ایسنا- قوانین تعزیراتی و کم توجهی سازمان بورس در گذشته باعث کم‌رنگ شدن فعالیت در بورس کالای کشاورزی شده است.

یک نماینده کارگزاری بورس کالا حضور بورس فلزات، پتروشیمی و کشاورزی در یک تالار را به معنای ادغام این بخش‌ها ندانست و اظهار کرد: این ترکیب، تاثیری در میزان عرضه و تقاضای رینگ فلزات نداشته است، اما در این روند، بورس کشاورزی با کم توجهی مواجه شد و البته عملکرد رینگ آن به سازمان بورس در گذشته و قوانین تعزیراتی دولت باز می‌گردد.

او افزود: در رینگ کشاورزی، کالاهای اساسی چون گندم خوراکی وارد بورس نمی‌شود و تولیدکننده مستقیم در آن حضور ندارند، این در حالی‌ است که بورس‌های کشاورزی در دنیا از دیگر بورس‌ها قوی‌تر است و پیشرفت آن نیاز به فرهنگ‌سازی دارد.

در معاملات آتی، صعود قیمت سکه طلا باعث سود طرف خریدار قرارداد و سقوط آن منجر به زیان وی می‌شود. طی چنین قراردادی،۱۰ سکه در بورس به فروش رسیده یا ۱۰ سکه به خریدار تحویل داده می‌شود.

وی درباره درج مطلبی با عنوان «دریافت ۱۰ سکه تمام بهار آزادی تنها با ۲۰۰‌هزار تومان» اظهار کرد: این ۲۰۰‌هزار تومان،۱۰‌درصد از مبلغ کل ۱۰ سکه است که به عنوان پیش پرداخت از سوی متقاضی در حساب سپرده‌ای اندوخته شده و پس از یک ماه، کالای خریداری شده، تحویل داده می‌شود و زیان یا سودی که از نوسان جهانی و بازار داخلی نرخ طلا پیش می‌آید، از آن حساب، کسر یا به آن افزوده می‌شود، اما نباید تصور کرد که تنها با ۲۰۰‌هزار تومان می‌توان صاحب ۱۰ سکه طلا ‌شد!