سیستم بانکی با فولادسازان بخش خصوصی همکاری نمی‌کند

زهرا مسافر

سیستم بانکی کشور با بخش خصوصی صنعت فولاد همکاری لازم را ندارد از این رو دولت باید نسبت به این بخش توجه ویژه‌ای داشته باشد.

مدیرعامل شرکت ذوب‌آهن ملایر در گفت‌و‌گو با خبرنگار دنیای‌اقتصاد با بیان مطلب فوق گفت: به‌رغم مشارکت سیستم بانکی با شرکت ذوب‌آهن ملایر به منظور ارائه تسهیلات لازم برای تامین ۴۸هزار تن شمش به مدت یک گردش ۴ ماهه کارخانه با اینکه از سال ۸۴ این امر مصوب شده بود، اما پس از گذشت ۳ سال تاکنون تنها ۳هزار تن در اختیار ما گذاشته شده است.

غلام‌عباس جعفری افزود: در زمان درخواست شرکت ذوب‌آهن ملایر در سال ۸۴ هر تن شمش فولاد به نرخ ۳۳۰ دلار بوده که به علت عدم همکاری سیستم بانکی با این شرکت مجبور شدیم پس از گذشت سه سال شمش مورد نیاز را به قیمت ۱۰۷۰ دلار خریداری کنیم که با ارزان شدن آهن این امر منجر به ضرر ۲۰۰میلیون تومانی شرکت شده است.

وی با بیان اینکه در شرایط کنونی تولید‌کننده بخش خصوصی قادر به ادامه تولید نیست، تصریح کرد: در صورت ادامه وضعیت کنونی برای صنعت کشور جای نگرانی وجود دارد اما امیدواریم دولت با توجه ویژه‌ای نسبت به این بخش مشکلات آن‌ها را مرتفع کند البته تلاش خود را نیز به کار گرفته است.

مدیرعامل شرکت فولاد ملایر خاطرنشان کرد: این شرکت برای سرمایه ثابت خود به ناچار باید سالانه ۶میلیارد تومان به بانک پارسیان بهره بپردازد.

به گفته وی، شرکت ذوب‌آهن ملایر برای تامین سرمایه ثابت خود مجبور شد که از بانک خصوصی با بهره ۳۰درصد تسهیلات دریافت کند. این در حالی است که در کشورهای دیگر تولید‌کنندگان با شرایط بسیار مطلوبی می‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند.

جعفری اظهار داشت: در شرایط کنونی بخش‌خصوصی انتظار دارد تا دولت به منظور راهکار مناسب برای واحدهای تولیدی کشور تیم بازرسی ویژه‌ای تشکیل دهد. زیرا در تمام کشورهای دنیا دولت به سرمایه‌گذاران بخش تولید تسهیلات درازمدت با بهره‌ کم ارائه می‌کند. اما این در حالی است که در ایران به‌رغم ایجاد اشتغال بزرگ از سوی برخی از شرکت‌های بخش خصوصی هیچ گونه تسهیلاتی در اختیارشان گذاشته نمی‌شود و این بخش به منظور تامین سرمایه ثابت خود مجبور است از بانک‌های خصوصی وام با بهره‌های بالا دریافت کند که از نظر اقتصادی به صرفه نیست.

وی با انتقاد از عدم همکاری سیستم بانکی گفت: به‌رغم تلاش‌ و همکاری‌ استاندار دکتر مرادی و معاونین استان همدان، نمایندگان مجلس و دست‌اندرکاران این استان برای تامین سرمایه ثابت مورد نیاز شهرک خصوصی فولاد زحمات آنها نتیجه‌ای نداد.

مدیرعامل ذوب‌آهن ملایر در خصوص وضعیت کنونی مصوبه یاد شده، افزود: به عنوان مثال هم‌اکنون نیز مصوبه پرداخت تسهیلات برای تامین بخش فولاد در اواخر سال ۸۴ به مدت ۵ ماه است که برای تمدید بانک تجارت در جریان است اما رسیدگی لازم صورت نمی‌گیرد و بهانه‌تراشی می‌شود.

وی در خصوص پیش‌بینی بازار آهن طی ماه‌های آینده تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود که تا پایان سال جاری شرایط فعلی در بازار آهن ادامه داشته باشد زیرا به علت فصل سرما و توقف ساخت و ساز و تولید، رکود را در این بازار تا پایان امسال شاهد باشیم.

جعفری از راه‌اندازی شهرک خصوصی فولاد در ۳۵ کیلومتری ملایر خبر داد و خاطرنشان کرد: راه‌اندازی این شهرک در زمینی به مساحت ۵۰۰ هکتار از سال ۱۳۸۵ آغاز شده که زیرسازی آن صورت گرفته و خاکبرداری نیز شده است. وی گفت: تاکنون حدود ۱۷ هزار متر

سالن در شهرک خصوصی یاد شده ساخته شده و۷ کوره القایی با ظرفیت تولید روزانه ۱۲۰۰ تن خریداری شده است.

مدیرعامل شرکت ذوب‌آهن ملایر از نصب واحد ذوب قوسی به ظرفیت ۴۵۰ هزار تن در سال، نصب واحد نورد ۲۰۰هزار تنی، راه‌اندازی کارخانه کشش مفتول با ظرفیت تولید سالانه حدود ۴۰هزار تن، نصب و بهره‌برداری از کارخانه سازه‌های فلزی در شهرک تازه تاسیس خصوصی فولاد خبر داد. وی افزود: همچنین کارخانه تولید شمش با ظرفیت تولید سالانه ۱۰۰ هزارتن تا دو ماه آینده در این شهرک راه‌اندازی خواهد شد.

جعفری در ادامه همچنین از خرید کارخانه تولید پیچ و مهره از آلمان، خرید کارخانه پوشاک به منظور صادرات با اشتغال حدود ۷۵۰ نفر نیروی کار تا قبل از سال ۸۸ خبر داد.

وی تصریح کرد: تاکنون حدود ۱۰۰ میلیارد تومان در این شهرک هزینه شده است که از این میزان تنها ۱۰ میلیارد تومان برای نصب یکی از واحدها دریافت کرده‌ایم و مابقی از سوی محل سرمایه‌ شخصی بوده است.

وی افزود: برای راه‌اندازی کامل شهرک خصوصی فولاد حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان سرمایه برآورد شده است.

مدیرعامل ذوب‌آهن ملایر تصریح کرد: هم‌اکنون ۲۲۰ نفر در شهرک فولاد ملایر مشغول به کار هستند.

وی همچنین از فعالیت سه واحد تولید میلگرد با ظرفیت سالانه ۲۰۰ هزار تن، شمش با ظرفیت تولید سالانه ۱۰۰ هزار تن و کشش مفتولی با ظرفیت تولید سالانه ۱۰۰ هزار تن در جاده بروجرد کیلومتر ۲۵ ملایر خبر داد و خاطرنشان کرد، هم‌اکنون در این سه واحد تولیدی ۴۰۰ نفر مشغول به فعالیت هستند.