نگرانی از ممنوعیت صادرات پلیمرها

گروه بورس کالا- مبادلات محصولات پلیمری روز گذشته در حالی برگزار شد که نگاه بیشتر معامله‌گران به ممنوعیت صادرات کالاهای پتروشیمی و قیمت‌گذاری این محصولات و خوراک مجتمع‌ها براساس ارز مبادله‌ای معطوف بود. از این رو، پیش‌بینی‌ها همچنان روند نزولی قیمت‌ها را نشان می‌دهد؛ البته اگر قیمت ارز مبادله‌ای ثابت بماند و تغییری نکند، در حالی‌که شایعات در بازار روز گذشته از احتمال تغییر قیمت دلار در اتاق مبادلات ارزی حکایت داشت. با این حال روز گذشته در حالی تعدادی از محصولات پلیمری و آف گریدها در رینگ پتروشیمی عرضه شدند که نرخ‌های پایه این کالاها براساس فوب و ارز مبادله‌ای تعیین شده بود و نگرانی از روند نزولی بازار پتروشیمی احتیاط خریداران را افزایش داد، به طوری که تعدادی از محصولات آف گرید خریداری نشدند. همچنین تناژ زیادی از گریدهای متفاوت پلی پروپیلن‌ها هم وارد زمان مچینگ شدند. در عین حال EX۵ هم در این روز خریداری نداشت. به گفته معامله‌گران نرخ بازار این کالا ارزان‌تر از بورس است، از این رو کارگزاران علاقه‌ای به خرید آن نشان ندادند.

این در حالی است که بیشتر معامله‌گران به رکود موجود در بازار پتروشیمی اشاره می‌کنند و می‌گویند: همچنان کالاهای صادراتی در مرزها معطل مانده‌اند؛ چرا که گمرک در انتظار بخش نامه هیات دولت برای لغو ممنوعیت صادرات در مهلت تعیین شده هستند. پیش‌تر وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده بود که صادرکنندگان فرصت دارند تا بیست و ششم آبان ماه تعهدات خود را پاسخ گویند.

اما متاسفانه به گفته بسیاری از صادرکنندگان محصولات پلیمری این اتفاق روی نداده است و بسیاری از آنها به اجبار بارهای خود را در روستاهای مجاور مرزها تخلیه کرده و در انتظار مصوبه هیات دولت هستند. در همین حال، بازار داخل هم متاثر از ممنوعیت صادرات انواع محصولات پلیمری و قیمت‌گذاری خوراک و کالاهای پتروشیمی براساس ارز مبادله‌ای با رکود گسترده‌ای مواجه شده؛ چرا که اطمینان به آینده تقلیل یافته است.

تشدید رکود در بازار پی‌وی‌سی

از سوی دیگر، بازار محصولات پتروشیمی روز گذشته با افت قیمت اکثر کالاها به میزان ۱۰۰ تومان در هر کیلو روبه‌رو بود، اما با این حال جو روانی حاکم بر بازار پتروشیمی سبب شد تا مبادلات در حد بسیار پایینی انجام شود.

این در حالی است که رکود در بازار پی‌وی‌سی بیش از کالاهای دیگر به چشم می‌خورد. به عقیده برخی از آگاهان بازار، فشار دولت به مجتمع‌های پتروشیمی برای افزایش عرضه‌های داخلی سبب شده تا طیف گسترده‌ای از معامله‌گران با توجه به پیش‌بینی‌ها از روند نزولی بازار پی‌وی‌سی، از مبادلات عقب‌نشینی کنند. در عین حال نگرانی از عدم ثبات نرخ ارز مبادله‌ای هم در بازار مطرح است. در همین حال سهلانی، مدیر بازرگانی پتروشیمی غدیر می‌گوید: تصمیم ممنوعیت صادرات محصولات پلیمری نادرست است؛ چرا که بازار داخل کشش ندارد. مثلا در حال حاضر میزان تولید پی‌وی‌سی در سال ۷۰۰ هزار تن است، اما میزان مصرف این کالا ۳۰۰ هزار تن در سال است و به این ترتیب بازار داخل این کالا متاثر از ممنوعیت صادرات با مازاد عرضه مواجه خواهد شد.

گر چه هدف عمده ممنوعیت صادرات محصولات پلیمری کاهش تقاضای موثر بازار از سوی فعالان اقتصادی عنوان می‌شود، اما این موضوع به عقیده کارشناسان بازار در کوتاه‌مدت موثر است، اما در بلندمدت میزان ارز وارد شده به کشور را کاهش داده و در نتیجه تولید آسیب خواهد دید. به گفته این گروه، گران‌شدن مواد اولیه خارجی و قاچاق محصولات پلیمری به کشورهای دیگر پیامد ممنوعیت صادرات محصولات پلیمری در بلندمدت خواهد بود. بیشتر کارشناسان بازار پتروشیمی معتقدند؛ کنترل دستوری قیمت‌ها همیشه مشکلات عدیده‌ای در بازار عرضه و تقاضا پیش می‌آورد که تعادل را از بین برده و در نتیجه رکود را بر بازار حاکم می‌کند.