گروه بورس کالا - سحر نمایشی: روند معاملات فلزات پایه در بازار آزاد طی هفته گذشته با نوسان همراه شد، به طوری که در اولین روز از شروع هفته، قیمت‌ها نسبت به آخرین مبادلات در هفته ما قبل افزایشی بود. در روز یکشنبه نیز بازار، با توجه به افزایش قیمت برخی از فلزات در عرضه‌های بورس کالا و رشد نرخ فلزات در بازارهای جهانی، صعود بیشتری را نسبت به روز پیش از آن شاهد بود.

از طرفی نیز بازار آزاد تا روز سه شنبه ثابت باقی ماند تا اینکه در روز چهارشنبه قیمت‌ها به دلیل رشد قیمت جهانی، دوباره صعودی شد و در آخرین روز از هفته معاملاتی نیز با همین روند به کار خود پایان داد. با توجه به گفت‌و‌گوهایی که طی هفته اخیر با کارشناسان حوزه فلزات انجام دادیم، برخی از آنان معتقد بودند که عمده‌‌ترین عاملی که این روزها به رونق واقعی بازار فلزات پایه کمک می‌کند، عملکرد شرکت بورس کالا و پیش‌بینی‌هایی است که برای تحقق سودآوری این بازار توسط کارشناسان اعلام می‌شود.
اما به نظر می‌رسد علاوه بر این عوامل، نرخ فلزات جهانی بر تغییر قیمت‌ها تاثیر بیشتری دارد. به این ترتیب در پی پاسخ به این سوال بودیم که چرا تولیدات داخلی نیز همانند محصولات وارداتی بر اساس بورس‌های جهانی تعیین قیمت می‌شوند و به عبارتی جایگاه قیمت‌های داخلی و قیمت‌های تمام شده کجاست؟ به این ترتیب یکی از کارشناسان حوزه فلزات در پاسخ به این سوال به خبرنگار دنیای اقتصاد گفت: نمی‌توان قیمت فلزات داخلی را پایین‌تر از نرخ جهانی قرار داد؛ چرا که اگر اینطور شود موقعیت برای دلالان مناسب شده و بیشتر کالاهای تولید داخل را صادر می‌کنند که نتیجه این امر علاوه بر افزایش قیمت‌ها در داخل، کمبود مواد اولیه تولید خواهد بود.
این فعال آگاه معتقد بود که عکس این قضیه نیز وجود دارد، به طوری که اگر قیمت فلز داخلی بیشتر از نرخ جهانی باشد باز هم دلالان بازار از کشورهای دیگر با نرخ پایین‌تر کالا خریداری کرده و با قیمت بالاتری در داخل می‌فروشند. در نتیجه اگر با چنین اتفاقی رو‌به‌رو شویم باید منتظر فلج شدن اقتصاد داخلی باشیم.
شاید این روز‌ها قیمت فلزات پایه جهانی روزهای خوبی را سپری کند، اما آگاهان اقتصادی معتقدند عوامل مهمی همچون وضعیت رشد اقتصادی جهان، اقدامات کشورهای عضو منطقه یورو به منظور مقابله با بحران بدهی به ‌وجود آمده در این منطقه، بروز بلایای طبیعی، تنش‌های سیاسی در منطقه خاورمیانه، سیاست‌های تورم‌زدایی چین، سیاست‌های فدرال رزرو آمریکا در تثبیت یا عدم تثبیت نرخ بهره بانکی، اقدامات سایر بانک‌های مرکزی دنیا و نگرانی‌های ناشی از افزایش نرخ تورم جهانی و نیز بروز اعتصابات کارگری در معادن مهم در دنیا در تعیین روند آتی فلزات در بازارهای جهانی تاثیرگذار خواهند بود. هر چند که عده‌ای از کارشناسان در پیش‌بینی‌های خود از افزایش روز افزون تقاضا برای فلزات سخن به میان می‌آورند، اما با این حال این اتفاقات و تاثیر آن بر روند قیمت‌ها را نمی‌توان نادیده گرفت. از سوی دیگر وضعیت خرید و فروش بازار نیز طی هفته‌ای که گذشت کاملا به هم ریخته بود، به طوری که فعالان بازار از کاهش معاملات در هفته اخیر ناراضی بودند و معتقدند در چند ماه اخیر که قیمت‌ها ثابت بود و هنوز نوسان ارز به این شکل بازار را به‌هم نریخته بود، وضعیت خرید و فروش بهتر بوده است. البته به گفته یکی از آگاهان بازار شایعاتی نیز مبنی بر اینکه قرار است فرمول جدید شانگهای دوباره به بورس لندن تغییر کند در بازار پیچیده است که در بی‌اعتمادی تجار برای انجام معاملات بی‌تاثیر نبوده است.
این فعال بازار معتقد است که وجود شایعات در روند بازار بی‌تاثیر نیست، اما نباید به شایعات توجه کرد. به این ترتیب هیچ پیش‌بینی در مورد بازار نمی‌توان کرد و تا زمانی که نرخ‌ها ثابت نشود بازار قابل پیش‌بینی نیست.
نمودارها: روند قیمت فلزات پایه در بازار آزاد طی هفته گذشته