گروه بورس کالا - سحر نمایشی: این روزها شرایط کلی بازار فلزات پایه داخلی بسیار پیچیده شده، به طوری که نوسان قیمت‌ها اعتماد را از بازار سلب کرده است. بی‌اعتمادی تجار به بازار، معاملات را از رونق انداخته است اما از ظاهر امر پیدا است که قیمت‌ها به آرامی در حال افزایش است.

این مساله حتی در عرضه‌های برخی فلزات در بورس کالا کاملا نمایان است. البته این شرایط که در خصوص فلزات پایه به خوبی خودنمایی می‌کند، ادامه روند صعودی قیمتی را خبر می‌دهد؛ در حالی که هستند کارشناسان و آگاهان اقتصادی که از نزول قیمت‌ها در آینده خبر می‌دهند.
دیروز نیز قیمت سایر فلزات، به غیر از نیکل متفرقه و قلع که با افزایش روبه‌رو شده بودند، در ثبات باقی ماندند. البته مس نیز در این روز نسبت به روز گذشته با افزایش نرخ مواجه شد. به گفته یکی از فعالان بازار دلیل این افزایش قیمت، رشد قیمت ضایعات در بازار آزاد بوده است.
شرایط اقتصادی چه در بازارهای جهانی و چه در بازارهای داخلی روزهای مبهم و سرنوشت‌سازی را سپری می‌کند. این شرایط خاص و بحرانی سریعا به بازارها تزریق شده است، به طوری که به جرات می‌توان گفت این نوسانات قدرت پیش‌بینی را از کارشناسان گرفته و کسی نمی‌داند در آینده چه رخ خواهد داد. البته این افزایش قیمت‌ها و تورم در بخش فلزات در حالی رخ داده است که با افزایش قیمت نفت و حامل‌های انرژی، هزینه تولید و حمل و نقل نیز در مسیر صعودی قرار گرفته است.
با توجه به آغاز فصل سرد سال و افزایش فعالیت واحدهای تولیدی و به اتمام رسیدن مراحل تعمیر و نگهداری کارخانه‌ها و افزایش مصرف در اقصی نقاط جهان و همچنین با توجه به نزدیک شدن به تعطیلات سال نو میلادی در اروپا می‌توان به افزایش شدید مصرف مواد اولیه و در نتیجه افزایش قیمت با نظر مثبت نگریست.
نکته دیگر آنکه با توجه به تغییرات آب و هوایی در سال جاری و همچنین فصول سرد، احتمال افزایش مشکلات اقلیمی و متوقف ماندن استخراج و حمل ونقل و نهایتا کاهش حجم تولید، کارشناسان کاهش موجودی انبارها و نتیجتا افزایش هزینه تولید را پیش‌بینی می‌کنند. البته در بازارهای جهانی با توجه به شرایط کنونی، بازارها شدیدا تحت تاثیر اخبار هستند به خصوص در برابر خبرهایی که در آمریکا منتشر می‌شود، از خود عکس‌العمل‌های بیشتری نشان می‌دهند، تا جایی که بهبود اوضاع این کشور تقاضا را برای فلزات بالا می‌برد و این امر به افزایش قیمت این فلزات منجر می‌شود. از طرفی رکود موجود به همراه ضعف دلار منجر به افزایش تمایلات سفته‌بازانه و سرمایه‌گذاری در بازارها و افزایش قیمت‌ها شده است. وقتی به چند خبر اخیر که در زمینه اقتصاد آمریکا منتشر شده و بر تقاضای فلزات موثر است دقت می‌کنیم این تاثیر به وضوح قابل بررسی است.
از طرف دیگر، آگاهان اقتصادی اعلام کرده‌اند که اگر قرار باشد تورم روندی صعودی به خود گیرد احتمالا دوباره بازارهای کالایی به خصوص بازار فلزات تقویت می‌شود. اما حقیقت آن است که واقعا پیش‌بینی درستی از اقتصاد جهان نمی‌توان داشت.
به این نکته باید بیافزاییم که تنها بهبود اقتصادی کشورهای اروپایی و آمریکا یا اجرای سیاست‌های اقتصادی کشورهای مذکور نیست که بازارها را تعیین می‌کند. در حال حاضر، خاورمیانه نیز بازارهای جهانی را در کنترل خود دارد و اگر بخواهیم وقایع را منهای این عامل مهم بررسی کنیم نتیجه عکس حاصل می‌شود. حقیقت آن است که خروج جهان از بحرانی که به آن مبتلا است بسیار سخت‌تر از آن است که انتظار می‌رود، مخصوصا آن که تنیده شدن بیش از پیش سرنوشت کشورها به هم راه را برای خروج آسان، سخت‌تر کرده است.