ایسنا- هم‌اکنون مسوولان بورس و کشش بازار، آماده عرضه سیمان در بورس کالا هستند. محمد ستوده ـ مدیر شرکت کارگزاری توسعه سرمایه دنیا ـ اظهار کرد: به دلیل جداگانه بودن فعالیت بورس کشاورزی و بورس فلزات و پتروشیمی از یکدیگر، رونق یا رکود یکی به کار دیگری تاثیری ندارد و تنها شاهدیم که بورس کشاورزی، کماکان روند گذشته را دارد و تغییر چندانی در آن اتفاق نیفتاده است.

وی افزود: میزان عرضه و تقاضا از سوی تولید‌کنندگان

قابل قبول است و سعی کرده‌اند که بیشتر محصولات خود به ویژه فولاد مبارکه و ذوب آهن اصفهان را در بورس عرضه ‌کنند، اما شرکتی چون نورد و لوله اهواز، به دلیل مشکلات مالی از بورس خارج شده و شرکتی تقریبا نیمه ورشکسته شده است و فولاد آذربایجان هم بخشی از فعالیت خود را در بورس انجام می‌دهد؛ بدین ترتیب، مشاهده می‌شود که روند بازار فولاد، حجم عرضه و استقبال بورس خوب است، اما در روزهای اخیر، مشکلاتی به دلیل مسائل نقدینگی و بازارهای جهانی در بازار به وجود آمد.

او در ادامه گفت: این نوسانات جهانی، رونق اوایل سال بازار فولاد را کمرنگ کرده و طی دو، سه ماه گذشته به صورت راکد درآمده و تنها پروژه‌های دولتی و نیازهای ضروری از بازار خرید می‌کنند و بازار خارج از بورس هم به همین ترتیب است.

ستوده ادامه داد: طرح مالیات بر ارزش افزوده به عنوان مزید بر علت، بازار فولاد را به سمت رکود ناخواسته‌ای سوق داد، اما با وجود این عوامل، بازار این محصول رشد صعودی داشته است.

عرضه طلا پاسخگوی نیاز بازار نیست

وی در خصوص بازار محصولات بورس فلزات خاطرنشان کرد: شرکت‌های ملی مس، آلومینیوم المهدی و ایرالکو همچنان محصولات خود را در بورس کالا عرضه می‌کنند و طلا هم در ماه‌های اخیر عرضه‌های خوبی داشته است، هر چند پاسخگوی کل نیاز بازار نیست. او با اشاره به ضرورت گذشت زمان برای کسب تجربه در انجام معاملات آتی اظهار کرد: در اوایل کار معاملات آتی به دلیل مشکلاتی که برای ثبت نام کارگزاران ایجاد شده بود و ابهام در بازار و ناآشنایی کاربران از آن، به نظر می‌رسد که صرف زمان موثر است و استقبال چندانی که تصور می‌شد، انجام نشده که امید است، با گذشت زمان بازار اینگونه معاملات روند بهتری پیدا کند. او افزود: در اوایل امسال، محصولات پتروشیمی روند کندی در عرضه داشت، اما در دو هفته اخیر، همه محصولات خود را در بورس عرضه می‌کنند و این در حالی است که شرکت ملی صنایع پتروشیمی، تمام عرضه‌ها را به دلایلی در اختیار کارگزاری بانک ملی گذاشته است، اما خدمات ارائه شده به دلیل حجم کار بالای کارگزاران، پاسخگوی نیاز مشتریان نیست و این روند، موجبات تاخیر در صدور حواله‌ها و شکایت‌ مشتریان را فراهم کرده است. ستوده تاکید کرد: رشد عرضه و تقاضای محصولات پتروشیمی، صعودی بوده و با ورود PVC و PAPER حجم زیادی از فعالیت بازار روی این دو محصول است که با گریدهای مختلف در بازار عرضه می‌شوند و این حجم، قابل مقایسه با یک یا دو ماه پیش نیست و تقاضای موجود در بازار این محصول‌ها به سمت بورس کالا هدایت شده است.

وی درباره علت رونق بورس پتروشیمی با وجود سابقه کم آغاز به کار آن، گفت: در ابتدای کار شبهاتی مبنی بر عدم توانایی بورس در پاسخگویی به پیش‌نیاز‌های ورود حجم زیاد محصولات پتروشیمی وجود داشت و نگرانی مسوولان پتروشیمی از عدم استقبال یا عدم امکان عرضه تمام محصولات بود که با شفاف‌سازی مدیران بورس به طور آزمایشی وارد بورس شده و با مشاهده توانمندی بالا در بورس، این شبهات برطرف شد.

مدیر شرکت کارگزاری توسعه سرمایه دنیا در خصوص عرضه سیمان در بورس کالا، گفت: اواخر سال ۸۵ اعلام شد که تا دی ماه، سیمان وارد بورس می‌شود، اما شورای اقتصاد از عرضه آن با وجود آمادگی کارگزاران و سیستم نرم‌افزاری خودداری کرد و وزارت بازرگانی هدایت آن را در بازار بر عهده گرفت تا حجم تولید کارخانجات افزایش یابد و در سال ۸۶ با افزایش تولید در بازار و رسیدن بازار سیمان به مرحله اشباع در سال ۸۷ و کاهش دلال بازی در بازار با آزادسازی قیمت‌ها، زمینه برای عرضه کالا در بورس بیشتر فراهم شد و هم اکنون کشش بازار برای ورود این محصول مناسب است. وی با بیان اینکه بیشتر محصولات پتروشیمی در بورس کالا عرضه می‌شوند، افزود: در حال حاضر محصولات پتروشیمی و فولاد به صورت شفاف در بورس معامله می‌شوند. او در مورد تاثیرات بحران مالی بر بورس کشور، گفت: ایران هم وابسته به دنیاست به ویژه فولاد که سالانه هشت میلیون تن واردات دارد و تجار بازار با بازارهای جهانی از نظر گشایش اعتبار و تسهیلات افزایش نرخ دلار و سایر مسائل نقدینگی در ارتباط هستند و البته سیاست‌های انقباضی بانک‌ها در مورد احتمال تاثیر بحران در آنها، باعث شده بود که تاجران نتوانند از نقدینگی بانک‌ها استفاده کنند و بورس تاثیرات زیاد و محسوسی از آن تجربه کند.