ایسنا - تاسیس بورس نفت و تعیین قیمتی عادلانه برای نفت خام، کمک بزرگی به شفافیت قیمت به طور غیرمستقیم حتی برای کالاهای دیگر از قبیل سنگ‌آهن، زغال‌سنگ، فولاد، نرخ حمل‌ونقل، نرخ کرایه کشتی‌ها و غیره خواهد بود و آنان را نیز از سرگردانی نجات خواهد داد. احمد رضایی، مدیر قراردادهای آتی شرکت بورس کالای ایران، اظهار کرد: تولیدکنندگان، مصرف‌کنندگان و سرمایه‌گذاران در معاملات نفت خام از وضعیت حاکم و رویه‌های یک‌جانبه‌گرایانه قدرت‌های مرموز پشت پرده نفت در دنیا خسته شده‌اند و به دنبال راه‌حلی هستند، اما با هیچ منطقی نمی‌توان توجیه کرد که نفت بشکه‌ای ۱۴۷‌دلار ناگهان بدون هیچ گونه علائم مستدل، طی یک تا دو سال سقوط آزاد کرده و به کمتر از ۵۰‌دلار کاهش یابد. وی افزود: فراموش نکنیم که طبق قانون عرضه و تقاضا، مصرف نفت در جهان در سال ۲۰۰۷ بیش از یک درصد نسبت به سال قبل افزایش یافت و پیش‌بینی‌ها نیز اعلام می‌کنند که قرار است در سال ۲۰۰۹ مصرف نفت به میزان یک درصد کاهش یابد و از طرفی مصرف نفت و محصولات نفتی در کشورهای خاورمیانه طی سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۷ حداقل شش درصد افزایش یافته است، لذا سقوط قیمتی تناسب منطقی ندارد.

مدیر قراردادهای آتی بورس کالا گفت: شکی باقی نمی‌ماند که نفوذ قدرتمند صهیونیسم در بورس‌های نفت آمریکا و انگلیس از یک‌طرف و فشار آمریکا به منظور سیطره و تسلط ‌دلار و حفظ قدرت آن، همواره از اهرم نفت و بازی با قیمت آن با تمام توان برنامه‌ریزی کرده و دموکراسی اقتصادی و قانون عرضه و تقاضا را نیز به منظور ادامه استیلای خود بر منابع سرشار نفت از طریق بورس‌های نایمکس و لندن به دلخواه خود تفسیر کرده و با قیمت‌های صوری خود، خاکستر ذلت‌بار آن را به چشم کشورهای نفت‌خیز خواهند نشاند که این همه به خاطر نداشتن یک استراتژی فعال بوده که طی ۳۵ سال گذشته قیمت نفت جهان همواره به دست آمریکا، انگلیس و در دل آنها صهیونیسم تعیین شده است.

رضایی معتقد است: امروز بیش از هر زمان دیگری اکثر تولیدکنندگان، مصرف‌کنندگان و سرمایه‌گذاران مستقل در دنیا به دنبال مرجعی شفاف و عادل که ایجاد بورس نفت مستقلی باشد را خواستارند و ایران نباید از این فرصت نادر و استثنایی غفلت کند. زیرا تاسیس بورس نفت و تعیین قیمتی عادلانه برای نفت خام، کمک بزرگی به شفافیت قیمت به طور غیرمستقیم حتی برای کالاهای دیگر از قبیل سنگ‌آهن، زغال‌سنگ، فولاد، نرخ حمل‌ونقل، نرخ کرایه کشتی‌ها و غیره خواهد بود و آنان را نیز از سرگردانی نجات خواهد داد. از این منظر نباید از تاسیس بورس نفت خام ایران و انجام معاملات نقدی و مشتقه در آن هراس به دل راه دهیم.

وی ادامه داد: مگر هم‌اکنون که دو بورس نایمکس و لندن که معاملات نفت در آنها انجام می‌شود و به طور مطلق، افسار اسب قیمت را به دست گرفته و رام خود کرده‌اند، از چه مزیتی برخوردارند؟ مگر نه این است که هم‌اکنون نحوه قیمت‌گذاری در بورس نفت لندن (Ice) براساس قیمت نفت خام واقعی در ۷ منطقه جهان شامل کانادا، آمریکای لاتین، دریای شمال، نفت آفریقا، استرالیا، خاورمیانه و روسیه تعیین و محاسبه می‌شود؟ ایران نیز می‌تواند برای تعیین قیمت شاخص نفت خود (Iran Grade) با مشخصات و آنالیز مربوطه وارد معاملات نقدی و آتی شده و در محیط عرضه و تقاضا به طور عملی به این مهم دست یافته و قیمت اصلی نفت خام ایران در بورس کشف شده و با تکیه به اخذ اطلاعات از بازارهای دیگر نفت در جهان، با استفاده از پریمیوم مثبت یا منفی (Premium) راه خود را طی کند. وی گفت: شکی نیست که راه ورود سرمایه‌گذاران و معامله‌گران خارجی نیز باید طبق قوانین مصوب و با حمایت قاطع دولت مجاز به معامله در بورس نفت ایران باشند. گر چه مسیر فوق، سخت است ولی قابل‌انجام بوده و مسوولان و تصمیم‌گیران کشور باید با تمام قدرت این کار را انجام دهند. در این فرصت تاریخی به دست آمده، هیچ‌گونه واهمه و درنگ قابل‌گذشت نیست و تابوی شکست نیز در مقوله بورس نفت بی‌معنا است. مدیر قراردادهای آتی شرکت بورس کالای ایران تصریح کرد: بزرگ‌ترین تراژدی برای ایران و خاورمیانه این است که نداشتن یک بورس نفت مستقل،‌ شکست سنگینی است نه داشتن آن. زیرا هم‌اکنون تجاوز از ۶۰‌درصد نفت خام دنیا در منطقه خاورمیانه تولید می‌شود، ولی هیچ‌گونه قدرتی برای تعیین قیمت آن نداریم و قدرت‌های زورگو با کمک از عدم برنامه‌ریزی تولیدکنندگان این طلای سیاه، آن را به قیمت پایین به تاراج می‌برند و عنان اختیار را از کف فروشندگان نفت ربوده و بر سرنوشت همه ما حاکمیت دارند!