فارس- شرکت‌های کارگزاری‌ها باید هرچه بیشتر سرعت انتقال اطلاعات بازار به تولید‌کننده و مصرف‌کننده را بالا ببرند. امیر کاوه، معاون سرمایه‌گذاری و نظارت کارگزاری پارس ایده بنیان اظهار داشت: با توجه به اینکه سرعت انتقال تحولات بازار جهانی به بازار داخلی افزایش یافته، کارگزاری‌ها می‌توانند هرچه بیشتر سرعت انتقال اطلاعات بازار به تولید‌کننده و مصرف‌کننده را بالا ببرند تا این احساس نیاز ایجاد و ارتباط همیشگی شود.

وی در پاسخ به اینکه وجود افرادی آشنا به بازار و کالا آیا کمکی به معاملات کارگزاری‌ها در بورس کالا می‌کند یا خیر، گفت: یکی از مسائلی که باید کارگزاران بورس دنبال کنند، ایجاد بازاری مناسب برای ورود مشتریان فعال و جدید به بورس کالا است. اگر کارگزاری‌ها فقط در حد ابزار و نرم‌افزار معاملاتی نقش ایفا کنند کافی نبوده و مسلما آشنایی کارگزاران و عوامل کارگزاری‌ها با کالا یا بازار مثبت ارزیابی می‌شود.

وی ادامه داد: کارگزاری‌ها و عوامل صفی و ستادی باید با قانون و مقررات و ابزارهای مالی آشنایی داشته و علاوه بر آن تمامی تحولات داد و ستدها و افت و خیز قیمت‌ها را پیگیری کنند و با فعالان بازار آشنایی خوبی داشته باشند.

کاوه در خصوص وجه تمایز یا امتیاز بورس کالا نسبت به بازار سنتی خاطر نشان کرد : با توجه به قانون برنامه سوم و چهارم توسعه، شرکت بورس کالا (شامل فلزات، کشاورزی و حتی نفت) با هدف تشکیل بازار منسجم قابل نظارت باید تشکیل می‌شد. این بورس باید به گونه‌ای عمل کند که قابل نظارت و کنترل و ضامن کیفیت و تعهد خرید و فروش و کشف قیمت واقعی باشد و همچنین شاخص‌های بورس کالا باید بتواند برای همه‌ فعالان عرضه تجارت و صنعت، چه در دولت و چه در بخش خصوصی تعیین‌کننده باشد.

وی افزود: به عبارت بهتر بورس کالا باید آینه تمام نمای وضعیت معاملات در کشور باشد و اگر چنین اتفاقی بیفتد، آن وقت بازار سنتی نیز پشت سر بورس به حرکت در می‌آید و نمادهای بورس الگوی نماد بازار می‌شود.

به گفته معاون سرمایه‌گذاری و نظارت کارگزاری پارس ایده، بورس کالا باید روان و فراگیر شود و عرضه‌کنندگان نیاز به استعداد و نقدینگی مشتریان دارند و کارگزاری‌ها باید مشتریان فعال را شناسایی و با افزودن عضو جدید ایجاد کسب و کار را پیشتاز کنند.

کاوه گفت: این وقتی اتفاق می‌افتد که شاهد ارتقای شفافیت معاملات و دسترسی به شرایط و اطلاعات مساوی باشیم. کارگزاری‌ها باید خدمات خود را افزایش دهند و با توجه به اینکه سرعت انتقال تحولات بازار جهانی به بازار داخلی ما افزایش یافته است، کارگزاری‌ها می‌توانند هرچه بیشتر سرعت انتقال اطلاعات بازار به تولید‌کننده و مصرف‌کننده را بالا ببرند تا این احساس نیاز ایجاد و ارتباط همیشگی شود. بازار الکترونیک و نمایش‌گرهای تالار بورس کالا باید در پیش چشم فعالان بازار باشد و با پویایی هرچه بهتر قیمت کشف شده در بورس به قابل اعتماد‌تر شدن بورس کمک خواهد کرد. این همان چیزی است که باید روی آن تکیه شود.

کاوه در ادامه در خصوص اینکه کارگزار موفق در بورس کالا چه کارگزاری است، خاطرنشان کرد: تمام بورس‌های دنیا کارگزار محور اند و اولین اقدام معامله‌گر انتخاب کارگزار است. قطعا کارگزاری موفق است که توانمند باشد و توانمندی زمانی است که بتواند در بورس پویایی ایجاد کند و اعتماد کارخانجات و تولید‌کنندگان و تجار را به خود جلب کند.

وی گفت‌: کارگزار توانمند و موفق می‌تواند توسعه بازار را عهده‌دار شود و حتی با همکاری کارگزاری‌های خارجی پای عرضه‌کنندگان و خریداران بیشتر را به بورس باز کند. کارگزار موفق باید وجوه تمایز خود با دیگر کارگزاری‌ها مشخص کند و این وجوه تمایز را دائما بهبود بخشد. به روز رسانی اطلاعات و داشتن تحلیل، استفاده از فرصت‌ها و چالش‌ها، تعامل با شرکت بورس کالا، توسعه IT، ارتباط مداوم و بهتر با مشتریان بر اساس اصل مشتری مداری، آموزش آنان و حق بصیرت‌دهی در خصوص شاخص‌های قیمتی بازار به فعالان، شناسایی انتظارات مشتری و طراحی کیفیت خدمات مطلوب می‌تواند یک کارگزاری را به سمت افق روشن موفقیت سوق دهد.