کمال‌الدین غفوری- چین در نظر دارد تا مشوق‌های صادراتی محصولات فولادی خود را از ماه آوریل افزایش دهد. مقامات دولتی چین می‌گویند این اقدام بخشی از بسته مشوق‌های اقتصادی برای مقابله با بحران و رسیدن به یک رشد اقتصادی سریع است. در ماه‌های اخیر صحبت از این بود که برای نجات صنعت چین باید صادرات را تشویق کرد که اقدامات دولت نیز کاملا موید این طرح بود.

دست‌اندرکاران بازار انتظار دارند که پکن مشوق‌های صادراتی برای محصولات نورد سرد و ورق گالوانیزه را از ۵‌درصد کنونی به ۱۳‌درصد افزایش دهد. علاوه‌بر این پیش‌بینی می‌شود که تخفیف مالیات بر صادرات لوله مانسمان و لوله‌های درز دار از ۱۳‌درصد به ۱۷‌درصد افزایش پیدا کند.

این تخفیفات در تمام صادرات از ۱۷‌درصد VAT (ارزش پس از کسر مالیات) کم می‌شود، بنابراین با ۱۳‌درصد تخفیف صادرکنندگان باید ۴‌درصد مالیات بدهند.

این تغییرات بخشی از مجموعه اقدامات طراحی شده توسط پکن است که از صنایع مادر چین حمایت کرده و موجب رشد اقتصادی کشور خواهد شد. پیش‌بینی می‌شود که مالیات بر صادرات کلاف نورد گرم و ورق سنگین (plate) نیز کاهش پیدا کند، که در حال حاضر مشمول مالیات بر صادارت بیشتر یا کاهش (تخفیف) نیست.در حال حاضر صحبت از ۸ تا ۱۳‌درصد می‌شود که احتمالا جزئیات آن به زودی مشخص شود.

دیگر کشورهای جهان احتمالا به دقت اقدامات پکن را در این راستا دنبال می‌کنند و سوالی که مطرح می‌باشد این است که آیا صادرات چین افزایش پیدا خواهد کرد؟

تاجری در پکن می‌گوید انتظار نمی‌رود که تشویق‌های صادراتی موجب افزایش صادرات شود، چون در حال حاضر قیمت کلاف نورد گرم هر تن ۵۰۰‌دلار است که اگر ۱۳‌درصد تخفیف شامل آن شود به ۴۴۴‌دلار در هر تن فوب تنزل پیدا خواهد کرد و هنوز قیمت از ورق گرم CIS بالاتر خواهد بود. اما قیمت‌ها نمی‌توانند در این سطح باقی بمانند.

کارخانه‌ها و تجار می‌گویند که احتمالا به دلیل عدم بهبود اوضاع در بازار کارخانه‌های داخلی چین از میزان تولیدات خود بکاهند.برخی از کارخانه‌های بزرگ چین مانند فولاد هبی، آنشان استیل، مانشان استیل و جینان استیل از تولیدات خود بکاهند.

هنوز بسته نجات اقتصادی پکن تاثیرات خود را روی تقاضای فولاد در بخش‌های زیربنایی نگذاشته است و برای دریافت نتایج مثبت آن به زمان نیاز می‌باشد. برخی از کارشناسان معتقدند که تقاضای داخلی چین نیز بهبود یابد، ولی رکود در خارج مشکل‌ساز خواهد بود.

بخشی از صنایع به زودی به حرکت در خواهند آمد، اما بخش فولاد در کوتاه‌مدت چندان تحت‌تاثیر قرار نخواهد گرفت.