گروه بورس کالا- با حضور رییس و اعضای هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار و همچنین مدیرعامل، اعضای هیات مدیره و کارگزاران بورس کالای ایران، سامانه جدید نرم‌افزاری معاملات قراردادهای آتی که دارای قابلیت انجام این معاملات در دفاتر شرکت‌های کارگزاری است، در این بورس مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

به گزارش روابط‌عمومی‌ شرکت بورس کالای ایران، در این مراسم همچنین ضمن بررسی روند معاملات قراردادهای آتی و حمایت از این معاملات، در مورد راهکارهای رونق آن نیز تبادل نظر شد.

سید علی‌اکبر ‌هاشمیان، مدیرعامل بورس کالا در ابتدای این نشست با اشاره به اقدامات صورت گرفته در مورد راه‌اندازی معاملات قراردادهای آتی گفت: معاملات قراردادهای آتی سکه طلا با استقبال بسیار زیاد فعالان بازار مواجه شده، به طوری که ۹۰‌درصد از حجم کل معاملات آتی را به خود اختصاص داده است.

وی با اشاره به رویکرد بورس کالا در راستای تقویت معاملات ابزارهای مشتقه اظهار داشت: بورس کالا راه‌اندازی معاملات آپشن را نیز در دستور کار خود دارد و باید به این سمت حرکت کند که معاملات ابزارهای مشتقه ۹۰‌درصد از کل حجم معاملات بورس کالا را تشکیل دهد. مدیرعامل بورس کالای ایران سپس در مورد پذیرش و راه‌اندازی قراردادهای آتی نفت کوره، پلی اتیلن و ذرت توضیحاتی را ارائه کرد.

بر اساس این گزارش، در ادامه این نشست دکتر صالح‌آبادی رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به ضرورت راه‌اندازی معاملات ابزارهای مشتقه گفت: راه‌اندازی این معاملات یکی از اقدامات خوبی بود که در بازار سرمایه ایران با تلاش و همت بورس کالا صورت گرفت.

وی گفت: یکی از الزامات انجام قرارداد‌های فیوچرز و آپشن داشتن بستر لازم برای اتصال به سامانه معاملاتی از هر نقطه خارج از بورس است که اقدامات انجام شده توسط بورس کالا در این زمینه تاکنون خوب بوده است.

وی با اشاره به این مطلب که اکثر کارگزاران فعال در معاملات قراردادهای آتی، کارگزارانی هستند که در بورس اوراق بهادار هم فعالند، افزود: از آنجایی که آنها با سامانه معاملاتی شرکت بورس اوراق بهادار نیز آشنا هستند، می‌توان نرم‌افزار مشترکی ارائه کرد که کارگزاران در بورس اوراق و بورس کالا مشترکا از آن استفاده کنند.

وی همچنین در مورد لزوم آموزش کارشناسان کارگزاری‌ها پیش از راه‌اندازی قرارداد‌های جدید نفت کوره و ذرت و پلی اتیلن گفت: شناخت بازار و عوامل مؤثر بر میزان خرید و فروش در بازار این کالا‌ها باید به کارگزاران آموزش داده شود و سازمان آماده ارائه کمک‌های قانونی و مقرراتی و آموزشی به کارگزاران در پیشبرد اهداف بازار سرمایه است.