تداوم افت و خیز قیمت سکه در بورس طی هفته آینده نیز ادامه خواهد داشت
گروه بورس کالا - سردار خالدی: نزول قیمت‌ها ادامه دارد و به احتمال زیاد به تاثیر از اخبار و گزارش‌های مربوط به مذاکرات و پرونده هسته‌ای کشورمان که فضای مثبتی ایجاد کرده می‌توان به تداوم این روند حداقل تا پایان آبان‌ماه خوش بین بود.

البته نوسانات دیروز بازار قراردادهای آتی پیرامون تزریق ارز به بازار با توافق دولت و صادرکنندگان بر سر قیمت نهایی و از سویی شرایط مربوط به تصمیمات اتخاذ شده در مرکز مبادلات ارزی در شرایطی صبح افزایش قیمت داشت که عصر با روندی کاهشی رو به رو شد.
در همین حال سیاوش سلیمانی یکی از کارگزاران بورس کالا بر این باور است موج اصلاحی قیمت‌ها در بازار ارز و سکه نقدی ادامه خواهد داشت اما به نظر می‌رسد در بازار نقدی، قیمت ارز به کف خود نزدیک شده باشد و به تاثیر از این وضعیت ممکن است سطوح قیمتی در روزهای آینده ثابت بماند، زیرا بازار به حدی با تردید و دودلی رو به رو است که می‌توان شاهد ریزش قیمت‌ها در آینده نزدیک نیز بود.
این کارشناس بازار آتی در ادامه پیرامون اینکه روند قیمت طلا در بازارهای جهانی تا حدودی ثبات داشته، درباره روند دادوستدها در روز گذشته افزود: سود آربیتراژها به تناسب کاهش اختلاف قیمت‌ها در هر یک سررسیدها نسبت به بازار نقدی کم شده و چه بسا در صورت باز شدن کدهای جدید معاملاتی ظرف یکی دو هفته آینده بازار به شرایط قبل بازگردد؛ این در حالی است که انتظار معامله گران از روند دادوستدها ثبات نسبی است که به نظر می‌رسد اواخر آبان‌ماه ثبات به وجود بیاید و قیمت‌ها اصلاح شود.
تحلیلگران بر این باورند بازار وارد یک فاز استراحتی شده و به تبع از این کاهش، بیشتر سرمایه‌گذاران به دنبال گرفتن موقعیت‌های خرید هستند؛ این در حالی است که کاهش قیمت‌ها و افزایش تعداد خریداران به گونه‌ای نیست که باعث تشکیل صف خرید شود بلکه شاهد افت و خیز روند قیمت‌ها در روزهای آینده خواهیم بود.
سلیمانی در پایان خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذاران کاملا متوجه تغییر قیمت‌ها باشند و صرفا به قیمت‌ها به عنوان یک عدد نگاه نکنند، بلکه به دلیل ریسک بالایی که در بازار آتی وجود دارد بهتر است موقعیت‌های معاملاتی را در بالاترین سطوح قیمتی نخرند و در پایین‌ترین سطح قیمتی نفروشند بلکه با نگاه بلندمدت تری، تمامی شرایط برای تصمیم گیری منطقی را موکول به زمانی کنند که تمامی عوامل تاثیر خود را در بازار گذاشته باشد.
پیش‌بینی استاندارد بانک از قیمت طلا
البته در بازار داخلی در شرایطی روند دادوستدها همچنان با نوسان رو به رو است که پس از چهار هفته متوالی، خالص رفتار سفته‌بازانه در بازار طلا در هفته گذشته نیز به میزان 2/31 تن کاهش یافت که این رقم، اندکی کمتر از هفته ماقبل بود. در هفته گذشته به میزان 5/34 تن از معاملات به صورت موقعیت‌های خرید بسته شد در حالی که به میزان 3/3 تن طلا نیز در معاملات فروش، فروخته شد.
به گزارش سایت اقتصاد آنلاین یکی از دلایل روند کاهشی، عکس‌العمل منفی بازار طلا به انتشار نتایج فراتر از حد انتظار آمار دستمزد بخش غیرکشاورزی در روز ۲ نوامبر است که عدم اطمینان نسبت به توانایی سیاست تسهیل کمی دور سوم در حمایت و افزایش قیمت‌ها و وعده فدرال رزرو نسبت به اجرای سیاست‌های تسهیل کمی تا زمان نامعلوم را افزایش داد. گرچه در هفته گذشته در روز سه شنبه، شاهد عکس‌العمل مثبت بازار نسبت به انتخاب مجدد اوباما به عنوان رییس‌جمهور آمریکا بود زیرا با انتخاب وی، باور به ادامه سیاست‌های حمایتی جاری فدرال رزرو افزایش یافت اما طی هفته گذشته، دارندگان ETFs به میزان ۲/۵ تن به دارایی‌هایشان از طلا افزودند که تنها روند افزایشی در میان فلزات گرانبها بود. با این حساب کل دارایی‌های آنها در سطح ۹/۲۶۸۱ تن قرار می‌گیرد که بالاترین رقم در ۱۲ ماه گذشته است.
در مجموع روند دادوستدها در بازار دیروز با افزایش اندک قیمت‌ها در صبح و کاهش قیمت‌ها در مبادلات عصر همراه شد؛ سکه سررسید آبان‌ماه با افزایش 07/1 درصدی در مبادلات صبح و کاهش 17/2 درصدی در مبادلات عصر در محدوده یک میلیون و 150 هزار تومان تا یک میلیون و 188 هزار تومان، سررسید آذرماه با افزایش 65/1 درصدی در مبادلات صبح و کاهش 4/1 درصدی در مبادلات عصر در محدوده یک میلیون و 197 هزار تومان تا یک میلیون و 234 هزار تومان و سررسید دی‌ماه با افزایش 61/1 درصدی در مبادلات صبح و کاهش 75/2 درصدی در محدوده یک میلیون و 236 هزار تومان تا یک میلیون و 291 هزار تومان قرار گرفت.

اطلاعیه‌های بورس به آتی قوت بخشید
گروه بورس کالا - روز گذشته در بورس کالای ایران اطلاعیه‌های جداگانه‌ای پیرامون کاهش میزان وجه تضمین و تغییر کارمزد معاملاتی کارگزاران منتشر شد؛ براساس تازه‌ترین اطلاعیه درباره کاهش میزان وجه تضمین اولیه قراردادهای آتی و با توجه به کاهش قیمت تسویه روزانه قراردادهای آتی از روز یکشنبه ۲۸ آبان‌ماه پس از اتمام روز معاملاتی، میزان وجه تضمین اولیه برابر ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان تعیین می‌شود، البته مبلغ ۴۵۰ هزار تومان وجه تضمین اضافی و همچنین مبلغ ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان همچنان به قوت خود باقی است، به این ترتیب از روز یکشنبه ۲۸ آبان‌ماه وجه تضمین مورد نیاز برای هر قرارداد معادل با وجه تضمین اولیه به علاوه وجوه تضمین اضافی باقی مانده برابر با مبلغ ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان خواهد بود.
همچنین روز گذشته مدیریت قراردادهای مشتق کالایی اعلام کرد براساس مصوبه پنجاه و هشتمین جلسه هیات پذیرش کالا و اوراق بهادار، کارمزد معاملاتی قرارداد آتی سکه مربوط به کارگزاران از یک هزار تومان به یک هزار و 600 تومان تغییر و از یک آذرماه این مصوبه اجرایی می‌شود. براین اساس کارمزد خرید یا فروش هر قرارداد آتی از روز چهارشنبه یکم آذرماه به صورت جدول زیر محاسبه می‌شود.