نرخ‌های ایرانی بالاتر از جهانی

عکس: نگار متین‌نیا

گروه بورس کالا - هادی خسروی‌فر: طی معاملات هفته گذشته رینگ پتروشیمی نرخ محصولات پلیمری در زمان رقابت بالاتر از نرخ‌های جهانی کشف قیمت شد.

عطش و تقاضای بالای بازار در مبادلات هفته گذشته باعث شد که نرخ محصولات پلیمری در بورس کالای ایران برخلاف سقوط قیمت در برخی بازارهای جهانی از جمله چین روند افزایشی به خود بگیرد. برخی فعالان بازار معتقدند که افت قیمت محصولات پلیمری در بازارهای دیگر تاثیری در روند افزایش قیمت در رینگ پتروشیمی نداشته و تقاضای بالای بازار در ایران دلیل اصلی رشد قیمت‌ها در هفته گذشته بوده است.

تعدادی دیگر از فعالان بازار اعتقاد دارند که قیمت‌ها در منطقه افزایش داشته و بازار ایران با پیروی از بازار منطقه با رشد قیمت مواجه شده است.

کارشناسان بازار، آزادسازی صادرات محصولات معامله شده در رینگ پتروشیمی را یکی دیگر از دلایل افزایش تقاضا در بازار می‌دانند و اعتقاد دارند بازیگران جدیدی و از جنس صادرکنندگان پا به عرصه رقابت خرید محصولات پتروشیمی گذاشته‌اند.

جا افتادن روغن در رینگ!

طی معاملات سال جاری برخلاف سال گذشته دو قلویی گروه روغنی که بدون خریدار از روی رینگ خارج می‌شد با فروش هر چند حجم پایین، کشف قیمت می‌شود.

اسلاک واکس و دو نرخ!

در مبادلات هفته گذشته اسلاک واکس تولیدی نفت سپاهان در عرضه اول هفته با قیمت ۵۱۰تومان به فروش رفت و همین محصول در روز پایانی هفته با کاهش ده تومانی به فروش رسید. کاهش نرخ اسلاک واکس تولیدی نفت سپاهان طی یک هفته حاکی از آن است که عرضه‌کننده با شرایط بازار محصولات خود را به فروش می‌رساند و برای فروش محصول بر روی قیمت خاصی پافشاری نمی‌کند.

معاملات دیگر محصول گروه روغنی در هفته گذشته رونق بیشتری از اسلاک واکس داشت. ۲۰۰۰تن از روغن پایه تولیدی نفت سپاهان با نرخ ۵۷۰تومان در رینگ معامله شد. همچنین روغن پایه تولیدی نفت ایرانول با نرخ ۵۹۰تومان به فروش رسید.

سه‌شنبه شیمیایی شده رینگ!

دو هفته ابتدای سال جاری حاکی از آن است که روز سه‌شنبه رینگ پتروشیمی روز عرضه محصولات شیمیایی در سال جاری است. در مبادلات این روز اوره صنعتی تولیدی پتروشیمی خراسان و شیراز با نرخ ۲هزار و ۶۷۰ریال فروخته شد.

از دیگر محصولات عرضه شده در این روز می‌توان به بنزن و پارازایلن اشاره کرد. بنزن تولیدی پتروشیمی بندر امام با نرخ ۵۶۵تومان و پارازایلن این شرکت با قیمت ۹۱۷ تومان فروخته شد.

«سود» بندر امام ۲۰۰تومان افزایش یافت!

شاخص‌ترین معامله روز سه‌شنبه و از گروه شیمیایی به معامله سود کاستیک تولیدی پتروشیمی بندر امام ارتباط دارد. این محصول با ۴۰هزار تن عرضه روی تابلو آمد و تقاضای ۱۴هزار و ۷۳۰تنی این محصول باعث شد که قیمت این محصول از یک‌هزار و ۹۸۱ریال تا مرز ۳هزار و ۹۶۲ریالی بالا رود.

ناظر تالار سد راه عرضه‌های قطره‌ای!

آخرین روز هفته رینگ پتروشیمی که بوی پلیمری به خود گرفته است، در هفته گذشته شاهد تقاضای بالای بازار برای خرید محصولات پلیمری بود. تا جایی که برای برخی از محصولات تقاضای ده برابری روی تابلو می‌آمد.

روز چهارشنبه ناظر تالار برای چند بار از عرضه محصول با تقاضای بالا به دلیل حجم پایین عرضه جلوگیری کرد و همین امر باعث شد که نماینده بازرگانی پتروشیمی مجبور به افزایش عرضه شود.

در عرضه ۰۰۳۵ تولیدی بندر امام، ابتدا عرضه هزار تنی بر روی تابلو درج شد که تقاضای ۱۱هزار تنی برای این محصول باعث شد، ناظر تالار از عرضه‌کننده درخواست افزایش حجم عرضه را داشته باشد و با موافقت نماینده بازرگانی پتروشیمی حجم عرضه این محصول تا ۲ هزار تن بالا رفت.

با این حال افزایش عرضه محصول هم نتوانست از شدت افزایش ۳۵۰تومانی این محصول کم کند. این محصول در آخر بین قیمت‌های ۱۳هزار و ۲۳۰ریال و ۱۳هزار و ۹۹۹ریال به فروش رسید. لازم به ذکر است نرخ این محصول قبل از این عرضه در بازار آزاد میانگینی بالغ‌بر ۱۴هزار و ۳۰۰ریال داشت.

محصول ۷۲۴۰ تولیدی پتروشیمی تبریز همانند «۰۰۳۵» رشد ۳۵۰تومانی را تجربه کرد. این محصول با قیمت ۱۱هزار و ۵۲۳ریال روی رینگ آمد و تقاضای ۷برابری بازار باعث شد قیمت این محصول ۱۵هزار ریال شد.

افزایش ۳هزار تنی عرضه

زمان عرضه C ۳۰S پتروشیمی مارون نماینده فروش این شرکت یک هزار تن از این محصول برای عرضه روی رینگ آمد. تقاضای ۲۰هزار تنی برای این محصول باعث شد که ناظر تالار عرضه این محصول را متوقف کند و به نماینده بازرگانی پتروشیمی اعلام کرد، در صورت عدم‌افزایش عرضه اجازه معامله این محصول داده نخواهد شد.

در فاصله کمتر از یک دقیقه نماینده بازرگانی طی تماسی با شرکت حجم این عرضه را تا ۴هزار تن بالا برد و افزایش عرضه باعث شد که این محصول تنی ۷۰تومان رشد قیمت داشته باشد.

تولید ضایعات در ۲۰ ثانیه!

در عرضه محصولات OFF پتروشیمی تندگویان بازرگانی پتروشیمی بار دیگر افزایش عرضه را در دستور کار خود قرار داد. همان طور که مستحضرید محصولات OFF به عنوان ضایعات کارخانجات شناخته می‌شود و نیازی به افزایش تولید ندارد و حجم ثابتی برای محصولات OFF وجود دارد.

حال سوال این جا است که بازرگانی پتروشیمی عرضه قطره‌چکانی محصولات OFF را به چه دلیلی انجام می‌دهد و این روند واقعی بودن حجم و عرضه محصولات در بورس و تناسب آن با موجودی مجتمع‌‌های پتروشیمی را زیر سوال می‌برد.

بازگشت قیمت‌ها

رشد قیمت‌های محصولات پلیمری در حالی در هفته گذشته ادامه داشت که فعالان بازار معتقدند در هفته جاری قیمت‌ها یا ثابت و در شرایط بدتر روند نزولی خواهند داشت.

فعالان بازار پتروشیمی به خصوص گروه پلیمری در دو هفته ابتدای سال و در ماه‌های پایانی سال گذشته محصولات را با قیمت‌های بالا خریداری کرده‌اند و شنیده می‌شود همین امر باعث پایین آمدن نقدینگی در بازار پتروشیمی شده است و پیش‌بینی می‌شود در هفته جاری فعالان بازار برای تامین نقدینگی همگی فروشنده شوند و از همین رو، قیمت‌ها در هفته جاری روند کاهشی را خواهد داشت.

نکته دیگر در هفته گذشته رشد قیمت محصولات پلیمری در حالی با افزایش ۲۵ تا ۳۰درصدی روبه‌رو شد که بر اساس گفته‌ بازرگانی پتروشیمی نرخ پایه محصول ۵درصد زیر فوب خلیج‌فارس تعیین می‌شود و افزایش ۲۵ تا ۳۰درصدی نرخ محصولات نشان‌دهنده این است که نر‌خ‌های کشف شده در ایران بالاتر از نرخ‌های جهانی است.