قیمت بیلت در هفته گذشته در کشور نزولی بود. روز یکشنبه بیلت سایز ۱۵۰ میلیمتر ۱۶۸۰ تا ۱۷۰۰ تومان در هر کیلو در انزلی پیشنهاد می‌شد، ولی خریدارها بسیار با احتیاط عمل می‌کردند. این روند برای روزهای بعد هم ادامه یافت تا سه‌شنبه که با بالا رفتن قیمت ارز بیلت هم تقویت شد ولی این حرکت روز بعد متوقف شد و برگشت. بازار بیلت تحت تاثیر چند عامل است:

۱) واردات انبوه مهر و آبان: در خلال مهر ماه ۴۶۹ هزار و ۳۷۸ تن بیلت به کشور وارد شده در حالی که در ۱۵ روز نخست آبان ماه ۲۷۵ هزار و ۶۶۸ تن بود. این در حالی است که تولید داخل هم با افزایش روبه‌رو بوده است.

۲) تقاضای بسیار پایین مقاطع، بخصوص سکوت شدید بازار میلگرد.

۳) تلاش وزارت صنعت، معدن و تجارت برای کنترل بازار فولاد و پایین آوردن قیمت‌ها.

مقاطع در بازار ایران

روز یکشنبه بازار با افت ۵۰ تومانی قیمت روبه‌رو شد و این روند تا روز سه‌شنبه ادامه یافت، در حالی که معاملات بسیار محدود شده بود و خریدارها بسیار با احتیاط رفتار می‌کردند. از روز چهارشنبه به بعد دوباره بازار با سکوت همراه شد و روحیه ترس بر بازار حاکم شد تا آنجا که قیمت میلگرد در تهران با قیمت تحویل درب کارخانه یکسان شد و بعضا ارزان تر هم پیشنهاد می‌شد.

هفته گذشته دو اتفاق مهم تولیدکننده‌ها را تحت تاثیر قرار داد:

اول توقف صادرات که تولیدکننده‌ها را دچار شوک کرد، چرا که آنها تعهداتی داشته‌اند که پول آن را از خریدارها دریافت کرده بودند. گفته می‌شود روز دوشنبه این محدودیت‌ها برداشته شد. روز چهارشنبه سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان اعلام کرد مبنای نرخ ارز مبادله ای پایه قیمت کالا‌ها در بورس کالا است، در غیر این صورت مصداق گران فروشی خواهد بود. این سیاست‌ها باعث شده تا اکثر دست اندرکاران به این نتیجه برسند که دولت تنها به دنبال کاهش قیمت فولاد است ولی برای این هدف فاقد سیاست روشن و واضحی است.

از طرف دیگر بخشنامه سازمان حمایت گنگ است، چون برای تعیین قیمت بر مبنای نرخ ارز مبادله‌ای باید قیمت سی‌اف‌آر در بنادر ایران را مبنای محاسبه قرار داد. حال سوال این است که مرجع تعیین قیمت میلگرد یا تیرآهن سی‌اف‌آر بنادر ایران کیست؟ اگر وزارت صنعت، معدن و تجارت است که طبعا باید قیمت‌ها را در یک تاریخ معین مثلا شنبه صبح اعلام کند. اگر گمرک مسوول است که گمرک ایران متکی به بولتن‌های خارجی است که آنها هم قیمت سی‌اف‌آر بنادر ایران را نمی‌نویسند یا اگر اعلام می‌کنند در قبال آن تعهدی ندارند.

از طرف دیگر این برنامه دو سوال را پیش آورده؛ اول آن که آیا سیاست قیمت‌گذاری فوق بازار ایران را تابع بازار دنیا قرار نمی‌دهد؟ دوم آنکه شرایط بازار جهانی با اوضاع خاص اقتصادی ایران کاملا متفاوت است. با توجه به این تفاوت آیا این سیاست می‌تواند ادامه داشته باشد؟

از سوی دیگر، معمولا در ماه‌های آخر هر سال میلادی قیمت‌ها در خارج رو به بالا می‌رود. اگر در دسامبر یعنی ۱۵ روز آینده قیمت‌ها بالا رفت آنچنان که در مورد بیلت سی‌آی‌اس شاهد آن هستیم، آیا تولیدکننده ایرانی هم می‌تواند قیمت خود را در بورس بالا ببرد یا تغییر قیمت محدود به همان دامنه حداکثر سه درصد است؟

اکثر دست‌اندرکاران هدف دولت در کنترل نوسان قیمت فولاد را تایید می‌کنند ولی سیاست‌های دولت برای آنها قابل درک نیست. اگر دست‌اندرکاران برنامه خود را روشن‌تر اعلام می‌کردند به نتیجه‌گیری سریع‌تر و بهتری می‌رسیدند چون در این حالت بازار هم خود را با آن‌ها هماهنگ می‌کرد. در شرایط فعلی اکثر سرمایه‌ها در بازار فولاد یا معطل مانده یا به سمت بخش‌های دیگر سرازیر شده است که طبعا تاثیر آن در ماه‌های آینده مشخص خواهد شد.

ورق در بازار نوسانی بود

ورق گرم ضخامت ۲ میلیمتر رول در انزلی روز یکشنبه ۱۸۸۰ تومان با ۵ درصد مالیات ارزش افزوده معامله شد ولی از سه شنبه به بعد قیمت بالا رفت و تا آخر هفته به ۱۹۸۰ تومان هر کیلو رسید. دیگر انواع ورق گرم همین منحنی را طی کرد در حالی که تقاضا بسیار ضعیف بود.

ورق سرد و ورق گالوانیزه رفتاری مشابه ورق گرم داشتند، ولی بازار ورق به شدت تحت تاثیر تقاضا است از آنجا که تقاضای ورق هم محدود است قیمت‌ها میل به کاهش دارد. اکثر دست اندرکاران پیش‌بینی می‌کنند قیمت ورق باز هم کاهش یابد چون واردات با ارز ۲۵۰۰ تومانی کاملا جریان دارد در حالی که تقاضا نیست. از آنجایی که بازار ورق در خارج از ایران راکد است روند نزولی قیمت ادامه خواهد یافت. ورق سرد تحویل بنادر شمالی ایران ۶۵۰ دلار و ورق گرم ۵۸۰ تا ۶۰۰ دلار پیشنهاد می‌شود با این حساب قیمت تمام شده ورق سرد حداکثر ۱۹۰۰ تومان و ورق گرم ۱۶۰۰ تومان پس از پرداخت حقوق گمرکی، مالیات ارزش افزوده و غیره خواهد بود. بنابراین قیمت این کالا‌ها در صورت دریافت ارز مبادله‌ای باز هم کاهش خواهد یافت.

سیاست دولت در کنترل قیمت در بورس محققا روی بازار ورق تاثیر خواهد گذاشت بر این مبنا ورق عرضه شده در بورس که بیشتر محصول کارخانه مبارکه است باید با کاهش قیمت روبه‌رو شود. اگر این اتفاق بیفتد محققا بازار دچار شوک خواهد شد و خریداران دست از بازار خواهند کشید.