گروه بورس کالا- هر کشوری برای حمایت از بازار داخلی فولاد خود در برابر نوسان قیمت‌ها در بازارهای جهانی تعرفه‌ای برای واردات فولاد در نظر گرفته است. البته انواع آهن‌آلات نیز، با توجه به میزان مصرف و تولید آن در کشور تعرفه متفاوتی دارد.

با توجه به رکود بازارهای جهانی در مقطع کنونی و روند پرشتاب افت قیمت‌ها در حال حاضر اکثر کشورها برای حفظ بازار داخل خود از گزند بحران‌هایی که از طریق واردات تحمیل می‌شود، تعرفه‌های سنگین وضع کرده‌اند، به طوری که آمریکا برای واردات آهن در حال حاضر تعرفه‌ای بین ۳۰ تا ۱۳۰درصد وضع کرده که این رقم در برابر محصولات وارداتی چین به حداکثر می‌رسد. این کشور سومین تولیدکننده فولاد در جهان به شمار می‌رود، اما برای حفظ بازار خود از دامپینگ اقدام به وضع تعرفه‌های سنگین کرده است.
اتحادیه اروپا نیز در حال حاضر در حال بررسی وضع تعرفه و محدودیت مقدار ورود محصولات فولادی است.
کشور تایلند که خود یکی از تولیدکنندگان بزرگ فولاد در دنیا است، تعرفه‌ای معادل ۲۷درصد برای واردات فولاد به کشورش وضع کرده است. اندونزی در این بین با طبقه‌بندی کشورها در مقابل هر یک تعرفه‌ای جداگانه وضع کرده، به طوری که برای کلاف گرم و سرد ۳۵درصد، برای واردات دو شرکت بزرگ چینی به مدت ۵سال تعرفه‌ای معادل ۴۲درصد، برای واردات از شرکت جیندال هند تعرفه‌ای بین ۱۳ تا ۵۶درصد و برای واردات از MMK قزاقستان تعرفه ۴۹درصدی و برای واردات از تایوان تعرفه‌ای معادل ۳۷درصد وضع کرده است. این در حالی است که تعرفه واردات فولاد در حال حاضر در کشور ما تنها برای میلگرد اعمال شده و این رقم معادل ۱۱درصد است و تعرفه واردات برای انواع تیرآهن و ورق نیز صفر است.