چرخ‌های آتی روی ریل نزول

گروه بورس کالا - سردار خالدی: قیمت سکه روز گذشته در بازار قراردادهای آتی در همان ساعات اولیه صبح به تاثیر از گمانه‌زنی‌ها پیرامون کاهش قیمت دلار باز هم افت محسوسی کرد و معاملات در همان دامنه نوسان یک تا ۳ درصد منفی پشت سر گذاشته شد، این در شرایطی بود که دادوستدهای عصر با شدت کمتری دنبال شد.

احمد بیات یکی از کارشناسان بازار آتی با اشاره به وضعیت فعلی بر این باور است بیشتر پیش‌بینی‌ها حاکی از افت قیمت دلار و سایر ارزهای معتبر در کوتاه‌مدت است. این در شرایطی است که بازار هم دیروز و هم روز شنبه در سررسیدهای دور با اصلاح قیمت رو به رو شد. بیات در ادامه صحبت‌هایش خاطر نشان کرد: در شرایط کنونی تاثیرات قیمت ارز داخلی بر روند مبادلات بیشتر است و قیمت طلای جهانی در صورتی که با نوسانات شدیدی همراه شود می‌تواند در بازار تغییرات محسوسی ایجاد کند.

این کارشناس بازار آتی درباره اینکه چرا اخبار و عوامل برونزای سیاسی در وضعیت کنونی تاثیرگذاری بیشتری نسبت به قبل روی اغلب بازارها داشته است، افزود: زمانی که بازار بداند وضعیت اقتصادی در شرایطی قرار گرفته که وزنه عوامل سیاسی بر پارامترهای اقتصادی بیشتر است آن وقت هر گونه تغییر در معادلات غیر‌اقتصادی می‌تواند بیشترین تاثیر را در بازارها داشته باشد، در یکی دو ماه گذشته نیز به دلیل اینکه شدت تاثیرگذاری اخبار و گزارش‌ها همچون موضوع پرونده هسته‌ای صلح‌آمیز کشورمان و محدودیت‌های ایجاد شده در بخش نفت و فرآورده‌های نفتی و از سویی تبادلات بین بانکی زیاد بود تشدید تغییرات قیمت‌ها به همان نسبت در سطح بالاتری قرار گرفت که در مجموع به نظر می‌رسد تا زمانی که التهاب و هیجان‌ها کاسته نشود، نمی‌توان به آرامش پایدار بازارها دلخوش بود.

وی در ادامه با اشاره به گزارش سالانه سازمان انرژی اتمی پیرامون فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان افزود: زمانی که گزارش منتشر شده حاکی از آن بود که انحرافی در زمینه فعالیت‌های هسته‌ای دیده نشده بازار نسبت به این موضوع واکنش نشان داد و تا حدودی روند مبادلات در بازار ارز با شرایط کم التهاب‌تری پی گرفته شد که همین عامل بر کاهش اندک قیمت‌ها تاثیرگذار بود.

بیات، واکنش بازار به اخبار و گزارش‌های منتشر شده اقتصادی و غیر‌اقتصادی را طبیعی و برگرفته از رفتار منطقی معامله‌گران دانست و روند آینده را نیز متناسب با همین شرایط، متغیر دانست.

وی در ادامه درباره برخی گمانه‌زنی‌ها پیرامون اینکه قرار است محدودیت‌های قراردادهای آتی سکه به زودی از میان برداشته شود، افزود: اگر چه در رسانه‌ها راجع به این موضوع صحبت شده، اما پایان این صحبت‌ها به تصمیم نهایی مدیریت بورس کالا و سازمان بورس بر می‌گردد. نکته اساسی این است که بورس نمی‌خواهد در بازار محدودیت‌هایی ایجاد کند و اتفاقات افتاده بیشتر از سر ناچاری صورت گرفته که مدیریت سعی کرده به دلیل نگرانی‌ها و فشارهای بیرونی تا حد امکان از التهاب آفرینی در این بخش جلوگیری کند که تاکنون نیز موفق بوده، اما انتظار بر این است به تدریج برای بهبود اوضاع از محدودیت‌ها کاسته شود.

در مجموع در بازار دیروز قیمت‌ها با افت قابل توجه در مبادلات صبح و جبران افت در دادوستدهای عصر پی گرفته شد؛ به طوری که قیمت سکه سررسید آبان‌ماه با کاهش ۱۴/۱ درصدی در مبادلات صبح و افزایش ۰۴/۰ درصدی در مبادلات عصر در محدوده یک میلیون و ۲۰۷ هزار تومان تا یک میلیون و۲۲۳ هزار تومان، سررسید آذرماه با کاهش ۲۲/۲ درصدی در مبادلات صبح و افزایش ۶/۰ درصدی در مبادلات عصر در محدوده یک میلیون و ۲۳۰ تا یک میلیون و۲۶۵ هزار تومان و سررسید دی‌ماه با کاهش ۱۹/۳ درصدی (بیشترین درصد کاهش) در محدوده یک میلیون و ۲۹۱ هزار تومان تا یک میلیون و ۳۲۶ هزار تومان قرار گرفت.