گروه بورس کالا- کتایون دارابی: با شروع هفته جدید بازار محصولات پتروشیمی تحت تاثیر شایعه افزایش قیمت پایه برای عرضه‌های هفته جاری روندی مثبت داشت، به طوری که اکثر محصولات پلیمری ۴۰ تا ۵۰ تومان گران تر از آخرین روز هفته گذشته توسط تاجران پیشنهاد شدند. به گفته معامله گران افزایش قیمت برخی از محصولات پلیمری در بازارهای جهانی یکی از دلایل، احتمال افزایش قیمت‌های پایه در هفته جاری عنوان شده است.البته قیمت‌های اعلامی از سوی برخی از تاجران در این روز لحظه‌ای بود و از این رو قیمت دقیق و مشخصی در بازار وجود نداشت. این در حالی است که با توجه به رشد قیمت‌ها، تحرک در بازار داخل نسبت به آخرین روز مبادلاتی هفته گذشته اندکی افزایش را نشان می‌دهد. در همین حال روز گذشته بازار پی‌وی‌سی هم متاثر از خبرهای انتشار یافته در خصوص توقف تولید S۷۰ در پتروشیمی بندرامام با رشد قیمت این کالا به میزان ۱۰۰ تومان در هر کیلو نسبت به هفته گذشته روبه‌رو شد.

البته برخی از معامله گران می‌گویند: در حال حاضر قیمت پی‌وی‌سی و برخی از محصولات دیگر در رینگ پتروشیمی پایین تر از ارز مبادله‌ای تعیین شده است و از این رو احتمال رشد قیمت‌ها باز هم وجود دارد. به گفته آگاهان بازار در حال حاضر قیمت پی‌وی‌سی در منطقه خلیج فارس ۱۶۰۰ دلار در هر تن است که اگر با ارز مبادله‌ای و ارزش افزوده نرخ این کالا را محاسبه کنیم به رقم ۲ هزار و ۶۶۰ تومان در هر کیلو خواهیم رسید که هم اکنون نرخ عرضه پی‌وی‌سی در رینگ پتروشیمی ۲ هزار و ۵۶۰ تومان در هر کیلو است، البته این موضوع در خصوص برخی دیگر از محصولات پلیمری هم صدق می‌کند؛ چرا که هنوز تغییرات قیمت کالاها مانند خوراک مجتمع‌ها پتروشیمی قطعی نشده است و هنوز مجتمع‌های پتروشیمی با تردید دست به گریبان هستند.

با این حال بیشتر کارشناسان بازار پتروشیمی معتقدند که قیمت‌ها باید واقعی و شفاف شده و محدودیت‌های قیمتی در بورس کالا نمی‌تواند از رشد قیمت‌ها جلوگیری کند. از سوی دیگر این گروه به ممنوعیت صادرات هم اشاره کرده و می‌گویند: بهتر است کمیته‌ای تخصصی زیر نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت تشکیل شده و صادرات محصولات پلیمری و شیمیایی را سرو سامان بدهد. گر چه در هفته‌های اخیر ممنوعیت صادرات محصولات میانی و نهایی پتروشیمی برداشته شده و صادرکنندگان قادر هستند کالاهای خود را به کشورهای حاشیه حوزه خلیج فارس صادرکنند، اما هنوز ممنوعیت صادرات محصول اولیه و خام به گمان بسیاری از فعالان بازار، بازار قاچاق این کالاها را داغ کرده است و باید فکری برای آن اندیشیده شود. این در حالی است که برخی از مجتمع‌های پتروشیمی به دلیل عدم صادرات محصولاتشان به کشورهای دیگر با مشکلات عدیده‌ای نظیر توقف خط‌هایشان روبه‌رو شده‌اند و باید چاره‌ای برای آنها اندیشیده شود.