بازار آهن، نه خوب نه بد

منیژه حیاتی

روز گذشته معاملات رینگ فولاد در بورس کالای ایران با آرامش بیشتری دنبال شد و از هیاهوی روز چهارشنبه هفته قبل که خریداران به راه انداخته بودند، خبری نبود. بنابراین گزارش، التهاب و تعجیل فعالان بازار برای خرید محصولات ذوب‌آهن در روز چهارشنبه که به رشد قابل توجه نرخ تیرآهن و میلگرد منجر شده بود، با منتفی‌شدن رشد جهشی نرخ تعرفه واردات آهن‌آلات و ریزش مجدد نرخ فولاد در بازارهای جهانی، از روز پنج‌شنبه به تدریج روبه کاهش گذاشت. اما به دلایلی این فرآیند آن‌گونه که انتظار می‌رفت نبود و به گفته فعالان بازار، به‌رغم این وضعیت، بازار تا حدودی خود را نگه داشته است.

نحوه تحویل محموله‌های ذوب‌آهن، بازار را کنترل کرد

یکی از تجار بازار با اشاره به کاهش ۱۰۰تومانی نرخ میلگرد از روز پنج‌شنبه تا یک‌شنبه معتقد است یکی از عواملی که باعث شده بازار تا حدودی خود را نگه دارد، نحوه تحویل کالاهای ذوب‌آهن است. به گفته وی این شرکت محموله‌ها را در حجم‌های کمی به باربرها تحویل می‌دهد تا با توجه به کاهش تقاضا در بازار از عرضه زیاد بار به بازار و احتمال کاهش بیشتر قیمت‌ها کاسته شود.

خرید‌های هفته قبل احساسی بود

هر چند به عقیده گروهی از فعالان بازار، شرایط موجود و عدم کاهش نرخ پایه محصولات ذوب‌آهن در روز یکشنبه، از ضرر و زیان تجاری که چهارشنبه هفته قبل بی‌محابا نسبت به خرید اقدام کردند تا حدودی جلوگیری کرده، اما تمامی فعالان بازار به این مساله که بیشتر خریدهای هفته قبل احساسی انجام شده معترف هستند. به گفته یکی از فعالان بازار تجار طی معاملات هفته قبل تنها یک توجیه منطقی برای خرید داشت که آن هم افزایش نسبی نرخ بیلت در لندن و برخی بازارهای جهانی بود و مابقی دلایلی که بر اساس آن اقدام به خرید می‌کردند، بر پایه احتمال و شک بود.

وی در این خصوص می‌گوید: بسیاری از خریداران هفته گذشته تنها به این دلیل که یک یا چند تاجر بزرگ دستور خرید به کارگزاران داده بودند، خرید می‌کردند و به بیانی دیگر تقلید می‌کردند. عده‌ای نیز با این فرض که نرخ تعرفه واردات در نشست روز یکشنبه مسوولان، رشد جهشی داشته باشد و باعث رشد قیمت‌ فولاد شود، اقدام به خرید می‌کردند.

وی با اشاره به کاهش مجدد قیمت فولاد در بازارهای جهانی می‌افزاید: با استناد به اینکه مهم‌ترین عامل رشد تقاضا در هفته گذشته از بین رفته می‌توان نتیجه‌گیری کرد که خریدهای فعلی در بورس توسط افرادی انجام می‌شود که برای مصرف فوری، نیاز به کالا دارند از این رو احتمال می‌رود خریدهای تجاری مجددا به دوره تردید و رکود بازگردد.

وی رونق دوباره معاملات را مشروط به تعیین هر چه سریع‌تر نرخ تعرفه‌ها و رشد رقم آنها و همچنین رونق معاملات در بازارهای جهانی می‌داند. در همین حال فعالان بازار معتقدند اگر نرخ محصولات ذوب‌آهن مجددا کاهش پیدا کند، تقاضا در بازار باز هم به شرایط قبلی بازگشته و به صفر می‌رسد. در همین حال زمزمه‌های کاهش نرخ ورق مبارکه در روز دوشنبه در بازار شنیده می‌شد و از این رو بسیاری معتقدند در صورت کاهش نرخ ورق محصولات دیگر نیز احتمالا با افت قیمت در هفته‌های آینده مواجه می‌شوند، اما به طور کلی اغلب فعالان بازار شرایط فعلی را شرایط متزلزل دانستند و از پیش‌بینی درخصوص آینده خودداری می‌کنند.

رقابت بر سر میلگرد ۳اA ذوب‌آهن دیروز به‌رغم معامله محصولات عرضه‌شده توسط ذوب‌آهن با نرخ‌های قبلی، قیمت میلگرد ۳اA این شرکت به دنبال رشد تقاضای بازار، از ۶۷۵تومان (نرخ پیشنهادی) به ۶۹۱۱ریال افزایش پیدا کرد.

این کالا (۱۲ وA۳ -۱۰ا) ۶۶۰تن معامله شد که میانگین قیمت آن ۶۹۰۴ریال بود. سبد میلگرد، تیرآهن و ناودانی این شرکت نیز به‌رغم عرضه با نرخ ۸۲۰تومان، فروش نرفت.دیروز ۱۰۶۰تن سبد تیرآهن ۱۴ تا ۳۰ با نرخ ۷۷۶۶ریال، ۲۳هزار و ۱۰۰تن تیرآهن ۱۴ تا ۱۸ با نرخ ۷۰۵۰ریال و ۱۸۰۰تن سبد میلگرد ۱۲-۳اA تا ۳۲ با نرخ ۶۷۰۰ریال فروش رفت. سبد میلگرد فولاد آذربایجان هم ۲۰۰تن

با نرخ ۷۳۶۵ریال فروش رفت. دیروز مجموعا ۲۶هزار و ۸۲۰تن کالا در رینگ فولاد فروش رفت.

ورق مبارکه، ۷۱۰تومان

دیروز دو محموله ورق گرم B و ورق گرم C فولاد مبارکه با نرخ ۷۱۰۰ریال توسط مشتری عرضه شد که خریداری نداشت. اغلب کارگزاران با توجه به اینکه احتمال می‌دادند فولاد مبارکه طی هفته جاری محصولات خود را با نرخ‌های پایین‌تری عرضه کند، نسبت به خرید این کالا اقدامی نکردند.

آلومینیوم، همچنان بی‌رونق

دیروز معاملات آلومینیوم همچنان بی‌رونق بود و به‌رغم عرضه ۸کالا توسط شرکت المهدی تنها یک کالای آن (شمش ۱۰۰۰ پوندی ۷/۹۹)

با نرخ ۲۲هزار و ۲۰۰ریال، ۳۰۰تن فروش رفت. در گروه مس نیز ۱۶۴۰تن مس کاتد مس ملی با نرخ ۳۸هزار و ۵۶۲ریال و ۲۷۰۰تن مس مفتول با نرخ ۴۰هزار و ۶۰۸ریال معامله شد.دنیای مس هم ۲۰ تن مس مفتول با نرخ ۴۰ هزار و ۸۵۸ ریال فروخت.