افزایش قیمت محصولات شیمیایی
گروه بورس کالا- با وجود روند افزایشی قیمت محصولات شیمیایی در بازارهای جهانی، این روند در ایران متفاوت بوده و قیمت‌ها از نوسان برخوردار بوده‌اند.در گزارش زیر وضعیت بورس کالای ایران و تحولات بازار جهانی محصولات شیمیایی در هفته گذشته بررسی می‌شود.

بورس کالای ایران‌:
در هفته مورد بررسی، مقدار 123،682 تن انواع فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی به ارزش 53/546‌میلیارد‌ریال در بورس کالای ایران مورد معامله قرار گرفت که در مقایسه با هفته قبل از لحاظ حجم و ارزش 5‌درصد افت داشته است. محصولات معامله شده شامل اکستراکت، پلیمر، روغن، مواد شیمیایی، قیر، گوگرد وگازها و خوراک‌ها بوده است که بیشترین حجم و ارزش محصولات معامله شده در این بخش مربوط به قیر است.همان‌طور که آمار نشان می دهد، سهم ارزش معاملات قیر از 50‌درصد از کل ارزش معاملات در هفته قبل به 46‌درصد در هفته مورد بررسی کاهش یافت و سهم ارزش معاملات پلیمر در بورس کالا از 41‌درصد در هفته قبل به 39‌درصد در هفته مورد بررسی افزایش یافت. در هفته مورد بررسی بقیه اقلام معامله شده از قبیل اکستراکت، روغن‌ها و مواد شیمیایی با افزایش سهم در ارزش معاملات مواجه شدند.از لحاظ مقداری نیز در هفته مورد بررسی، میزان عرضه، 3‌درصد افزایش یافت؛ ولی حجم معاملات 5‌درصد کاهش داشته است. در رابطه با تغییرات قیمت باید اشاره کرد که قیمت انواع محصولات نفتی و پتروشیمی معامله شده در هفته مورد بررسی در مقایسه با آخرین قیمت معاملات قبلی، از روند متفاوتی برخوردار بوده‌اند. در گروه پلیمرها روند تغییرات قیمت‌ها متفاوت بوده است. به‌عنوان مثال، متوسط قیمت پلی‌اتیلن سنگین تزریقی EX3 شرکت پتروشیمی امیرکبیر از 13776‌ریال/کیلوگرم به 14132‌ریال/کیلوگرم در هفته مورد بررسی افزایش یافت‌. همچنین قیمت ABS تزریقی پتروشیمی تبریز در دوره مشابه از 13267‌ریال/کیلوگرم به 14225‌ریال/کیلوگرم افزایش یافت؛ ولی قیمت استایرن منومر پتروشیمی تبریز از 13736‌ریال/کیلوگرم به 12905‌ریال کیلوگرم کاهش یافت. در گروه روغن، قیمت اقلام معامله‌شده دارای روند تقریبا ثابتی بوده است.در گروه مواد شیمیایی، قیمت برخی از محصولات معامله شده کاهشی، برخی افزایشی و تعدادی نیز ثابت بوده است. به عنوان مثال قیمت اوره صنعتی پتروشیمی شیراز از 2615‌ریال/کیلوگرم در هفته گذشته به 2577ریال/کیلوگرم در هفته مورد بررسی کاهش یافت. لکن قیمت متانول از 5212‌ریال/کیلوگرم در هفته گذشته به 538‌ریال/کیلوگرم در هفته مورد بررسی افزایش یافت. در همین مدت قیمت اسید سولفوریک پتروشیمی رازی بدون تغییر باقی ماند.متوسط قیمت قیر 6070 نفت جی همانند چند هفته قبل،2850‌ریال/کیلوگرم بوده است و میانگین قیمت قیر محصول نفت پاسارگاد تهران از 2858‌ریال/کیلوگرم به 2865‌ریال/کیلوگرم افزایش یافته است. تغییرات قیمت نقدی قیر 6070 شرکت نفت پاسارگاد تهران از ابتدای سال‌جاری در بورس کالای ایران در نمودار زیر نمایش داده شده است.
تحولات بازار جهانی‌:
• توقف تولیدکارخانه پلی استایرن در اروپا
شرکت پتروشیمی Dow Chemical اعلام کرد که با توجه به کاهش حاشیه سود شرکت و افت تقاضا برای پلی استایرن در اروپا، این شرکت، فعالیت تولیدکارخانه پلی استایرن بیل‌بااو Bilbao اسپانیا را در سه ماهه سوم سال ۲۰۰۹ تعطیل خواهد کرد. مدیر بازرگانی این شرکت افزود که به منظور پاسخگویی به نیاز مشتریان خود، تولید در سایر کارخانه‌های این شرکت ادامه خواهد یافت.
• افزایش قیمت محصولات شرکت Borealis
شرکت Borealis‌، یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های عرضه کننده پلاستیک، قیمت کلیه محصولات تولیدی خود را اعم از پلی‌اتیلن و پلی پروپیلن از ابتدای ماه ژوئن معادل ۶۰‌یورو/تن افزایش خواهد داد. علت این افزایش قیمت، حفظ حاشیه سود شرکت و تداوم برنامه‌های شرکت در بخش تولید ذکر شده است.
• شروع به تولید کارخانه جدید شرکت KPPC کویت
شرکت KPPC کویت اعلام نمود که کارخانه جدید این شرکت با ظرفیت تولید حدود ۸۸۰‌هزار تن پاراکسی لن و ۳۷۰‌هزار تن بنزن در سه ماهه سوم سال ۲۰۰۹، فعالیت تولید خود را آغاز خواهدکرد. این کارخانه‌های پیشرفته آروماتیک در منطقه صنعتی شعیبای کویت احداث شده است.
• افزایش قیمت بوتانول
شرکت BASF اعلام کرد که قیمت بوتانول تولیدی و مشتقات آن را در اروپا، معادل ۳۰‌یورو/تن افزایش خواهد داد. دلیل افزایش قیمت این محصولات، رشد قیمت مواد اولیه ذکر شده است که از ابتدای سال ۲۰۰۹ تا حالا ادامه دارد.
• آخرین تغییرات قیمت محصولات پتروشیمی در بازار چین
گزارش‌های منتشره نشان می دهد که در اواخر هفته مورد بررسی (۲۷/۵/۲۰۰۹) قیمت محصولات پتروشیمی در بازار داخلی چین به شرح ذیل بوده است:
- پلی اتیلن دانسیتی بالا، گرید 6098، 12000 یوآن/تن (قیمت در 21/5/2009، 11900 یوآن/تن).
- پلی اتیلن دانسیتی پایین، گرید ۷۰۴۲، ۹۵۵۰ یوآن/تن(قیمت در ۲۱/۵/۲۰۰۹، ۹۵۰۰ یوآن/تن).
- پلی پروپیلن، گرید اس پی 179، 10500 یوآن/تن (قیمت در 21/5/2009‌، 11200یوآن/تن).
- پی وی سی، گرید اس ۱۰۰۰، ۶۴۰۰ یوآن/تن (قیمت در ۲۱/۵/۲۰۰۹‌، ۶۳۵۰ یوآن/تن).
در بازار داخلی چین، قیمت محصولات پتروشیمی در هفته مورد بررسی در مقایسه با هفته قبل، در اغلب موارد افزایشی بوده است.
منبع: شرکت کارگزاری سی ولکس کالا


حجم مبادلات فرآورده‌های نفتی و محصولات شیمیایی در بورس کالا