زهرا مسافر

در نیمه نخست آبان سال‌جاری نرخ هر کیلو میلگرد از میانگین ۹۰۰تومان به ۷۱۰تومان رسید.

طی هفته‌های اخیر کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی که از مشکلات اقتصادی آمریکا و اروپا نشات می‌گیرد نیز تقویت ارزش دلار آمریکا از اصلی‌ترین عوامل این کاهش به شمار می‌روند.

بحرانی که با رکود بازار مسکن آمریکا، افت شدید در بازارهای مالی آمریکا و کاهش ۳۰الی ۳۵درصدی ارزش دلار در یک سال گذشته آغاز شد و تاثیر شدید آن بر اقتصادهای متاثر از آمریکا نظیر اقتصاد اروپا، آمریکای لاتین و کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس، این بحران را در ابعاد جهانی مطرح کرد.

بازار فولاد ایران نیز کاملا تحت تاثیر بازارهای جهانی قرار گرفت که هم‌اکنون شاهد سقوط قیمت‌های جهانی مواد اولیه و محصولات نهایی فولاد هستیم.

سقوط قیمت بازار فولاد ایران که از اوایل مردادماه امسال آغاز شد همچنان ادامه دارد به گونه‌ای که این روند به آبان‌ماه جاری کشیده شد.

طی هفته نخست آبان‌ماه امسال نرخ هر کیلو میلگرد که به‌طور میانگین به مبلغ ۹۰۰تومان در بازار غیررسمی پیشنهاد می‌شد، اما در پایان نیمه دوم آبان‌ماه جاری به‌طور میانگین به نرخ ۷۱۰تومان کاهش یافت.

در حالی که در هفته نخست آبان‌ماه جاری نرخ میلگرد در بورس کالا ثابت بود و روی نرخ ۸۰۰تومان معامله شد، اما در این مدت در بازار آزاد این محصول به قیمت ۷۹۰تومان معامله شد و این امر رقابت سختی بین فروشندگان در بازار آزاد ایجاد کرده به‌طوری‌ که اغلب سعی می‌کردند تا به صورت نسیه کالای خود را به فروش برسانند.

فعالان بازار معتقدند با توجه به کاهش قیمت محصولات فولادی و رکود حاکم در بازار که افت آهن‌آلات را ایجاد و رکود در بازار کارخانجات فولادسازی را متضرر کرده است این امر موجب ورشکستگی چند تن از تاجران بازار سنتی کشور شده است.

البته در این میان سرازیر شدن میلگردهای وارداتی به بازار مزید بر علت شده و پیش‌بینی می‌شود که پایه قیمتی هر کیلو میلگرد به زیر ۶۰۰تومان

نیز برسد.

طی نیمه نخست آبان ماه جاری سبد تیر‌آهن ریز و درشت نیز کاهش قیمت را تجربه کرد. به گونه‌ای که هر شاخه تیرآهن ۱۴ از ۱۳۰هزار تومان به ۱۲۵هزار تومان رسید که کاهش ۵هزار ریالی را تجربه کرد.

در این مدت هر شاخه تیر‌آهن ۱۶ و ۱۸ نیز با کاهش ۱۳هزار ریالی و ۱۲هزار و ۵۰۰تومانی روبه‌رو شد و از ۱۶۴ و ۱۹۳هزار و ۵۰۰تومان به ترتیب به مبلغ ۱۵۱هزار تومان و ۱۸۱هزار تومان رسید.

سبد تیرآهن درشت (۲۲، ۲۴ و ۲۷) نیز در مدت یاد شده با کاهش ۱۵، ۳۱ و ۶هزار تومانی در بازار تهران به فروش رسید که سیر نزولی را طی کرد.

در مدت مورد بررسی شمش فولاد تولید داخل و فولاد جنوب و ذوب‌آهن غرب البرز با افت نرخ در بازار غیررسمی روبه‌رو شدند، به گونه‌ای که هر کیلو شمش فولاد جنوب که در اول آبان ماه امسال به مبلغ ۷۱۰تومان بود پانزدهم ماه یاد شده با کاهش ۷۰تومانی در هر کیلو عرضه شد.

طی دو هفته گذشته همچنین قیمت هر کیلو شمش فولاد البرز غرب با کاهش ۹۰تومانی در بازار غیررسمی مورد مبادله قرار گرفت و از ۷۵۰تومان به عدد ۶۶۰ تومان رسید.

در حالی که طی مدت یاد شده هر کیلو شمش فولاد در بنادر ایران به زیر نرخ ۶۰۰تومان پیشنهاد می‌شد، اما بازار داخل با کمبود مواد اولیه روبه‌رو است.

شنیده‌ها حاکی از آن است که پیشنهاد شمش ۳۵۰دلاری به بازار ایران نیز مطرح است که با تحقق این امر کاهش بیشتر قیمت میلگرد در بازار دور از انتظار نیست.

البته پیش از این فعالان بازار پیش‌بینی کردند که انتظار می‌رود قیمت شمش فولاد به ۴۰۰ تا ۴۵۰تومان و میلگرد به مبلغ ۵۸۰ تا ۶۳۰تومان برسد.