کاهش 14 درصدی نرخ میلگرد در آبان ماه
گروه بورس کالا- زهرا مسافر: طی آبان ماه امسال نرخ آهن‌آلات با کاهش روبه‌رو شد به گونه‌ای که هر کیلو میلگرد به طور میانگین از افت 14درصدی و تیرآهن 9 درصدی برخوردار بود.

روند کاهشی قیمت آهن‌آلات که از مرداد ماه سال جاری آغاز شده بود به آبان ماه امسال نیز کشیده شد.به گونه‌ای که در روزهای پایانی مهر ماه سال جاری انتظار ورود میلگردهای 760 تومانی در بازار موجب شد تا نرخ میلگرد از 900 تومان به حدود 750 تومان کاهش یابد.
در مدت یاد شده شنیده‌ها حاکی از آن بود که قیمت شمش تا ۶۷۰ تومان در بازار داخل به فروش می‌رسد از این رو خریداران نیز انتظار داشتند که قیمت حدود میلگرد به زیر ۷۶۰ تومان برسد. در مبادلات روز اول آبان ماه امسال نرخ میلگرد شرکت‌های بخش خصوصی و دولتی عرضه شده در بازار غیررسمی بین ۸۱۰ تومان و ۹۷۰ تومان در نوسان بود.به گونه‌ای که در این روز میلگرد اهواز، اردبیل و البرز به ترتیب به نرخ هر کیلو ۹۰۰، ۸۶۰ و ۹۰۰تومان در بازار تهران عرضه شدند.در مدت یاد شده، میلگرد نورد فولاد کرمانشاه، ذوب‌آهن ملایر و الیگودرز نیز به ترتیب به قیمت هر کیلو ۹۸۰، ۹۷۰ و ۸۸۰تومان مورد مبادله قرار گرفت.در این مدت، همچنین نرخ میلگرد فولاد آذربایجان بین ۸۱۰ تا ۸۸۰تومان نوسان داشت.در روزهای نخست آبان‌ماه جاری درپی تعطیلات چند روزه شرکت‌های تولیدکننده فولاد درصدد بودند تا روز کاری خود را در بازاری آرام با نرخ‌های تثبیت شده آغاز کنند و در واقع به دنبال فرصت‌سازی دولت از جمله ارائه تسهیلات از سوی بانک‌ها یا تصمیمات مهم بودند.
در هفته نخست آبان‌ماه جاری درپی افت قیمت‌ها نرخ میلگرد اهواز با کاهش 12درصدی از 900تومان به 790تومان رسید.
در مدت یاد شده، قیمت میلگرد اردبیل و البرز نیز کاهش ۱۵ و ۵درصد را نسبت به هفته پایانی مهرماه جاری تجربه کرد و به نرخ هر کیلو ۷۳۰ و ۸۵۰تومان به فروش رسیدند.
در این مدت، میلگرد سایز 12 تا 25فولاد آذربایجان شاهد کاهش قیمت نسبت به هفته پایانی مهرماه جاری بود به‌گونه‌ای که از بالای 800تومان به حدود 710 تا 720تومان رسیدند.
هفته دوم آبان‌ماه امسال در حالی آغاز شد که نرخ میلگرد کاهشی، اما تیرآهن افزایشی بود.در مدت یاد شده، معامله شمش. ۵۵۰ تومانی در بنادر کشور، فروش میلگرد ۶۶۰تومانی ذوب‌آهن در بورس کالا، پیش‌بینی شمش ۴۵۰ و میلگرد ۶۰۰تومانی در بازار از دلایل اساسی کاهش نرخ آهن در بازار غیررسمی محسوب می‌شود.
در این مدت، علت‌های یاد شده موجب شد تا نرخ میلگرد اهواز از 770 به 700 تومان، اردبیل از 710 به 655 تومان و البرز از 840 به 830 تومان برسد. در معاملات هفته دوم آبان‌ماه جاری میلگرد مجتمع فولاد بناب و نورد فولاد کرمانشاه از ثبات نرخ برخوردار بودند اما در این مدت میلگرد ذوب‌آهن ملایر، الیگودرز، پارس و نطنز، از کاهش 7/8، 5/7، 6/11 و 8/5 درصدی در هر کیلو
برخوردار بودند.
در مدت یاد شده، میلگرد عرضه شده از سوی فولاد آذربایجان نیز از بالاترین سطح قیمتی خود 730تومان به پایین سطح 640 تومان نزول پیدا کرد و افتی در حدود 12درصد را تجربه کرد.
به دنبال کاهش قیمت آهن و رکود بازار در بازار غیررسمی شاهد ورشکستگی چند تاجر آهن بودیم. در مجموع در نیمه نخست آبان‌ماه امسال نرخ هر کیلو میلگرد از میانگین ۹۰۰تومان به ۷۱۰ تومان رسید که کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی ناشی از مشکلات اقتصادی آمریکا و اروپا، تقویت ارزش دلار آمریکا از اصلی‌ترین عوامل این کاهش به شمار می‌روند و بازار فولاد ایران نیز که کاملا تحت تاثیر بازارهای جهانی قرار دارد شاهد سقوط نرخ‌های داخلی بود.
طی هفته نخست آبان‌ماه امسال نرخ هر کیلو میلگرد که به‌طور میانگین به مبلغ 900 تومان در بازار غیررسمی پیشنهاد می‌شد در پایان نیمه دوم آبان‌ماه جاری به‌طور میانگین به نرخ 710 تومان کاهش یافت.در هفته سوم آبان‌ماه امسال قیمت میلگرد به علت خبر احتمال رشد تعرفه واردات آهن به طور مقطعی با رشد قیمت روبه‌رو شد.
به گونه‌ای که در این مدت خریداران به علت نگرانی ناشی از رشد قیمت‌ها برای خرید آهن مورد نیاز خود هجوم آوردند.
در ابتدای این هفته نرخ هر کیلو میلگرد به‌طور میانگین 726 تومان بود که در پایان هفته به نرخ هر کیلو 814 تومان رسید که رشد 8/10درصدی را تجربه کرد.در هفته سوم آبان ماه امسال در مجموع رونق به بازار آهن بازگشت و نرخ آهن‌آلات در بازار غیررسمی تکان خورد، اما رشد قیمت آهن در بازار غیررسمی در سومین هفته آبان ماه جاری موقتی بود. دوباره در هفته پایانی این ماه نرخ‌ها به عقب برگشت و روند نزولی پیدا کرد. در هفته مورد بررسی میانگین نرخ هر کیلو میلگرد از 804تومان به مبلغ 781 تومان
نزول پیدا کرد.
افت نرخ میلگرد در مدت مورد بررسی در پی منتفی‌شدن رشد نرخ تعرفه واردات آهن‌ رخ داد و این امر موجب شد تا خریداران دوباره نسبت به خرید آهن‌آلات دچار تردید شوند. به گونه‌ای که در این هفته اغلب معامله‌گران آهن دچار سردرگمی شدند.
تیرآهن نیز در نیمه نخست آبان ماه جاری کاهش نرخ را تجربه کرد به گونه‌ای که هر شاخه تیرآهن ۱۴ از ۱۳۰هزار تومان به ۱۲۵هزار تومان رسید که از کاهش ۵هزار تومانی برخوردار بود.
در این مدت، هر شاخه تیرآهن 16 و 18 نیز با کاهش 13 و 12هزار و 500تومان رو‌به‌رو شد و از 164 و 193هزار و 500 تومان به ترتیب به مبلغ 151 و 181 هزار تومان رسید.
سبد تیرآهن درشت (۲۲، ۲۴ و ۲۷) نیز در مدت یاد شده با کاهش ۱۵، ۳۱ و ۶هزار تومان در بازار تهران به فروش رسید که سیر نزولی را طی کرد.در مدت مورد بررسی شمش فولاد تولید داخل فولاد جنوب و ذوب‌آهن البرز غرب با افت نرخ در بازار غیررسمی روبه‌رو شدند، به گونه‌ای که هر کیلو شمش فولاد جنوب که در اول آبان ماه امسال به نرخ ۷۱۰ تومان بود در پانزدهم ماه یاد شده با کاهش ۷۰ تومان در هر کیلو عرضه شد.در حالی که طی مدت یاد شده هر کیلو شمش فولاد در بنادر ایران به زیر نرخ ۶۰۰تومان پیشنهاد می‌شد، اما بازار داخل با کمبود مواد اولیه روبه‌رو بوده است.
در نیمه دوم آبان امسال بازار تیرآهن به رغم کاهش اندک در نیمه نخست ماه جاری شاهد افزایش قیمت بود.
در مدت یاد شده هر شاخه تیرآهن ۱۴با افزایش ۴هزار تومانی از ۱۲۲هزار تومان به مبلغ ۱۲۶هزار تومان رشد یافت.
در این مدت هر شاخه تیرآهن 16 و 18 نیز شاهد رشد 2 و 3هزار تومانی در بازار غیررسمی بودند و به ترتیب از 148 و 178هزار تومان به مبلغ 150 و 181هزار تومان در هر شاخه رسیدند.
در مبادلات نیمه دوم آبان ماه جاری سبد تیرآهن درشت نیز افزایش نرخ را تجربه کرد به گونه‌ای که در این مدت هر شاخه تیرآهن ۲۲، ۲۴ و ۲۷ از ۳۱۵، ۳۱۶ و ۴۴۰هزار تومان به ترتیب به مبلغ ۳۳۷، ۳۶۰ و ۴۷۳هزار تومان دادوستد شدند. شمش فولاد تولید داخل در نیمه دوم آبان ماه امسال نیز با رشد قیمت روبه‌رو شد. به گونه‌ای که هر کیلو شمش فولاد ۱۲متری فولاد جنوب از ۶۴۰ به ۶۶۵ و ۶۵۰تومان افزایش یافت. در مدت مورد بررسی شمش فولاد ۱۲متری تولید ذوب‌آهن البرز غرب با رشد ۸۰تومانی در هر کیلو از ۶۶۰تومان به مبلغ ۷۴۰تومان رسید.