تغییر جهت آهنی‌ها

گروه بورس کالا- منیژه حیاتی: پس از دو روز متوالی روند نزولی، روز گذشته بازارمقاطع دوباره با رشد قیمت مواجه شد.

بر این اساس نرخ یک هزار و ۹۵۰ تومانی میلگرد که روز پنج‌شنبه ثبت شده بود در برخی ساعات روز به ۲ هزار و ۴۰ تومان هم رسید. شمش در بنادر شمالی در محدوده ۱۸۸۰ تا ۱۸۹۰ تومان بود؛ در حالی که هنوز هم به گفته معامله‌گران حجم محموله‌های پیشنهادی بسیار کم است و تعداد فروشنده‌ها نیز به چند نفر محدود شده است. این شرایط باعث شد تا دوباره این تحلیل در بازار ایجاد شود که قیمت‌ها از ۱۹۵۰ تومان کاهش پیدا نخواهد کرد. در این میان پیش‌بینی بیشتر معامله‌گران این بود که تا پایان هفته قیمت‌ها در همین محدوده قرار خواهد گرفت و در نهایت تا ۲ هزار و ۵۰ تومان رشد خواهد کرد. به نظر معامله گران بعید است که با تقاضای فعلی در بازار آهن قیمت‌ها بیش از این رشد داشته باشد و اصولا توان خرید نیز کاهش پیدا کرده است.

به گفته یکی از تجار، اگر چه در هفته‌های اخیر برخی از افرادی که در ساخت‌وساز فعالیت می‌کنند، سعی کردند تا کل حجم مورد نیاز سال بعد را تامین کنند؛ اما اگر قیمت‌ها بیش از این رشد کند تقاضا افت می‌کند و بسیاری از خریداران پروژه‌ای ترجیح می‌دهند که فعلا وارد بازار نشده و تا زمان آرامش بازار و افت قیمت‌ها صبر کنند؛ حتی به قیمت اینکه آغاز ساخت‌وساز خود را به اواسط سال آینده موکول کنند.

به گفته وی، آهن آلات نه جزو کالاهای سرمایه‌ای محسوب می‌شوند و نه اینکه می‌توان به عنوان کالای ضروری خانوارها در نظر گرفت، در نتیجه اگر سطح قیمت‌ها بیش از این رشد کند بعید است که تقاضا نیز رشد کند. در همین حال طی روزهای اخیر این تحلیل در بازار مطرح شده که با بالا رفتن میزان نقدینگی در پایان سال، معاملات بازار فولاد نیز رونق پیدا کند؛ اما واقعیت امر این است در صورتی که نقدینگی هم افزایش پیدا کند، ترجیح خریداران بر این است که ابتدا وجوه خود را تبدیل به کالاهای سرمایه‌ای کرده و در نهایت پس از افت قیمت‌ها در بازار آهن اقدام به تامین مصالح کنند و به طور کلی این اقدام نیزتاثیر زیادی بر بالا رفتن توان خریداران بازار آهن ندارد.

سردرگمی‌های ناشی از این موضوع که آیا حجم معاملات در ماه‌های پایانی سال بیشتر می‌شود یا خیر یکی از عواملی است که بسیاری از خریدهای بازار آهن را به دست به دست شدن کالا و نه فروش کالا به مصرف‌کننده‌ها محدود کرده است. در نتیجه کشف قیمت به راحتی قبل صورت نگرفته و عمق معاملات بسیار کم شده است؛ ضمن اینکه همه نگاه‌ها به سمت تصمیمات دولت در خصوص دور دوم هدفمندی یارانه‌ها و نوسان قیمت ارز است.