در پی یادداشت دبیر انجمن تولید‌کنندگان فولاد با تیتر «صنعت فولاد را چگونه دریابیم» سندیکای لوله وپروفیل جوابیه‌ای به تحریریه دنیای‌اقتصاد فرستاده است که متن کامل آن در پی می‌آید.

با صلوات بر محمد و آل محمد- احتراما عطف به مقاله بازگشت رونق به بازار آهن- و پاسخ آقای خلیفه سلطان، دبیر انجمن تولید‌کنندگان فولاد، موارد ذیل را جهت تنویر اذهان به استحضار و اطلاع می‌رساند. خواهشمند است در همان صفحه جهت درج در روزنامه اقدام لازم را مبذول فرمایید.

۱ - با توجه به اینکه تعرفه، ابزار حمایتی بین ‌تولید‌کننده و مصرف‌کننده می‌باشد نه ابزار گرانی و انحصار و با عنایت به اینکه فولا مبارکه در خبرنامه شماره ۵۹۵ مورخه ۱۱/۸/۸۷ خود مدعی گردیده که ۶۷درصد سود پیش‌بینی شده سالانه در ۶ ماه ابتدای سال محقق شده که نشانگر این موضوع می‌باشد که نه تنها کاهش تعرفه منطقی می‌باشد بلکه برای تامین نیاز داخلی و با توجه به سود بالای مبارکه از طرفی و زیان مضاعف کارخانه‌های مصرف‌کننده زیردست می‌باید برای تامین مصرف داخلی و ارزش افزوده برای کالای خام (ورق، شمش و سنگ‌آهن)، حتی نسبت به اخذ عوارض صادراتی همان طور که ریاست محترم جمهور و وزیر صنایع اعلام نموده‌اند اقدام گردد. (با توجه به اینکه فولادسازان داخلی از مزیت‌هایی همچون انرژی و مواد اولیه ارزان استفاده می‌کنند.)

۲ - با توجه به اینکه کاهش قیمت مواد اولیه موجب گردش اقتصادی مضاعف و ایجاد توان بیشتر برای تولید‌کنندگان و مصرف‌کنندگان می‌باشد بدیهی است که سندیکا و اعضای محترم به دلیل کاهش قیمت‌های خود، جهت گردش بیشتر به دنبال خرید مواد اولیه با قیمت‌های منطقی‌تر باشند و اظهارنظر دبیر انجمن فولاد به نام اعضای این تشکل فاقد اساس و ارزش می‌باشد.

۳ - با توجه به اینکه معمولا کاهش قیمت‌ها را می‌توان فرصتی برای تامین کسری نیاز فولاد کشور دانست، افزایش تعرفه‌ها موجب سد این فرصت خواهد شد. نهایت با توجه به اینکه فولاد مبارکه به‌رغم دستور وزیر محترم صنایع در ۶ ماه اول سال جاری اقدام به افزایش قیمت‌ها نمود و کاهش عرضه محصولات در همین مدت جهت صنایع لوله و پروفیل باعث افزایش قیمت‌ها گردید لذا مجددا تاکید و درخواست می‌شود که با توجه به اینکه کاهش تعرفه در جهت منافع ملی کاری بجا و قابل تقدیری بوده است البته بدیهی است افزایش تعرفه به جای تعدیل قیمت‌ها، کمک به گران‌فروشی می‌نماید که با‌الطبع نهایتا منجر به واردات کالای تکمیل شده لوله و پروفیل به جای مواد اولیه (ورق) خواهد شد و طبیعتا بیکاری یکی از نتایج آن خواهد بود.

لذا به نظر این سندیکا با توجه به افزایش هزینه گمرکی و افزایش مالیات بر ارزش افزوده می‌باید برای صادرات مواد اولیه مصرفی کارخانجات داخلی عوارض صادراتی برای مواد اولیه ورق، شمش و سنگ‌آهن وضع گردد.