گروه بورس کالا - تا پایان امسال ظرفیت تولید فولاد مبارکه به ۲/۵میلیون تن تختال خواهد رسید، در واحد سبا ظرفیت ۷۰۰هزار تن را داریم که در مجموع کل ظرفیت به حدود ۶میلیون تن خواهیم رسید. میزان تولید امسال نیز از مرز ۵میلیون تن عبور می‌کند. وی اظهار کرد: فولاد مبارکه یک مصرف‌کننده بزرگ برق است و برق رکن اساسی تولید در فولاد مبارکه است. در مواقعی که در طول سال، مصرف برق به اوج خود (پیک) می‌رسد به هر حال تامین برق مصرفی مردم در اولویت بالاتری نسبت به فولاد مبارکه یا هر صنعتی خواهد بود، بنابراین ما در مواقعی برای مصرف برق در محدودیت قرار می‌گیریم و این محدودیت به ما آسیب وارد می‌کند، از طرفی ما طرح‌های توسعه‌ای داریم که متناسب با این توسعه‌ها باید به فکر برق هم باشیم.

رجایی اظهار کرد: فعلا بازار جهانی صنعت فولاد به هم ریخته است و ما دیگر تقریبا صادراتی نداریم، بنابراین منتظر ثبات در بازار جهانی هستیم تا شرایط برای صادرات مجدد فراهم شود.

در نیمه اول وضعیت نسبتا خوبی داشتیم، هر چند که تامین نیاز داخلی اولویت ما بوده است. اما طی دو سه ماه اخیر که قیمت‌های جهانی کاهش یافت با مجوزی که داشتیم در حدود ۳۰۰هزار تن صادرات انجام دادیم، اما الان فعلا برنامه‌ای برای صادرات نداریم. مدیرعامل فولاد مبارکه گفت: بعید می‌دانم که تغییر بزرگی تا پایان امسال در بازار فولاد رخ دهد. ما امیدوار هستیم که حداقل وضعیت موجود تثبیت شود تا بتوانیم کار را ادامه دهیم. رجایی در مورد تعرفه واردات آهن گفت: باید عوارض واردات فولاد افزایش یابد زیرا قیمت‌ها اکنون به شدت رو به کاهش است یا به عبارت دیگر می‌توانیم بگوییم که قیمت‌های فعلی، طبیعی نیستند. تولیدکنندگان خارجی به لحاظ شرایط ویژه‌ای که دارند کالاهای خود را که روی کشتی‌هایشان مانده است، به هر کشوری که اجازه داشته باشند، به هر قیمتی عرضه می‌کنند. اکنون همه کشورها برای مصون ماندن و برای عبور از این وضعیت محافظت‌هایی در نظر می‌گیرند، بنابراین پیشنهاد ما این است که بازار داخل محافظت شود، ما برای تامین نیاز داخل هیچ مشکلی نداریم، پیشنهاد مشخص ما این است که نرخ تعرفه واردات فولاد متناسب با وضعیت داخل کشور، افزایش یابد.