مرکز خدمات فولاد ایران- به نظر می‌رسد این روزها به‌رغم سیاست های جدیدی که دولت چین برای بالابردن تقاضا در داخل کشور در پیش گرفته، قیمت‌های فولاد همچنان به روند کاهشی خود ادامه می‌دهد. از آن جایی که صنعت فولاد هم متاثر از بازار داخلی و هم متاثر از بازار خارجی است، بحران مالی در جهان و عوامل نامعلوم دیگر به طور اجتناب ناپذیری به تنزل بیشتر قیمت‌های فولاد منجر شده است.

کارخانجات، سفارشات کمتری برای فصل چهارم دریافت کرده‌اند و پیش‌بینی می‌شود قیمت‌های فولاد در کوتاه مدت به روند نزولی خود ادامه دهد. این روزها کاهش دستمزد و اخراج کارگران در کارخانجات فولاد بسیار شایع شده است.

کارشناسان معتقدند سیاست‌های اقتصادی در پیش گرفته شده، تنها می‌تواند بخشی از تقاضای مورد نیاز بازار را فراهم آورد. در بازار فعلی هنوز سطح موجودی بالا است و کمبود نقدینگی وجود دارد. صنعت فولاد به مدت زمان زیادی نیاز دارد تا بهبود خود را باز یابد.

وابستگی شدید چین به واردات سنگ آهن

به سبب کمبود تقاضای فولاد در جهان در سال ۲۰۰۸، تولید فولاد خام در چین به میزان بی‌سابقه‌ای کاهش یافته که این امر موجب افزایش بیش از حد موجودی سنگ آهن و سقوط قیمت آن شده است.

به نظر می‌رسد که چین موضع بهتری در مذاکرات قیمت سنگ آهن در سال آینده داشته باشد. ولی برخی از تحلیلگران اظهار می‌دارند اگرچه احتمال کاهش قیمت وجود دارد، ولی این که آیا چین نفع زیادی در این مذاکرات ببرد، هنوز مشخص نیست.

اگرچه تولید داخلی سنگ آهن در چین به سرعت رو به افزایش است ولی این میزان به هیچ عنوان برای رفع نیاز کشور کافی نیست. از سوی دیگر، کیفیت نامطلوب سنگ آهن تولید داخل جوابگوی نیاز کارخانجات فولاد کشور نیست. بنابر دلایل مذکور، چین در بلندمدت همچنان وابسته به واردات سنگ آهن خواهد بود.

کاهش قیمت صفحه متوسط چین برای خاورمیانه

چین قیمت صفحه فولادی به خاورمیانه ۶۰ دلار/تن کاهش داده است زیرا دولت مالیات ۵‌درصدی بر صادرات را لغو کرده است. چین عمدتا صفحه متوسط را به کره و اروپا می‌فروشد، اما تقاضا کم است. اخیرا چین فقط از خریداران خاورمیانه تقاضا داشته و در حال حاضر چینی‌ها قیمت ۶۰۰-۵۵۰ دلار/تن فوب را پیشنهاد می‌کنند. اما بازهم توجه خریداران را جذب نمی‌کند و گفته می‌شود باز هم جا برای کاهش قیمت وجود دارد.

موجودی زیاد سنگ‌آهن در بنادر چین

گزارش شده که موجودی سنگ‌آهن در بندر ریژائو چین به ۱۰‌میلیون تن رسیده است که باعث بروز مسائل مالی برای تجار شده، بنابراین نمی‌توانند واردات داشته باشند. به علت افت شدید تقاضای فولاد و قیمت‌ها (ناشی از بحران مالی جهان)، از ماه ژوئن واردات سنگ‌آهن چین به طور چشمگیری کاهش یافته است. قیمت سنگ‌آهن در مقایسه با نیمه اول سال جاری بیش از ۵۰‌درصد تنزل داشته است. از طرف دیگر، Vale معدن بزرگ برزیلی، که به بازار چین وابستگی دارد مجبور شده تولید را کاهش دهد و از افزایش قیمت خودداری کند. این امر موجب می‌شود فولادسازان چین در مذاکرات آتی قیمت‌گذاری سنگ‌آهن، موقعیت برتری داشته باشند.