر هم بیشتر کالاهایی که وارد زمان مچینگ می‌شوند، مورد معامله قرار می‌گیرند. روز گذشته هم مبادلات رینگ پتروشیمی در حالی برگزار شد که بخش زیادی از تناژهای عرضه وارد زمان مچینگ شد، اما در زمان مچینگ توسط معامله‌گران خریداری شدند. در همین حال پلی‌اتیلن سبک فیلم ۲۰۹ هم که در یکی، دو هفته اخیر با رشد تقاضا روبه‌رو شده بود، وارد زمان مچینگ شد، اما مانند روزهای قبل کل تناژ عرضه خریداری شد.

گر چه روز گذشته قیمت این پلی‌اتیلن سبک فیلم ۲۰۹ در بازار داخل با افت اندک به ۴ هزار و ۳۳۰ تومان در هر کیلو رسید، اما همچنان فاصله قیمت این کالا در بازار و بورس ۴۰۰ تا ۴۵۰ تومان در هر کیلو است.

با این حال بیشتر معامله‌گران معتقدند؛ اگر عرضه‌های پتروشیمی امیرکبیر در روزهای آتی با تناژ بالا ادامه پیدا کند، احتمال افت قیمت این کالا در هفته آتی و تا مرز ۴ هزارتومان وجود دارد.

این در حالی است که هنوز هم به عقیده برخی از معامله‌گران ضعف بارگیری پلی‌اتیلن سبک فیلم ۲۰۹ کاملا مرتفع نشده و اگر این مشکل هم حل شود، می‌توان انتظار داشت که قیمت این کالا به ۳ هزار و ۷۰۰ تا ۸۰۰ تومان در هر کیلو در هفته‌های آتی برسد.

در همین حال روز گذشته قیمت گریدهای متفاوت پلی‌اتیلن سبک (H‌ها) در بازار داخل در محدوده ۴ هزار و ۳۰۰ تومان قرار داشت و نسبت به روزهای گذشته تغییری نکرد. البته همچنان فاصله قیمت این کالا در بازار و بورس ۳۰۰ تا ۴۰۰ تومان در هر کیلو است و معامله‌گران همچنان به خرید این کالاها علاقه نشان می‌دهند.

از سوی دیگر در حالی بیشتر معامله‌گران در روزهای اخیر از کاهش خرید گریدهای متفاوت پلی‌پروپیلن‌ها به دلیل ممنوعیت صادرات این محصولات خبر دادند که عدم‌صادرات مصنوعات پلاستیکی، کیسه و الیاف پلی‌پروپیلن برای مجتمع‌های صادرکننده پلی‌پروپیلن دردسرساز شده است؛ چراکه با توجه به ممنوعیت صادرات تولید شاخه پلی‌پروپیلن، میزان فروش داخلی کاهش یافته و از این رو بیشتر مجتمع‌های پتروشیمی تولیدکننده پلی‌پروپیلن با مشکل عدم‌خرید در حوزه پایین دست مواجه هستند.

در همین حال روز گذشته عرضه‌های گریدهای متفاوت پلی‌پروپیلن هم در رینگ پتروشیمی با عدم‌استقبال خریداران مواجه شده و در نتیجه این کالاها وارد زمان مچینگ شدند، البته در زمان مچینگ توسط معامله‌گران و با نرخ پایه خریداری شدند.

اسماعیلی، مدیر فروش شرکت پلی‌پروپیلن جم در این باره می‌گوید: با توجه به اینکه کل تولیدات شاخه پلی‌پروپیلن از مصنوعات پلاستیکی گرفته تا کیسه و الیاف با ممنوعیت صادرات مواجه شده‌اند و از سوی دیگر قیمت محصولات پتروشیمی هم تا حد فوب کاهش یافته است، تولیدکنندگان پلی‌پروپیلن با مشکل عدم‌خرید صنایع پایین دست روبه رو هستند. البته در حال حاضر پلی‌پروپیلن در خلیج فارس با قیمت ۱۴۰۰ تا ۱۴۵۰ دلار در نوسان است، اما بازار جهانی پلی‌پروپیلن با ثبات نسبی همراه است.

به عقیده اسماعیلی، بازار جهانی پلی‌پروپیلن همواره با نزدیکی به ژانویه با ثبات و آرامش نسبی همراه است و بعد از ژانویه تحرک در این بازار آغاز خواهد شد. گر چه بازار پلی‌پروپیلن در بازارهای جهانی پس از ماه ژانویه همواره با رشد قیمت‌ها روبه‌رو می‌شود، اما با این حال میزان افزایش قیمت‌ها، به میزان عرضه و تقاضا بستگی دارد.

با این حال همچنان بیشتر فعالان بازار پتروشیمی معتقدند؛ اگر قیمت‌های پایه محصولات در رینگ پتروشیمی تغییر نکند، بازار نیز با ثبات قیمت‌ها و آرامش در معاملات در روزهای آتی روبه‌رو خواهد بود و نگرانی معامله‌گران کمتر شده و در نتیجه میزان تحرک در بازار افزایش می‌یابد.